Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke megnyitójában rámutatott, hogy a globális és hazai gazdasági trendek jelentős hatást gyakorolnak a logisztikai ágazatra. Az infláció és a GDP csökkenése negatív irányba mozdítja a gazdasági környezetet, míg az ipari áram Magyarországon magasabb költsége jelentős versenyhátrányt okoz az ipari termelés számára. A fuvarozási szektorban mind Magyarországon, mind az Európai Unióban csökkenés tapasztalható az áruforgalomban, ami arra utal, hogy az ipari kibocsátás mérséklődik, és a termelési kapacitások szűkülnek.
Fotó: Depositphotos
Az intermodális fuvarozás azonban kivételes növekedést mutatott, 10 százalékos bővülés volt tapasztalható a szegmensben. A Budapest Airporton működő aircargo terminál, dinamikus fejlődésének köszönhetően Közép-Európa egyik legnagyobb légiáruszállítási központjává vált. Az MLSZKSZ elnöke kitért az építőipar gyengülő teljesítményére is, amelynek visszaesése a közúti, vasúti és vízi szállítási vonalak csökkenésével járhat. Az iparági szakértők szerint egy esetleges gazdasági fellendülés során kapacitáshiány jelentkezhet a logisztikában, ezért kiemelten fontos az ágazat tudatos fejlesztése.
Kormányzati intézkedések és fejlesztési irányok
Nagy Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára előadásában ismertette a kormányzati intézkedéseket, amelyek célja a logisztikai szektor versenyképességének fenntartása és növelése. Az elmúlt években az ágazatot súlyosan érintette az energiaárak emelkedése, az alapanyaghiány és az ellátási láncok szakadozása. A helyzetet tovább súlyosbította az orosz-ukrán háború, amely új kihívásokat hozott a szállítmányozási és logisztikai piacra.