"Kezdhetjük elölről az egészet"

Ha a reformokat a társadalom nem engedi érvényesülni, ha nem változtatjuk meg elég dinamikusan az állami adminisztrációt, az egészségügyi rendszert, a vasúti támogatást, a regionális dolgainkat, a közoktatást, a felsőoktatást, és még lehet sorolni, akkor a gazdaság fejlődése ugyan gyorsulni fog - tehát nem lesz belőle azonnal bajunk -, de néhány éven belül ismét lassulás lesz, és ismét előjönnek ugyanazok a problémák. És kezdhetjük elölről az egészet - állítja Vértes András, a GKI elnöke.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hogyan néz ki a magyar gazdaság most, 2007. február elején? És mit várhat ettől az évtől és a rákövetkező esztendőtől az igencsak elbizonytalanodott és elkedvetlenedett magyar társadalom, magánemberként, munkavállalóként, vállalkozóként? Erről kérdeztük Vértes Andrást, a GKI Gazdaságkutató Zrt. igazgatóságának elnökét.

- A magyar gazdaság átmeneti, furcsa állapotban van. Van egy elég jelentős európai konjunktúra: tavaly az unió GDP-növekedése 2,8 százalék volt, messze-messze gyorsabb annál, mint amire bárki számított, s különösen gyorsabb az előző évekénél. És bár sokan féltek attól, hogy a növekedés visszaesik, egyelőre konjunktúra van Európában. A magyar gazdaság egy része - leginkább az ipar, a feldolgozóipar és az oda beszállító cégek - az európai konjunktúrára van ráfűzve. Ezért, ha megnézzük az ipari cégek várakozásait, akkor azt lehet látni, hogy bár a múlt év közepén megkezdett kiigazító költségvetési csomag először visszavetette, de most már az átlag felett vannak, a trend egyértelműen fölfelé mutat. Nem ez a helyzet a belföldi kereslethez kapcsolódó területeken. A kiigazító csomag megakasztotta a lakossági jövedelemnövekedést, s bár a reálbérek az év egészében 3,5 százalékkal nőttek, 2006 végén már ténylegesen csökkentek; ez nyilván befolyásolja a kereslet alakulását. Elég erősen érinti ez a folyamat az építőipart, ahol hatalmasat zuhantak a várakozások, és nem javultak azóta sem. A lakásépítés az elkövetkező időszakban lelassul, nem lesz látványos visszaesés, de lassú lemorzsolódás igen. Az állam a kiemelt beruházások kivételével szinte mindenütt visszafogta a beruházásait, és ennek következményeként az építőipar 2006-ban stagnált. Idén már nőni fog, körülbelül 4 százalékkal, de ez szerény és lassú növekedés a korábbiakhoz képest. A szolgáltatások terén vegyes a helyzet, a kereskedelmi várakozások viszont tavaly év közepén jelentősen estek. Az év második felében már elkezdtek javulgatni, és stagnálást vetítenek előre 2007-re is. Mi egyébként azt gondoljuk, hogy bár a reáljövedelem csökkenni fog, de - ahogy szakszóval mondják - a lakosság kisimítja a fogyasztását: a napi cikkekből nem csökkenti, de a tartós, nagyobb értékű termékekből mérsékli, és ez összességében nagyjából stagnáló fogyasztást fog eredményezni.

- Mely társadalmi rétegeket érintik leginkább hátrányosan a megszorítások?

- Elsősorban az állami alkalmazottakat, itt 6-10 százalékos a reálbér-csökkenés. A köztisztviselők körében elég nagy a létszámcsökkentés, de ők jóval kevesebben vannak, mint a közalkalmazottak, akik körében ugyan lassú a leépítés, de miután mintegy hatszázezer emberről van szó, ez több tízezrüket is érinti az elkövetkező években. Ezenkívül még egy rétegre hat erőteljesen a kiigazítás: a mikrovállalkozásokra. Náluk a kényszeradózás, a dupla tébézés, tehát a fehéredést szolgáló - és egyébként általunk helyeselt - lépések egyértelműen növelik a terheket. A mintegy 600 ezer mikrocég közül legalább 300-400 ezer nem valódi vállalkozás. És bármennyire fájdalmas ilyet mondani, ők hosszú távon el fognak tűnni a piacról.

- Mi lesz velük? És mi lesz a több tízezer közalkalmazottal? Az üzleti szféra képes felszívni őket?

- Mindenkit nem. A probléma nem is az egészségügyi alkalmazottakkal van, nem is az állami adminisztrációban dolgozókkal. Sokkal inkább a pedagógustársadalommal, ők nehezen tudnak elhelyezkedni az üzleti szférában. Ami a mikrocégeket illeti, ma Magyarországon a vállalkozások száma a népességre számítva Európában a legmagasabbak közé tartozik. A mikrocégek között vannak jól működők, de annak a 300-400 ezer nem komoly vállalkozásnak nincs valódi piaca, általában egy vevője van - az is jellemzően családtag, rokon vagy bejáratott kapcsolat -, valójában gyakran álvállalkozás, nagyon gyakran foglalkoztatás helyetti jövedelemáramoltatás. #page#Ezeknek a kényszervállalkozásoknak egy része már most is olyan korú embereknél van, akik lassan bekerülnek a nyugdíjrendszerbe, egy másik részük hosszú távon átmegy alkalmazásba, a többieknek meg ki kell menniük a munkaerőpiacra. Ez nem lesz könnyű.

- Vagyis munkanélküliek lesznek?

- Bizony, lesznek közülük munkanélküliek. Mi egyébként azt gondoljuk, hogy a munkanélküliség a mostani, 7,5 százalék körüli rátáról idén fölmegy 8 százalék környékére. Ez az unió átlaga körül van, a közép-európai országokhoz képest pedig kifejezetten jó, hiszen Szlovákiában, Lengyelországban még mindig 15-18 százalékos a munkanélküliség. Mindemellett azt gondolom, hogy a gazdaság meg az emberek is nagyon gyorsan elkezdtek alkalmazkodni az új helyzethez, érzékelik azt, hogy az állam megváltoztatta a magatartását, nem költekezik annyira, nem tud mindenhez támogatást adni. Jól látszik, hogy a társadalmi feszültségek az állami területeken jelentkeznek - az egészségügyi alkalmazottak körül, a MÁV-ban, az állami adminisztrációban, az önkormányzati vagy a központi bürokráciában -, az üzleti szféra, a nagyon picik kivételével, viszonylag könnyedén - persze ezt a könnyedént azért idézőjelbe tenném - túléli a kiigazítást, a pluszterheket kihozza a magyar cégek többségében meglévő hatékonysági tartalékból.

- Ezek a pluszterhek, az adó- és járuléknövekedések nem rontják az ország pozícióit és ezáltal a vállalkozások lehetőségeit?

- Magyarország, ha a mutatószámokat nézzük, az elmúlt másfél évtizedben teljesen versenyképesnek bizonyult. Az összes új uniós országot tekintve Magyarországnak volt a legnagyobb exportdinamikája - még Észtországét is túlszárnyalta -, és relatíve nagyon magas, 78 százalék a közepes vagy magas technológiaigényű termékek aránya az exportban. A gond az, hogy az utóbbi két-három-négy évben romlott a versenyképességünk, majdnem minden versenyképességi mutatóban megelőznek minket a többiek. Ez lehet azért, mert korábban más fázisban voltak, de lehet azért, mert nagyon elrontottuk a magyar államháztartást, nagy a deficitünk, nemzetközileg súlyosan rontottuk a hitelességünket. A befektetési döntések, de a versenyképesség is szubjektív, nagyon sokat számít, hogy mit gondolnak rólunk. Nagyon nehéz megmondani, hogy mekkora az objektív tényezők súlya, például az adónövelésé, és mennyi a szubjektív tényezőké. Összességében annyit lehet mondani, hogy Magyarország adóterhelése nem magas, 38-39 százalék, picit kisebb, mint az uniós átlag. Igaz, a környező országokban, mondjuk Szlovákiában vagy Romániában alacsonyabb, de például a működő tőke beáramlása nem csak az adóterhelést követi. Minden vizsgálat, felmérés azt mutatja, hogy ahol politikai stabilitást talál, oda megy.

- Talál-e most ilyet nálunk?

- Még mindig nem vagyunk olyan rossz helyzetben, mint ahogyan azt mi magunkról gondoljuk, a többieknél is - Lengyelországban, Szlovákiában, de Csehországban is, ahol nyolc hónapig nem tudott kormány alakulni - rengeteg gond van. Az biztos, hogy az a kép, ami Magyarországról élt korábban - hogy politikailag nagyon stabil ország vagyunk, nagyon erős a gazdaságunk, hogy nálunk biztonságos és kellemes az élet -, egyértelműen romlott. Az adóemelés nem tesz jót a versenyképességünknek, de nem is rongálja olyan nagy mértékben. A profitadónk 16 százalékos volt, a 4 százalékos pótadóval együtt is csak 20 százalék, ez Európában a legalacsonyabbak közé tartozik. A probléma az, hogy van egy iparűzési adónk is, és ha azt is a nyereségre vetítenénk, akkor már valójában 28-29 százalékos adónk van. Na, ez sok. Hosszú távon át kellene alakítani az egész önkormányzati, az egész helyiadó-rendszert egy valódi, tiszta rendszerré úgy, hogy nem a költségvetésen keresztül megy a pénz, hanem közvetlenül az önkormányzatokhoz, főleg a régiókhoz és a kistérségekhez. Ehhez persze a megyerendszer megváltoztatására lenne szükség.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin februári számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo