A kormányzat 2011 elején három súlyos gazdaságpolitikai problémával szembesült. Egyrészt egyértelművé vált, hogy a 2010-ben tett lépésektől nem remélhető a gazdasági fejlődés látványos gyorsulása. A vállalkozások terhei inkább emelkednek, mivel a társasági adó csökkentése csak szűk kört érint, az egykulcsos szja-ra való áttérés pedig a foglalkoztatottak több mint felénél a nettó kereset szinten tartásához is érdemi béremelést tett szükségessé. Kínálati szempontból a hitelezés szigorodik (a pénzintézeti különadó, a befagyott jelzálog-hitelezés, továbbá a megemelkedett forintkamatok miatt).
Az adóváltozások fő kedvezményezettjei - jellemzően a magas jövedelműek - inkább megtakarítanak. A válságadók korlátozzák az érintett cégek aktivitását. Hasonlóan kedvezőtlen hatású az Új Széchenyi Terv lassú beindulása, az EU-támogatások kifizetésének és odaítélésének befagyása, ami a beruházási keresletet korlátozza. Az előreláthatóság hiánya, az átláthatóság további romlása és a külföld-ellenes kommunikáció gátolja az újabb külföldi tőkebefektetéseket.
A második probléma, hogy a jóváhagyott költségvetés alapján az államháztartás strukturális deficitje (a vállalt csökkenés helyett) 2011-ben emelkedik, ami az EU-ból érkező beruházási támogatások megvonásával fenyeget. Emiatt vált szükségessé 250 milliárd forint zárolása a költségvetésben. Elképzelhető azonban, hogy a zárolt összegből mintegy 50 milliárd az önkormányzati többletkiadások, 100 milliárd a kieső bevételek ellensúlyozását kell, hogy szolgálja, vagyis csak 100 milliárd forint maradna érdemi javulásra. Kérdéses, hogy az így elérhető a tavalyival lényegében azonos strukturális deficittel megelégedne-e az EU. Ha nem, további, az idei költségvetést kiigazító lépések is napirendre kerülhetnek.
Fenntarthatóság, kettős beszéd
A harmadik probléma a legkomolyabb: az átmeneti megoldások túlsúlya miatt már 2012-re, de főleg 2013-ra (450, illetve 700 milliárd forintos) lyuk keletkezik a költségvetésen. Mivel az idén bevezetett ún. Gazdasági Szemeszter keretében az EU a fenntarthatóságra koncentrál, ezért ez most, április-májusban fókuszba kerül. További kockázat a nyugdíjpénztári vagyon államosításának alkotmánybírósági megítélése, s az EU kötelességszegési eljárása a távközlési szektor különadója miatt. A fenntartható egyensúly megteremtését célzó Széll Kálmán Terv e három problémára keres megoldást. Ez angol(!) szövegét tekintve helyes irányú fordulat, a megvalósítás azonban kidolgozott szakmai programok hiányában, a társadalmi elfogadottság bizonytalansága, a továbbra is kettős beszéd miatt kérdéses.
A gazdasági növekedés bázisa kissé szélesedik, de húzóereje az ipari export marad. A belföldi kereslet visszaesése véget ér, de csak enyhe bővülés várható. Az építőiparban az idén hatodik évébe lépő visszaesés valószínűleg csak a II. félévben vált minimális növekedésbe. A szolgáltató ágazatok csak nagyon szerényen fejlődnek. Az alacsony betéti kamatok a forrásnövelés szükségtelenségére (és a válságadó ellensúlyozására) utalnak. Az épített lakások száma tovább csökken, a 2010. évi 20,8 ezerről 16-18 ezerre. A kereskedelemben némi bővülés valószínű, leginkább az autóértékesítésben és a tartós cikkeknél. Végeredményben a GDP 2011-ben 2,5% körüli ütemben növekszik. A gyorsulás tavalyhoz képest azonban szinte teljes egészében a mezőgazdaságból (és így az időjárásból) származik.
A szegények, szegényebbek...
2011-ben éves átlagban 4,2%-os - az energia-, üzemanyag- és élelmiszeráraknál 6-7%-os -, az év végén 4% körüli áremelkedés várható. A lakosság reáljövedelme (a magán-nyugdíjpénztárak reálhozamával együtt) 2% körüli mértékben emelkedik. A jövedelmi differenciálódás fokozódik.
| 2008. | 2009. | 2010. | 2011. I. hó | 2011.(előrejelzés) |
A GDP volumenindexe (%) | 100,8 | 93,3 | 101,2 | - | 102,5 |
Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %) | 98,9 | 82,3 | 110,5 | 113,6 | 109 |
Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, %) | 100,4 | 93,5 | 94,4 | - | 101 |
Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %) | 94,9 | 95,7 | 89,9 | 95,8 | 97 |
A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%) | 98,2 | 94,8 | 97,7 | 100,1 | 101,3 |
A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 106,3 | 80,6 | 121,4 | 126,1 | 117 |
A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %) | 106,6 | 75,2 | 119,4 | 130,2 | 118 |
A külkereskedelmi mérleg egyenlege (milliárd euró) | -0,3 | 3,7 | 5,5 | 0,4 | 6 |
A folyó fizetési és tőkemérleg egyenlege (milliárd euró) | -6,8 | 0,8 | 3,8 | - | 4,5 |
Az euró átlagos árfolyama (forint) | 251,2 | 280,6 | 278,7 | 272,4* | 275 |
Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint) | 909 | 918,6 | 870 | 559,7** | 690 |
A bruttó átlagkereset indexe | 107,5 | 100,5 | 101,4 | 101,6 | 103,5 |
Fogyasztói árindex | 106,1 | 104,2 | 104,9 | 104,0 | 104,2 |
Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap = 100) | 103,5 | 105,6 | 104,7 | 104,1 | 104 |
Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%) | 8,0 | 10,5 | 10,8 | 11,2*** | 10,7 |
* 2011. I-III. hó, ** 2011. I-II. hó, *** 2010. XI. - 2011. II. hó, A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM