Felpörgette a régiót az export

2014-ben a közép-európai országok és iparágak nagy része gyorsuló gazdasági növekedést ért el, a gépipari export és a lakossági fogyasztás növekedése emelte a GDP-t. Egyedül az energiaipari vállalatok tapasztaltak jelentős visszaesést. A régiós vezetők bíznak abban, hogy a GDP növekedés egyre inkább megmutatkozik a növekvő árbevételekben is. Ezek a legfőbb megállapításai a Deloitte Közép-európai Top 500 felmérésének.

Kép: SXC

A Deloitte kilencedik alkalommal végezte el Közép-Európa 18 országában és Ukrajnában a legnagyobb elemzését. 2014 során az 500 legnagyobb közép-európai vállalat átlagos éves árbevétel-növekedése nem érte el a régió legnagyobb gazdaságainak szerény GDP növekedését. 2014-ben a vállalatok euróban mért árbevételének átlagos növekedése csak 0,3% volt. Ez messze elmarad a 2011-es 9,8%-tól, és nem éri el az országok GDP növekedését sem: Magyarország (3,6%), Lengyelország (3,4%), Románia (2,8%), illetve Szlovákia és Csehország (mindkettő 2,0%).

A képet a csökkenő olaj- és szénárak miatt az energiaszektor cégeinek árbevételesése árnyalja; ezen kívül a villamosenergia és gázpiacok eredményei is látványosan csökkentek a 2014-re végig jellemző magas átlaghőmérséklet miatt. Valójában a régió legnagyobb energiavállalatainak mintegy 60%-a az árbevétel csökkenésével számolt, ami 3,3%-os átlagos csökkenést jelent a szektorban.

Ezzel szemben a gyártóipar, illetve a fogyasztási cikkek ipara és a közlekedési ágazat szintén stabil, 3,1%-os illetve 1,9%-os árbevétel-növekedést ért el. 2015 első negyedévében az 500 cég euróban számított átlagos árbevétele 1,7%-kal nőtt 2014 ugyanazon időszakának 3,1%-os csökkenéséhez képest. A régió legnagyobb vállalatai által képviselt főbb szektorok (fogyasztási cikkek, közlekedés, energia és erőforrások, valamint gyáripar) továbbra is az árbevétel több mint 90%-át teszik ki.

„A GDP változásai nagyrészt a Nyugat-Európába irányuló export növekedésének köszönhetőek, amelyet sok esetben az euróval szemben ingadozó helyi valuták ösztönöznek. A legtöbb közép-európai országban növekedett a fizetések nominális és reálértéke is, miközben a fogyasztási cikkek árai csökkentek, így nőtt a vásárlóerő. Ezért Horvátország és Ukrajna kivételével – előbbiben 0,4%, utóbbiban megközelítőleg 6,8% volt a GDP-csökkenés – a régió minden országában megfigyelhető a lakossági fogyasztás növekedése" – mondta Seres Béla, a Deloitte közép-európai pénzügyi tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.

A Deloitte szerint komoly okunk van az optimizmusra a közeljövőben. „Az adatokból az is látható, hogy a régió legnagyobb gazdaságai sokkal stabilabb és fenntarthatóbb helyzetben vannak, mint egy évvel ezelőtt" – tette hozzá Seres Béla.

Rég nem számítottak ekkora profitra a kkv-k
A hazai kkv-k árbevétel- és eredményvárakozásai rég nem látott mértékben növekedtek, átlagosan 5,7%-os árbevétel és 4,2%-os eredménynövekedést valószínűsítenek a következő egy évben. Ezzel a profitvárakozások mértéke az utóbbi öt év legjobb eredményét érte el.
66 magyar cég a régió legjobbjai közt

A Deloitte Top 500-as listájára idén a tavalyihoz képest hárommal több, immár 66 magyar vállalatnak sikerült felkerülnie, összesen 89,6 milliárd euró konszolidált árbevétellel. A listán szereplő magyar vállalatok közül a legtöbb az energiaszektorból került ki, de a fogyasztói ágazat és az autóipar jelenti a két húzóágazatot. A termelő szektorban tapasztalható növekedés oka régiós szinten elsősorban az autóipar gyors gyarapodása, amelynek euróban kifejezett átlagos árbevétel-növekedése 6,5%.

Ennek eredményeképp az ismét harmadik helyen lévő Škoda Autóhoz a top tízben idén csatlakozott az Audi Hungaria Motor a hetedik helyen, ahová az egy évvel ezelőtti 16. helyről ugrott. A legtöbb autóipari gyártó cég 2014-ben növelte árbevételét a közép-európai régióban (Toyota: 17%, Volkswagen 13%, Renault 7%, Fiat 1,6%).

A fogyasztási cikkek és közlekedési szektorban négy új vállalkozás jelent meg a Top 500-as listán, így ez 174 taggal a rangsor legnagyobb csoportja. A jelentős árbevétel-növekedést mutató cégek közé tartozik a lengyel Jeronimo Martins, amely 2014-ben 194 új üzlettel bővítette a Biedronka szupermarketláncot, így az év végére már 2.587 kirendeltséggel rendelkezett, másrészt a romániai Auchan is, amely 63%-kal tudta növelni árbevételét, miután felvásárolta a Real 20 hipermarketét.

Az építőipari árbevétel átlagosan 4,9%-kal nőtt. Az egészségügy és az élettudományi ágazat forgalma szintén bővült, 2014-ben átlagosan 2%-kal.

A Deloitte minden évben külön rangsorolja a bankszektor, a biztosítási üzletág és több más iparág nagyvállalatait is. Ami a pénzügyi szolgáltatások szektorát illeti, a közép-európai régió 50 legnagyobb bankjának mérlegfőösszege 2,3%-kal nőtt. Közülük 33 esetében növekedett ez a mutatószám. A régióban a legnagyobb ismét a PKO Bank Polski, amely eszközeit 21,5%-kal növelte számos stratégiai felvásárlás után. Míg a rangsor tíz legnagyobb bankja közül öt lengyel, a magyar OTP Bank az ötödik helyről a harmadikra emelkedett. Az egyes országok között azonban jelentős eltérés mutatkozik a nyereségesség tekintetében: a tőkearányos jövedelmezőség (ROE) értéke a lengyel bankok esetében átlagosan 10,9%, a cseheknél 13,2%, míg a románoknál mindössze 3,0% volt.

A régió 50 legnagyobb biztosítójának bruttó biztosítási díjbevétele (GWP) mindeközben tovább csökkent: 2014-ben a GWP 1,7%-kal esett az előző évi 0,8%-os csökkenés után. A jövedelmezőségük azonban nőtt, hiszen a tőkearányos jövedelmezőségük a 2013-as 11,3%-ról 14,7%-ra emelkedett.

A dobogón változatlan a helyzet

Egy dolog nem változott a tavalyi rangsorhoz képest: az első három helyezett. A PKN Orlen megőrizte vezető helyét; őt követte a magyar MOL és a cseh Skoda Auto. A Jeronimo Martins Polska a nyolcadik helyről előrelépve a negyedik helyet szerezte meg a legnagyobbat ugorva, az ötödik helyre pedig a PGNiG került. „A térség nemzeti valutáinak árfolyamesése mellett a rangsort befolyásoló másik számottevő tényező az energiahordozók (elsősorban a nyersolaj és a szén) árának csökkenése volt" – magyarázta Seres Béla. „Ez hátrányosan érintette az energiaipar számos vállalatát, amely a listán 140 céget jelent. Az energiaipart érintő kihívások nélkül a kép lényegesen pozitívabb lenne."

Kedvező irányú változás, hogy négy év óta most először nőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek árbevétel-növekedésről számoltak be, ezt a megállapítást pedig a térség országainak GDP-adatai is alátámasztják. Emellett az átlagos árbevétel 2015 első negyedévében megfigyelhető emelkedése gyorsuló tendenciára utal.

Bővülő termelés, alacsonyabb árak – ezt hozza a következő évtized
Bőséges termés a gabonák esetében, megnövekedett termelékenység és visszafogott ütemű növekedés a kereslet terén – minden tényező adott a mezőgazdasági termékek árainak fokozatos csökkenéséhez. Mégis, az árszint várhatóan nem megy az alá, amit a kétezres évek elején tapasztaltunk, állapítja meg a legfrissebb mezőgazdasági előrejelzés, amit az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) közösen jegyez.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo