Jön az európai adó?

Miután a következő hétéves uniós költségvetési keretösszeg legfeljebb a 2013-as becsült inflációval növekedne az előző hétéves büdzséhez képest, a felzárkóztatásra és a közös agrárpolitikára fordítandó kiadásokat reálértéken valamelyest csökkenteni kell, merthogy kutatásra, oktatásra, infrastruktúra-fejlesztésre és a külkapcsolatokra többet akar költeni az unió. A bevételi oldal egyik újdonságként szerepel két európai adó, amely az uniós polgárok zsebét is érintheti.

A kohéziós források csökkenése mellett a Magyarország számára szintén nagyon lényeges közös agrár politika (KAP) teljes uniós büdzsén belüli aránya is folyamatosan csökken, a 2013-as körülbelül 43 százalékról 2020-ra 33 százalékra. Prioritás marad a biztonságos és egészséges élelmiszerek előállítása: több mint 280 milliárd eurót kap a KAP 371,72 milliárdos keretéből. José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke szerint mindez nem azt jelenti, hogy a farmereknek kevesebb jut, mivel a határokon átívelő programok finanszírozása olcsóbb, mint 27 nemzeti agrárpolitika támogatása. A gazdálkodóknak nyújtott közvetlen szubvenciók 30 százalékát környezetvédelemi szempontokhoz kötik, a balti és délkelet-európai termelők hektáronkénti kifizetéseit megemelik, és csökkentik az eddig kivételezett helyzetben lévő termelők támogatását. Lewandowski szerint a bolgár, a román és a balti termelők járnak majd a legjobban a változással.

A környezet biztonsága és a klímaváltozás kezelése minden támogatandó célban ott lesz: a bizottság legalább 20 százalékra szeretné növelni az ezzel kapcsolatos kiadások arányát a különböző szakpolitikai területek hozzájárulásainak átcsoportosításával.

A két nagy szakpolitikán megspórolt összeg lehetővé teszi, hogy az infrastrukturális kiadások bővítésén túl K+F-re, oktatásra és külügyre is többet költsön Európa. 15,2 milliárd euró az oktatásra és képzésre szánt keret - ez 68 százalékkal több, mint a jelenlegi periódusban -, és 46 százalékkal nőhetnek a K+F-kiadások is. A következő hét évben 80 milliárd euróval járulna hozzá a közösség az európai kutatásokhoz és innovációs projektekhez annak érdekében, hogy a kontinens globális versenyképessége javuljon.

Szomszédságpolitikára a korábbi 57 milliárd euró helyett 70 milliárdot szánnak. A külső határok védelmére 8 milliárdot, szomszédpolitikára 16 milliárdot, a világ legszegényebbjeinek megsegítésére pedig 20,6 milliárd eurót különítenek el.

Igazságosabb rendszer kell

A közösségi büdzsé - szemben az egyes tagállamok nemzeti gyakorlatával - nem tartalmazhat sem többletet, sem hiányt. Az évek során azonban egyre inkább a tagállamok hozzájárulása lett hangsúlyos, szemben a hozzáadottérték-adó (héa) alapú bevételekkel. 1988-ban az előbbi mindössze 10,9, az adó viszont 60 százalékkal részesedett a büdzséből. 2005-ben már 74,5 százalék származott hozzájárulásból és 14,1 százalék a héa-alapból. Az unió speciális visszatérítésekkel, egyéni kompenzációs mechanizmusokkal próbálta tompítani az egyenlőtlenségeket, ami mára kusza, átláthatatlan és messze nem igazságos rendszerhez vezetett. Így a hétéves periódusra vonatkozó keretszámok vitájában mind komolyabb tényezővé váltak a nemzeti befizetési alkuk.

Az Európai Bizottság 2004-es, a helyzet megoldását célzó háttéranyagában egy európai bevételi forrásrendszer kialakítását javasolja. Az ebben szereplő számos adónemből a mostani javaslatban kettő szerepel: megsarcolnák a pénzügyi tranzakciókat, és bevezetnék az uniós áfát, legfeljebb 2 százalékos mértékben.

A 2020-ra 60 milliárd eurós bevétellel kecsegtető európai adók bevezetésével párhuzamosan megszűnne a jelenlegi héa-alapú forrás és eltörölnék a tagállami költségvetési visszatérítések követhetetlen rendszerét. A brit rabatt, valamint a német, a holland és a svéd visszatérítés helyett évente egyszer átalány kifizetést kapnának azok az országok, amelyek aránytalanul nagy mértékben járulnak hozzá a büdzséhez és nettó pozíciójuk torzul. A bevételi oldal új szerkezetéről azonban valószínűleg nem lesz könnyű meggyőzni az uniós állampolgárokat.

Magyar álláspont
A kelet-közép-európai régió számára az egyik legfontosabb költségvetési kérdés, hogy megmarad-e a kohéziós kiadások jelenleg 35 százalékos részaránya, s hogy miként változnak a források lehívásának feltételei – mondta egy budapesti sajtótájékoztatón Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Szerinte az energia és a közlekedés az a két jelentős beruházási igényű, ám a piacról nem minden elemében finanszírozható ágazat, amelynek részesedése döntő lehet Magyarország számára. Surján László, az Európai Parlament néppárti képviselője a BruxInfo értesülései szerint elégedett azzal, hogy a közös agrárpolitika (KAP) és a kohéziós politika a szűkülő keret ellenére is a legfontosabb költségvetési tétel, ugyanakkor úgy véli, a kohéziós politikánál a legszegényebb konvergenciarégiók rovására módosulnak majd az arányok, és a KAP-ból kifizetendő direkt támogatások is jelentős mértékben esnek, ha a javaslat ebben a formájában valósul meg.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo