Koppintás: a legnagyobbak sem hagyják ki

A divattervezésben homályos a szerzői jog fogalma, amiből számos bonyodalom – per és kártérítés – származik. Másolják egymást a sztártervezők, a másod-, harmadvonalbeli márkák pedig ontják a nagyok által ihletett konfekciót. A hamisítás is virágzó iparág. A gagyi Chanel- és LV-táskákat vagy a márkásnak látszó parfümöket főleg a harmadik világban állítják elő.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amióta világ a világ, a divatiparban a tervezők mindig is kölcsönöztek. Jobb esetben a képzőművészet és festészet nagyjaitól vagy az utca népétől. Karl Lagerfeld például söfőr vezette sötétített limuzinban járja Párizs utcáit, és nézi, ki mit hord. Ralph Lauren pedig egyszer így fogalmazott: „Negyvenöt évnyi másolás, ezért jutottam el oda, ahol vagyok.” Ő a hagyományos vadnyugati viseletekből és az amerikai felső tízezer 19. századi öltözeteiből épített huszadik századi világmárkát.

Vajon hányan gondolnak a minden cégben megtalálható vállalati tudásra, céges know-how-ra, üzleti titokra és a szerzői jog alá tartozó alkotásokra értékes szellemi tulajdonként? Nem sokan, pedig ha tudnák, hogy ezek olyannyira valódi értékkel bírnak, hogy még itthon is van példa több százmillió forintos know-how tranzakciókra, lehet, hogy átértékelnék a helyzetet.

PP grafika

Fogyasztói skizofrénia
Az európai vásárlók 96%-ának fontos a szellemi jogok tiszteletben tartása, de 34%-uk hamisat vesz, ha azzal pénzt takarít meg.
A magyar piacon értékesített kézitáskák és bőröndök több mint egynegyede hamisítvány.
Az Amerikai Egyesült Államokban a büntetendő koppintás is gyakori, köszönhetően a szellemi tulajdonjognak az európainál lazább rendszerének: az olyan használati tárgyak dizájnja, mint a ruha vagy a kávéskancsó, nem védethető le önálló szellemi alkotásként vagy szabadalomként. Védettek viszont a ruhaminták a tervező halála után hetven évig, és a szellemi tulajdonjog fogalma alá tartoznak a parfümösüvegek, az ékszerek, a kiegészítők (szemüveg, öv), a sportcipők és persze a logók is.

Európában ugyan erősebb a jogi védelem, de mint Guillermo C. Jimenez, a New York-i Fashion Institute of Technology professzora állítja, a diszkontdivat európai márkái – a H&M, a Zara, a Forever 21 – is másolják a nagy sztártervezők elképzeléseit. Az 1984-ben alapított Forever 21-t például az évek során ötvenszer perelték be, legutóbb 2015-ben a H&M indított eljárást versenytársa ellen.

PP grafika

Honnan jön Európába?

A lefoglalt hamisítványok érték szerint 73%-ban Kínából

A lefoglalt hamis parfümök 52%-a Törökországból (2013-ban 26,1 M € értékben)

A hamis gyógyszerek többsége Indiából

Az élelmiszer-hamisítás fellegvára Egyiptom

Az európai cégek tervezőket foglalkoztatnak, akik kicsit koppintanak a márkás ruhákról, amerikai társaik viszont egy az egyben másolják azokat. Jimenez szerint még az ismertebb amerikai brandeknél is előfordul, hogy ízekre szedik, majd utángyártják valamelyik neves tervező darabját. A komplikált mintázatú kötött ruhákkal világhírűvé vált Missoni házaspár örököse, Margherita Missoni például 2014-ben az Instagramon kritizálta Michael Kors amerikai tervezőt, amiért szerinte ellopta családja híres cikcakk vonalas mintáját. Ő nem perelt, ám ugyanebben az évben a New Balance beperelte Lagerfeldet, amiért a divatguru a leginkább a futócipőiről ismert márka sportlábbelijével teljesen megegyezőt dobott piacra. Roberto Cavalli ellen pedig kaliforniai graffitiművészek nyújtottak be keresetet.

PP grafika

A hamisítás is virágzó biznisz: a hamisított áruk éves forgalma gyorsabb ütemben nő, mint a legális termékeké. A globális hamispiac ma eléri a hatszázmilliárd dollárt, vagyis a világkereskedelem hét százalékát. A világgazdaság tetemes veszteséget könyvel el a hamisításon: az egyes cégek értékesítésből származó bevételeinek elmaradása és kiadásai mellett a divatházak beszállítói köre is jelentős üzlettől esik el ugyanis a csalók miatt.(Az Unióban 30 ezer állásba kerülnek a hamis órák.)

A divatházak próbálnak fellépni a jelenség ellen. Tory Burch amerikai divattervező például kétszáz honlapot perelt be cipői és táskái hamisított változatainak árusításáért. A precedensértékű esetben a bíróság 164 millió dollár kártérítést ítélt meg, ám arra nincs sok esély, hogy az üzletasszony be tudja hajtani a neki járó összeget a webshopoktól. Hatásosabb lehet a megelőzés: 2020-ra az előrejelzések szerint a divatházak globálisan évi 20,5 milliárd dollárt fordítanak majd az eredetiséget bizonyító csomagolásra, hogy segítsenek a vevőnek megkülönböztetni a valódit a gagyitól.

Forrás: Belső Piaci Harmonizációs Hivatal (OHIM), Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT), International Anti-Counterfeiting Coalition, npr.org, Reuters, The Economist, The New York Times, Women’s Wear Daily

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo