Koppintás: a legnagyobbak sem hagyják ki

A divattervezésben homályos a szerzői jog fogalma, amiből számos bonyodalom – per és kártérítés – származik. Másolják egymást a sztártervezők, a másod-, harmadvonalbeli márkák pedig ontják a nagyok által ihletett konfekciót. A hamisítás is virágzó iparág. A gagyi Chanel- és LV-táskákat vagy a márkásnak látszó parfümöket főleg a harmadik világban állítják elő.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amióta világ a világ, a divatiparban a tervezők mindig is kölcsönöztek. Jobb esetben a képzőművészet és festészet nagyjaitól vagy az utca népétől. Karl Lagerfeld például söfőr vezette sötétített limuzinban járja Párizs utcáit, és nézi, ki mit hord. Ralph Lauren pedig egyszer így fogalmazott: „Negyvenöt évnyi másolás, ezért jutottam el oda, ahol vagyok.” Ő a hagyományos vadnyugati viseletekből és az amerikai felső tízezer 19. századi öltözeteiből épített huszadik századi világmárkát.

Vajon hányan gondolnak a minden cégben megtalálható vállalati tudásra, céges know-how-ra, üzleti titokra és a szerzői jog alá tartozó alkotásokra értékes szellemi tulajdonként? Nem sokan, pedig ha tudnák, hogy ezek olyannyira valódi értékkel bírnak, hogy még itthon is van példa több százmillió forintos know-how tranzakciókra, lehet, hogy átértékelnék a helyzetet.

PP grafika

Fogyasztói skizofrénia
Az európai vásárlók 96%-ának fontos a szellemi jogok tiszteletben tartása, de 34%-uk hamisat vesz, ha azzal pénzt takarít meg.
A magyar piacon értékesített kézitáskák és bőröndök több mint egynegyede hamisítvány.
Az Amerikai Egyesült Államokban a büntetendő koppintás is gyakori, köszönhetően a szellemi tulajdonjognak az európainál lazább rendszerének: az olyan használati tárgyak dizájnja, mint a ruha vagy a kávéskancsó, nem védethető le önálló szellemi alkotásként vagy szabadalomként. Védettek viszont a ruhaminták a tervező halála után hetven évig, és a szellemi tulajdonjog fogalma alá tartoznak a parfümösüvegek, az ékszerek, a kiegészítők (szemüveg, öv), a sportcipők és persze a logók is.

Európában ugyan erősebb a jogi védelem, de mint Guillermo C. Jimenez, a New York-i Fashion Institute of Technology professzora állítja, a diszkontdivat európai márkái – a H&M, a Zara, a Forever 21 – is másolják a nagy sztártervezők elképzeléseit. Az 1984-ben alapított Forever 21-t például az évek során ötvenszer perelték be, legutóbb 2015-ben a H&M indított eljárást versenytársa ellen.

PP grafika

Honnan jön Európába?

A lefoglalt hamisítványok érték szerint 73%-ban Kínából

A lefoglalt hamis parfümök 52%-a Törökországból (2013-ban 26,1 M € értékben)

A hamis gyógyszerek többsége Indiából

Az élelmiszer-hamisítás fellegvára Egyiptom

Az európai cégek tervezőket foglalkoztatnak, akik kicsit koppintanak a márkás ruhákról, amerikai társaik viszont egy az egyben másolják azokat. Jimenez szerint még az ismertebb amerikai brandeknél is előfordul, hogy ízekre szedik, majd utángyártják valamelyik neves tervező darabját. A komplikált mintázatú kötött ruhákkal világhírűvé vált Missoni házaspár örököse, Margherita Missoni például 2014-ben az Instagramon kritizálta Michael Kors amerikai tervezőt, amiért szerinte ellopta családja híres cikcakk vonalas mintáját. Ő nem perelt, ám ugyanebben az évben a New Balance beperelte Lagerfeldet, amiért a divatguru a leginkább a futócipőiről ismert márka sportlábbelijével teljesen megegyezőt dobott piacra. Roberto Cavalli ellen pedig kaliforniai graffitiművészek nyújtottak be keresetet.

PP grafika

A hamisítás is virágzó biznisz: a hamisított áruk éves forgalma gyorsabb ütemben nő, mint a legális termékeké. A globális hamispiac ma eléri a hatszázmilliárd dollárt, vagyis a világkereskedelem hét százalékát. A világgazdaság tetemes veszteséget könyvel el a hamisításon: az egyes cégek értékesítésből származó bevételeinek elmaradása és kiadásai mellett a divatházak beszállítói köre is jelentős üzlettől esik el ugyanis a csalók miatt.(Az Unióban 30 ezer állásba kerülnek a hamis órák.)

A divatházak próbálnak fellépni a jelenség ellen. Tory Burch amerikai divattervező például kétszáz honlapot perelt be cipői és táskái hamisított változatainak árusításáért. A precedensértékű esetben a bíróság 164 millió dollár kártérítést ítélt meg, ám arra nincs sok esély, hogy az üzletasszony be tudja hajtani a neki járó összeget a webshopoktól. Hatásosabb lehet a megelőzés: 2020-ra az előrejelzések szerint a divatházak globálisan évi 20,5 milliárd dollárt fordítanak majd az eredetiséget bizonyító csomagolásra, hogy segítsenek a vevőnek megkülönböztetni a valódit a gagyitól.

Forrás: Belső Piaci Harmonizációs Hivatal (OHIM), Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), International Anti-Counterfeiting Coalition, npr.org, Reuters, The Economist, The New York Times, Women’s Wear Daily

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo