Az utánvétes tranzakciók csökkentésének érdekében már a magyar piacon működő webáruházak 80 százaléka alkalmaz valamilyen felárat, ennek átlagos mértéke 2023 első félévében 362 Ft volt.
Már minden ötödik e-kereskedőt ért kibertámadás
A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak 20 százaléka már tapasztalt valamilyen kibertámadást, 4 százalék ráadásul már 5-nél több alkalommal volt kénytelen elszenvedni ilyen támadást. Érdekesség, hogy csupán 10-ből 4 kereskedő (42 százalék) biztos abban, hogy nem történt még ilyen incidens, és még ugyanennyi e-kereskedő jelezte, hogy ha történt is vélhetően nem vették észre.
A támadások legnagyobb része terheléses (45 százalék) vagy adathasználattal összefüggő (38 százalék), ez utóbbi kifejezetten jellemző a magasabb forgalmú webáruházak között (87 százalék). A kereskedők közel negyede tapasztalt már visszaélést a közösségi média felületei kapcsán (24 százalék) és 6 százalék a weboldal klónozásával is szembesült már.
„Nem csak Magyarországon, de globálisan is azt látjuk, hogy a digitalizáció elterjedésével együtt ugrásszerűen nőtt a kibertámadások száma is. Ráadásul a módszerek minden eddiginél kifinomultabbak, modern technológia és szervezeti szinten működő csalók állnak mögöttük, így a korábban megszokott védelmi megoldások már nem jelentenek teljes biztonságot. Nagyon fontos, hogy a vállalkozások – méretüktől függetlenül – tudatosabban foglalkozzanak ezzel a kérdéssel és ha szükséges, fejlesszenek ezen a területen. Lehet, hogy ez most még komoly befektetésnek tűnik, de a lehetséges anyagi veszteségek mellett reputációs kérdéssé is vált, hogy egy adott webshopban biztonságban vannak-e a vásárló adatai." – értékelte a kibertámadások növekvő kockázatát Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonságért felelős termékmenedzser szakértője.