Kihívások 2011: nem kizárt a további megszorítás sem

A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint 2011-ben a kormány arra kényszerül, amit eddig el akart kerülni: egy strukturális változtatásokat ígérő programot kell megvalósítania. A magyar gazdaságpolitika a Széll Kálmán Terv meghirdetésével 10 hónap után jutott el azoknak a kérdéseknek a feltételéig, amelyekre adott válaszokkal 2010 nyarán kellett volna előállni.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormányzat 2011 elején három súlyos gazdaságpolitikai problémával szembesült. Egyrészt egyértelművé vált, hogy a 2010-ben tett lépésektől nem remélhető a gazdasági fejlődés látványos gyorsulása. A vállalkozások terhei inkább emelkednek, mivel a társasági adó csökkentése csak szűk kört érint, az egykulcsos szja-ra való áttérés pedig a foglalkoztatottak több mint felénél a nettó kereset szinten tartásához is érdemi béremelést tett szükségessé. Kínálati szempontból a hitelezés szigorodik (a pénzintézeti különadó, a befagyott jelzálog-hitelezés, továbbá a megemelkedett forintkamatok miatt).

EUR/HUF: kevés esély a 265-ös szint tartós áttörésére
„A forintot a tervezett reformintézkedések kedvező fogadtatása nyomán kialakult pozitív kép, a kedvező fizetési mérleg adat, a sikeres külföldi kötvénykibocsátás tartja immár huzamosabb ideje a 270-es szint alatt az euróval szemben. Így lehetséges az is, hogy a környezetünkből jövő negatív hírek (költségvetési problémák, leminősítések) sem tudtak érdemben változtatni a kedvező megítélésen” - magyarázza Vizkelety Péter, Generali Alapkezelő makrogazdasági elemzőj. e „Úgy véljük, minden pozitív hír ellenére a 265-ös szint egy komoly választóvonal, egyelőre kevés esélyt látunk ennek a számottevő és tartós áttörésére. A forint svájci frankkal szembeni árfolyamának sorsa elsősorban az euró és a svájci frank viszonylatában dől majd el, itt a kockázatok pedig sokkal összetettebbek, s a hazai gazdasági, gazdaságpolitikai fejleményektől, döntésektől nagyrészt függetlenek” - teszi hozzá a Generali Alapkezelő elemzője.

Az adóváltozások fő kedvezményezettjei - jellemzően a magas jövedelműek - inkább megtakarítanak. A válságadók korlátozzák az érintett cégek aktivitását. Hasonlóan kedvezőtlen hatású az Új Széchenyi Terv lassú beindulása, az EU-támogatások kifizetésének és odaítélésének befagyása, ami a beruházási keresletet korlátozza. Az előreláthatóság hiánya, az átláthatóság további romlása és a külföld-ellenes kommunikáció gátolja az újabb külföldi tőkebefektetéseket.

A második probléma, hogy a jóváhagyott költségvetés alapján az államháztartás strukturális deficitje (a vállalt csökkenés helyett) 2011-ben emelkedik, ami az EU-ból érkező beruházási támogatások megvonásával fenyeget. Emiatt vált szükségessé 250 milliárd forint zárolása a költségvetésben. Elképzelhető azonban, hogy a zárolt összegből mintegy 50 milliárd az önkormányzati többletkiadások, 100 milliárd a kieső bevételek ellensúlyozását kell, hogy szolgálja, vagyis csak 100 milliárd forint maradna érdemi javulásra. Kérdéses, hogy az így elérhető a tavalyival lényegében azonos strukturális deficittel megelégedne-e az EU. Ha nem, további, az idei költségvetést kiigazító lépések is napirendre kerülhetnek.

Fenntarthatóság, kettős beszéd

A harmadik probléma a legkomolyabb: az átmeneti megoldások túlsúlya miatt már 2012-re, de főleg 2013-ra (450, illetve 700 milliárd forintos) lyuk keletkezik a költségvetésen. Mivel az idén bevezetett ún. Gazdasági Szemeszter keretében az EU a fenntarthatóságra koncentrál, ezért ez most, április-májusban fókuszba kerül. További kockázat a nyugdíjpénztári vagyon államosításának alkotmánybírósági megítélése, s az EU kötelességszegési eljárása a távközlési szektor különadója miatt. A fenntartható egyensúly megteremtését célzó Széll Kálmán Terv e három problémára keres megoldást. Ez angol(!) szövegét tekintve helyes irányú fordulat, a megvalósítás azonban kidolgozott szakmai programok hiányában, a társadalmi elfogadottság bizonytalansága, a továbbra is kettős beszéd miatt kérdéses.

A gazdasági növekedés bázisa kissé szélesedik, de húzóereje az ipari export marad. A belföldi kereslet visszaesése véget ér, de csak enyhe bővülés várható. Az építőiparban az idén hatodik évébe lépő visszaesés valószínűleg csak a II. félévben vált minimális növekedésbe. A szolgáltató ágazatok csak nagyon szerényen fejlődnek. Az alacsony betéti kamatok a forrásnövelés szükségtelenségére (és a válságadó ellensúlyozására) utalnak. Az épített lakások száma tovább csökken, a 2010. évi 20,8 ezerről 16-18 ezerre. A kereskedelemben némi bővülés valószínű, leginkább az autóértékesítésben és a tartós cikkeknél. Végeredményben a GDP 2011-ben 2,5% körüli ütemben növekszik. A gyorsulás tavalyhoz képest azonban szinte teljes egészében a mezőgazdaságból (és így az időjárásból) származik.

 A szegények, szegényebbek...

2011-ben éves átlagban 4,2%-os - az energia-, üzemanyag- és élelmiszeráraknál 6-7%-os -, az év végén 4% körüli áremelkedés várható. A lakosság reáljövedelme (a magán-nyugdíjpénztárak reálhozamával együtt) 2% körüli mértékben emelkedik. A jövedelmi differenciálódás fokozódik.

  

2008.

2009.

2010.

2011. I. hó

2011.(előrejelzés)

A GDP volumenindexe (%)

100,8

93,3

101,2

-

102,5

Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %)

98,9

82,3

110,5

113,6

109

Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, %)

 100,4

93,5

94,4

-

101

Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %)

 94,9

95,7

89,9

95,8

97

A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%)

 98,2

94,8

97,7

100,1

101,3

A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

106,3

80,6

121,4

126,1

117

A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

106,6

75,2

119,4

130,2

118

A külkereskedelmi mérleg egyenlege (milliárd euró)

-0,3

 3,7

5,5

0,4

6

A folyó fizetési és tőkemérleg egyenlege (milliárd euró)

-6,8

 0,8

3,8

-

4,5

Az euró átlagos árfolyama (forint)

251,2

280,6

278,7

272,4*

275

Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint)

909

918,6

870

559,7**

690

A bruttó átlagkereset indexe

107,5

100,5

101,4

101,6

103,5

Fogyasztói árindex

106,1

104,2

104,9

104,0

104,2

Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap = 100)

103,5

105,6

104,7

104,1

104

Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%)

 8,0

10,5

10,8

11,2***

10,7

 * 2011. I-III. hó, ** 2011. I-II. hó, *** 2010. XI. - 2011. II. hó, A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo