„Gazdasági bérgyilkosok” kíméljenek!

A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap által nyújtott hitelek feltételei nem a kölcsönfelvevő országok igényeire, hanem gazdaságuk idegen érdekek által vezérelt befolyásolására hivatottak - állítja vitacikkében dr. Csató Mária közgazdász.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

John Perkins könyve, az „Egy gazdasági bérgyilkos vallomásai", nem véletlenül vált rövid idő alatt népszerűvé a maga őszinte és leleplező voltában, hiszen rávilágít annak a pénzügyi segítségnyújtásnak a Janus-arcúságára, amellyel a fejlett országok a rászoruló és kiszolgáltatott gazdaságokat becsalják az eladósodottság csapdájába, és a világméretekben zajló modern gyarmatosítás egyetlen alkalmazható eszközével, a pénzzel szerzik meg befolyásukat azok politikai berendezkedésének és gazdasági szerkezetének alakulása felett.

A nemzetközi intézményekkel folytatott hitelfelvételi tárgyalások megszakadása kapcsán mindenki azt fontolgatta, hogy mennyiben tekinthető reálisnak a pénzügyi függetlenség azonnali és ilyen módon történő kivívása, és a magyar állásponthoz való határozott ragaszkodás milyen következményekkel jár majd hazánk jövőbeni gazdasági helyzetének alakulására. A vélemények különbözősége „a cél és a hozzávezető út" polémiájában fogalmazható meg, vagyis a vita arról a kérdésről folyik, hogy a hitel lehívásának kizárólagos feltétele a vállalt hiánycél teljesítése, vagy az ahhoz kapcsolódó úgynevezett megszorító intézkedések felvállalása is beletartozik-e a teljesítendő kötelezettségek sorába.

Sokkoló magatartás

Mint ismeretes, az a tény, hogy a gazdaságpolitikai lépések megválasztása az ország belügyének tekintendő, vegyes visszhangot váltott ki az elemzők körében, amely azonban nem szűkölködik a pozitív elemekben sem. Túlzás nélkül mondható, hogy a nemzeti gazdasági stratégiákba való beleszólásnak és a történések folyamatos és beható ellenőrzésének visszautasítására még nem volt példa az IMF és a Világbank történetében, így sokkolta őket a magyar kormány viselkedése. Az eset annál inkább tekinthető nóvumnak, mert hazánk nem először kapott pénzügyi segítséget ettől a két szervezettől, és mindig fegyelmezetten teljesítette az ezzel járó kötelezettségeket.

Dr. Csató Mária
1978-ban szerzett közgazdászdiplomát a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen, majd 1983-ban annak Továbbképző Intézetében pénzügy szakon szakközgazdász-oklevelet. 1984-ben cum laude minősítéssel doktorált pénzügyekből. Szakmai pályáját az Állami Fejlesztési Bankban kezdte, majd az Országos Anyag- és Árhivatalban dolgozott. 1985-től különböző beosztásokban a Pénzügy-minisztériumban, a banktörvény hatálybalépését követően pedig az Állami Bankfelügyelet főosztályvezetőjeként vett részt a kétszintű bankrendszer létrehozásának és fejlesztésének munkálataiban. 1994-től a Magyar Export-Import Bank Rt. közgazdasági területének ügyvezető igazgatója, 1997-től 2002-ig vezérigazgató-helyettese és az igazgatóság tagja. 2002-től pénzügyi tanácsadó, jelenleg független pénzügyi szakértő, saját pénzügyi szolgáltató cégét vezeti.

A két pénzügyi intézmény 1945-ben alakult azzal a céllal, hogy sajátos munkamegosztásban segítse a világháború utáni újjáépítéshez és - ahogyan 1944-ben az Egyesült Nemzetek Bretton Woodsban lezajlott pénzügyi konferenciájának felszólalói fogalmaztak - egy új gazdasági rend kialakításához szükséges financiális forrásokhoz való hozzájutást. A köznapi beszédben csak Világbankként emlegetett Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank mindenekelőtt nagyméretű projektek hosszú távú finanszírozásához nyújtott hitelt, amelynek feltétele általában úgynevezett szerkezetátalakító programok elindítása volt, míg a Nemzetközi Valutaalap elsősorban a monetáris problémákat volt hivatott megoldani nemzetközi szinten.

Magyarország 1982-ben csatlakozott a két szervezethez, és ugyanebben az évtizedben megkezdte az első ipari szerkezetátalakító program végrehajtását, amelyhez kölcsönt kapott.

Ebben az időszakban zajlott le az árreform, amely a kompetitív árrendszer megteremtésére, a bankreform, amely a kétszintű bankrendszer létrehozására, továbbá az adóreform, amely a hozzáadott értékadó bevezetésére irányult. (A történelmi hűség kedvéért itt említendők meg a bérreformmal kapcsolatos intézkedések is, már amennyiben a bruttósítás irányába tett kezdetleges lépések reformértékűnek tekinthetők.) Különösen a pénzintézeti intézményrendszer átalakításával összefüggő munkálatok voltak látványosak; az ezen a területen végrehajtott szervezeti változtatások megelőzték a gazdaság egyéb szféráiban végbemenő folyamatokat. A Világbank képviselői rendszeresen látogatták az illetékes hatóságokat és minisztériumokat, személyes konzultációk keretében tájékozódtak az előrehaladás üteméről, és fellépésük legalább annyira volt számonkérő, mint tanácsadó jellegű.

Felmerül tehát a kérdés: lényegében mi is változott azóta?

Nem befolyásolás, beavatkozás

Minden egyes hitelfelvétel esetében a kölcsönt nyújtónak az a követendő magatartása, hogy meggyőződjék az adós jövőbeli törlesztési hajlandóságáról és fizetőképességéről. Amennyiben nemzetközi méretekben gondolkodunk, egy-egy kormány hitelképessé minősítése mögött a kölcsön futamideje alatt végrehajtott olyan, kontrollálható és elfogadott gazdaságpolitikai szándékok állnak, amelyek a hitelező pénzügyi szervezet megítélése szerint lehetővé teszik az adósságszolgálat ütemes teljesítését, egészen a hitel lejáratáig.

Az elvárás természetes és logikus, azonban az említett intézményrendszer - amelyet sokszor és sokan a globalizáció fő alappilléreként is emlegetnek - már a hitelekről szóló döntések során olyan mélységben avatkozik bele az egyes nemzetgazdaságok fejlődési irányaiba, amely azok állampolgárainak életét is közvetlenül érinti. A gazdaság importhelyettesítő vagy exportvezérelt pályára állítása nem az adott ország, hanem a nemzetközi intézményi befektetők érdekeit szolgálja, a privatizációs lépések megtételére vonatkozó presszió pedig adott esetben nem elsősorban a munkahelyteremtést, hanem a külföldi beruházók üzletbarát környezetének létrehozását segíti elő.

A kölcsönök tehát - már kondíciójukat is tekintve - nem a kölcsönfelvevő országok igényeire, hanem gazdaságuk idegen érdekek által vezérelt befolyásolására hivatottak. Mondhatjuk ugyan, hogy a nagy tapasztalattal rendelkező Világbank és IMF tudja, hogy mely feltételek teljesülése esetén biztosított a kölcsönök visszafizetése. Alapszabályuk ezért is tartalmazza azt, hogy kikötéseket tehetnek a hitelek felhasználását illetően, és a folyósítás e kritériumok teljesítésének a feltétele. A szakértők által kidolgozott különböző gazdasági modellekre alkalmazott hitelezési protokoll azonban nem mindig és maradéktalanul testreszabott, ezt a gyakorlatot a nemzetközi pénzügyi intézmények hitelezési gyakorlatát az utóbbi egy-két évtizedben ért kritikákban is élesen támadják.

Felelősök felelősség nélkül

Végeredményben az adósság csapdájában vergődő nemzetgazdaságok egyre növekvő kiszolgáltatottsága az, ami megkérdőjelezi a kölcsönök odaítélésének módját, különös figyelemmel arra is, hogy a Világbank alapszabálya IV. cikkelyének 10.§-ában foglaltakkal szöges ellentétben a hitelek a tagországok politikai életébe történő egyértelmű beavatkozással járnak. A kölcsönnyújtást kivétel nélkül kísérő megszorító intézkedések számonkérése olyan belpolitikai feszültségeket okoz(hat), amelyek kiéleződése óriási próbatétel az érintett kormányok számára, s amelyekért a felelősséget csak azok a hitelező intézmények nem vállalják, amelyeknek végső soron köszönhetők.

Magyarország gazdasági teljesítményének alakulása elsősorban a konvergenciaprogramban foglaltak alapján mérhető és védhető, ezen belül pedig az uniókonform költségvetés mérőszámainak átvétele biztosítja a tisztánlátást. Joggal merül fel tehát a kérdés: miért volt szükség a 2008. november 19-én aláírt Egyetértési Megállapodásban - és azt követően is - jóval szigorúbb feltételeket rögzíteni a hitellehívás egyes részleteihez kapcsolódó gazdaságpolitikai kritériumok és azokkal összefüggő beszámolási és ellenőrzési feltételek tekintetében? Ebben az esetben ugyanis vagy a helyzetfeltárással, vagy pedig a 2012-ig terjedő aktualizált konvergenciaprogrammal van a gond. Az ország teljesítőképessége csúcsra járatott; és emellett kockáztatni az újabb megszorítások ellenére kialakuló eladósodást, minden szempontból vállalhatatlan.

Csak emlékeztetőül: 2009 az IMF és az Európai Unió elvárásainak való megfelelés jegyében zajlott. Egymást követték a vizsgálatok, ellenőrzések, konzultációk és az újabb megszorító intézkedések megtételére vonatkozó ígéretek. A (kiegészítő) Egyetértési Megállapodás(ok)hoz fűződő addendumok és a Teljesítési Nyilatkozat(ok) alapján a hiánycél módosítása mellett - a GDP-arányos deficit 2010. évre rögzített mértéke 3,8% - ismételten további feltételek meghatározására került sor.

Kompromisszumok: nem mindegy, hogyan
Mindemellett tisztában kell lennünk azzal, hogy egyelőre, úgy tűnik, nem várhatunk engedményeket. Más elbírálás alá esünk, mint a konvergenciakritériumokat folyamatosan megsértő régi uniós országok, szigorúbb bánásmódban részesülünk, mint a - hozzánk hasonlóan - jelenleg még az euroövezeten kívüli tagállamok. Rebellis viselkedésünknek köszönhetően a válságból való kilábaláshoz nyújtott pénzügyi segélycsomag ellenében ránk erőszakolt reformokat, kívülről diktált intézkedéseket várnak el tőlünk, a korábban említett tűrőképességi mélységekig belenyúlva az állampolgárok mindennapi életébe. Hiszen nem véletlen, hogy a választásokat azért nyerte meg ez a kormány, mert olyan változásokat ígért, amelyek a legneuralgikusabb, akut problémákat hivatottak megoldani.
Minden kampánynak szükségszerű velejárója a populizmus mint politikai ideológia, amely az átlagember szimpátiájának elnyerésére irányul. A jelenlegi szituáció abban különbözik a korábbi voksolások utáni helyzettől, hogy a kormány meg is szándékozik tartani az ígéreteit... és ez nagy különbség. A megoldások módját, realitását, perspektivikus létjogosultságát, egyáltalán a „hogyanját" lehet vitatni, a jobbítás szándékával szükséges is a ma még nyers koncepciókat árnyaltabbá és közérthetőbbé tenni. Magyarországot vonzóvá kell tenni a külföldi tőke számára, de nem úgy, hogy a nemzeti érdekek háttérbe szoruljanak. Közeledik a kompromisszumok megkötésének ideje, és valóban jó lenne mély konfliktusok elkerülésének akaratával tárgyalóasztalhoz ülni.
Miután az IMF és az Európai Unió a mindenkori magyar kormánnyal kötötte, illetve köti meg a szerződéseket, valószínűleg nem lehet teljesen eltekinteni a korábbi elkötelezettségektől - ez nyilván nemzetközi jogi állásfoglalások tárgyát képezi majd. Ezzel együtt az események precedensértékűnek tekinthetők országunk és gazdaságunk jövőbeni sorsát illetően, amelynek alakulása a társadalmi komfortérzet fokozódásának irányába látszik elmozdulni. Nem „gazdasági bérgyilkosokra" van tehát szükség, hanem világméretű dimenziókban gondolkodó és cselekvő összefogásra, amelytől elvárható a globalizáció pozitív hatásának kibontakozása országhatárokon belül és kívül.

Dr. Csató Mária

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo