Fel kéne pörgetni a vidékfejlesztési támogatást

Ellentétes volt az ÚMVP gazdaságfejlesztési program alapvető célkitűzéseivel, hogy a források egy jelentős részét a mikrovállalkozások fejlesztése helyett a vidéki települések vonzerejének növelésére fordították - állapította meg az Állami Számvevőszék ellenőrzése. További probléma a befejezett projektek alacsony száma és a kérelmek elhúzódó elbírálása is. A Vidékfejlesztési Minisztérium a kritikák nagy részét jogosnak tartja, de azt állítják, dolgoznak a javuláson.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

 


Kép:sxc

Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében nyújtott támogatások ellenére nem javultak a demográfiai mutatók, a foglalkoztatottság, és nem nőtt az egy főre jutó GDP a vidéki Magyarországon. A források a mikrovállalkozások megerősítése és a helyben történő foglalkoztatás javítása helyett 2009-től jellemzően a vidéki települések vonzerejének, képének javítását, a szolgáltatások színvonalának emelését szolgálták - ez áll az Állami Számvevőszék frissen kiadott jelentésében.

Az ÁSZ ellenőrzésének fő célja annak értékelése volt, hogy a 2007-2011 közötti időszakban eredményes és hatékony volt-e a vidékfejlesztési célkitűzések megvalósítására fordított források felhasználása. Az ellenőrzés az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) vidéki élet minőségének javítását, a vidéki gazdaság diverzifikálását, valamint a helyi közösségek megerősítését célzó intézkedéseit értékelte. A célok megvalósítására az ÚMVP keretében 270 milliárd forint áll rendelkezésre.

Alacsony a kifizetések aránya

Warvasovszky Tihamér az ÁSZ elnöke kifejtette: az Állami Számvevőszék ellenőrzése során kiderült, hogy 2011 végéig  a teljes összeg mintegy 60%-ára történt kötelezettségvállalás, a kifizetések aránya ugyanakkor alig érte el a 20%-ot. Előfordult, hogy a megítélt támogatások esetében sem történt kifizetés - hívta fel a figyelmet Horthy Eszter, az ellenőrzés vezetője. Az ÚMVP III. tengelyében a határozattal lekötött 138 milliárd forint 7,8%-ában (10,8 milliárd forint) a támogatási döntés meghozatala óta több mint 24 hónap telt el úgy, hogy a kedvezményezettek kifizetési kérelmet még nem nyújtottak be - mondta el az ellenőrzésvezető.

Az ÁSZ ellenőrzése rámutat, hogy a vidéki térségekben az egy főre jutó GDP-ben, munkanélküliségi rátában, az aktivitási rátában, a foglalkoztatási rátában, a belföldi vándorlási különbözetnél 2005-höz képest pozitív irányú elmozdulás nem tapasztalható.

Ezekre az esetekre a jogszabály nyilatkozattételi kötelezettséget ír elő a beruházás megvalósítására, illetve a támogatásról való lemondásra. Az ÁSZ szerint a programozási időszak végéhez közeledve azonban magas a kockázata annak, hogy a támogatásról való lemondás esetén felszabaduló keretek új projektekre eredményesen nem vonhatóak be.

Az ÚMVP-t 2011 végéig több alkalommal módosították. 2008-ban a támogatás intenzitását a saját erő biztosítása megkönnyítése érdekében növelték. A változtatás eredményeként a támogatottaknak kevesebb saját erőt kell biztosítani, amely kedvezőbb feltételeket teremtett a vidéki térségekben jellemző kevésbé tőkeerős vállalkozások számára.

Célok és eredmények

2009-ben az ÚMVP pénzügyi kereteit átalakították, a mikrovállalkozások létrehozását és fejlesztését támogató források mintegy 56%-át átcsoportosították a vidéki települések vonzerejének, képének javítását, a szolgáltatások színvonalának emelését célzó intézkedésekre.

Javaslatok a javításra
Az Állami Számvevőszék javasolta a vidékfejlesztési miniszternek az ÚMVP megvalósításának eredményességét és hatékonyságát mérő mutatók átfogó felülvizsgálatát. Emellett az ÁSZ felhívta figyelmet a rendelkezésre álló és a lemondás révén felszabaduló források eredményes és hatékony felhasználására, a támogatási rendszer felgyorsítására, valamint arra, hogy a 2014 és 2020 közötti támogatási ciklusra készülő stratégia kidolgozása során, vegyék figyelembe az Állami Számvevőszék megállapításait. Az ÁSZ javasolta továbbá a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal vezetőjének, hogy gondolkodjon az ügyintézési határidők betartásról. A VM részletekbe nem menő válasz közleménye szerint a vidékfejlesztési tárca eddigi és folyamatban lévő intézkedései biztosítják, hogy a programozási időszak végére ne maradjon lekötetlen forrás, a rendelkezésre álló támogatásokat a lehető legteljesebb mértékben felhasználjuk.

Ez az úgynevezett LEADER Helyi Akciócsoportok (LEADER HACS-ok) helyi vidékfejlesztési stratégiáikban az egyes intézkedésekre tervezett források alapján történt. Horthy Eszter ismertetőjében elmondta: 96 LEADER HACS jött létre az országban, ezek helyi önkormányzatokból, vállalkozókból és civil szervezetekből alakultak meg. Céljuk a források elosztása lokális vidékfejlesztési stratégiák alapján. Az Állami Számvevőszék ellenőrzése megállapította, hogy ez a módosítás ellentétes volt az ÚMVP gazdaságfejlesztési programjának alapvető célkitűzéseivel. Ugyanis a források a mikrovállalkozások megerősítése, illetve a helyben történő foglalkoztatás javítása helyett jellemzően a vidéki települések vonzerejének, képének javítását, a szolgáltatások színvonalának emelését szolgálták.

Az ÁSZ szerint ez nem járult hozzá a vidéki térségek lakosságának alacsony gazdasági aktivitásából, az alacsony foglalkoztatottságból és ezáltal alacsony jövedelmi szintből fakadó társadalmi feszültségek kezeléséhez. A források átrendezésével egyidejűleg nem került sor a célkitűzések mérésére kidolgozott indikátoroknak átfogó felülvizsgálatára. Így viszont a kitűzött célok és a hozzá rendelt források nem voltak összhangban. A Vidékfejlesztési Minisztérium a jelentésre kiadott válasza szerint most elsősorban a munkahelyteremtést és a vidéki gazdaság fellendítését támogatják.

Irányítás és végrehajtás

Az ellenőrzés megállapította, hogy az ÚMVP irányításáért és végrehajtásáért felelős intézményrendszer, valamint a jogszabályi háttér kialakítása - az uniós előírásokkal összhangban - megtörtént. A jogszabályok nagy száma és gyakori változtatása azonban csökkentette az átláthatóságot, az igénylők nehezen igazodtak el a rendszerben.

További probléma, hogy az ÚMVP Irányító Hatósága a pénzügyi források iránti igények benyújtására ritkán és rendszertelenül adott lehetőséget. A támogatási kérelmek elbírálása elhúzódott, átlagosan 394 nap volt. Mindez az ÁSZ szerint veszélyezteti a támogatási rendszer megbízható működését, kockázatossá téve a források legkésőbb 2015-ig történő lehívását - emelte ki az ÁSZ alelnöke.

Hatalmas összeg vár elköltésre
A jelenlegi fejlesztési ciklusban, azaz 2007 és 2013 között 8000 milliárd forint áll rendelkezésre hazai költségvetési és európai uniós forrásból – ebből a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség adatai szerint eddig kevesebb mint 2600 milliárdot hívtak le. Mivel az időarányosan kiosztható heti 30 milliárdból 20 milliárd bent marad, a felhasználásnak mindenképpen intenzívebbé kell válnia. Több mint 5000 milliárd forint uniós támogatás ragadhat bent, amennyiben nem sikerül élénkíteni a pályázati pénzek lehívását. Magyarország ezzel nevetségessé válna az Unióban, de ennél is nagyobb probléma, hogy a gazdaságélénkítő fejlesztési támogatások nélkül semmi esélyünk arra, hogy a növekedés beinduljon. Krisán László a KAVOSZ vezérigazgatója is úgy véli: minden eszköz megengedett ahhoz, hogy Magyarország kihasználja a rendelkezésére álló keretet a cégek növekedésének elősegítése érdekében.

A LEADER HACS-ok az ellenőrzött időszakban eltérő költséghatékonysággal és eredményességgel működtek. Működési kiadásaikon belül a személyi jellegű ráfordítások nagyságrendje jelentősen eltérő volt. Aránytalanságok voltak a vezetők és a beosztottak számát, a vezetők tiszteletdíját illetően. A VM saját közlése szerint ezt a problémát is kezeli, elismerve a kritikát. Úgy alakította át az akciócsoportokat, hogy azokhoz bárki csatlakozhasson, a költségtérítések, tiszteletdíjak, irodabérletek csökkentésével a működési költségeiket az indokolt mértékűre szorította vissza.

Nem csökkent a lemaradás

Az ÁSZ ellenőrzése rámutat, hogy a vidéki térségekben az egy főre jutó GDP-ben, munkanélküliségi rátában, az aktivitási rátában, a foglalkoztatási rátában, a belföldi vándorlási különbözetnél 2005-höz képest pozitív irányú elmozdulás nem tapasztalható. Ebben szerepet játszott az is, hogy a befejezett projektek száma alacsony, a rendelkezésre álló forráskerethez képest a kifizetések aránya mindössze 20%.

Warvasovszky Tihamér alelnök hangsúlyozta: az ÚMVP-ben az eredmények mérésére meghatározott indikátorokat és ezek elérését biztosító forrásokat nem komplexen és nem összehangoltan változtatták, kevésbé összpontosítottak a támogatási rendszertől elvárt eredményekre, teljesítményekre és hatásokra. Az ÁSZ szerint ez veszélyezteti a területfejlesztési, felzárkózási és az ÚMVP kitűzött céljainak elérését.

A kialakított támogatási rendszerben a LEADER-megközelítés alkalmazása nem volt hatékony, mert a célterületek nagy száma volt jellemző, nagyon alacsony pontszámot elért projektek is részesülhettek támogatásban, valamint a projekteket nem egy stratégai cél mentén valósították meg a térségben. Az alkalmazott eljárási rend időigényessége a vállalkozások számára magas kockázatot hordozott.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo