Erre figyeljenek a cégek a legújabb szankciós szabályok alapján

Az ukrán-orosz háborúra reagálva az Európai Unió nemrég elfogadta a 17. számú szankciós csomagot, újabb gazdasági korlátozásokkal sújtva Oroszországot. A cél változatlan: megnehezíteni a háború folytatását, elzárni az orosz hadiipart a kritikus technológiáktól, és visszaszorítani az energiaexportból származó bevételeket. Ugyanakkor az új csomag már nemcsak az orosz szereplőkre fókuszál: a szabályozás közvetve bármelyik magyar céget érintheti. A cégeket érintő fontosabb tudnivalókról dr. Bognár Alexandra és dr. Suller Noémi, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda munkatársai számoltak be.

Mi a célja a legújabb szankciós csomagnak?

Az Európai Unió a Krím félsziget annektálása és az orosz-ukrán fegyveres konfliktus kirobbanása óta számos korlátozó jellegű szankciót vezetett be Oroszországgal szemben. Ezeket rendezte az Európai Unió úgynevezett szankciós csomagokba, szám szerint most tartunk a 17.-nél.

Magyar cégeket is érint
Magyar cégeket is érint
Fotó: Depositphotos

A legújabb szankciós csomag fő célja továbbra is az, hogy Oroszország számára minél költségesebbé tegye a háborút (ezzel mintegy elriasztva annak folytatásától), egyúttal pedig korlátozza a katonai célú technológiákhoz való hozzáférését, mérsékelje az energiahordozók exportjából származó bevételeit. Ugyancsak fontos célja volt az Európai Uniónak, hogy az eddigi kiskapukat is bezárja – magyarázza dr. Suller Noémi. Így például 189 darab, az olajszállítási tilalmak kijátszására szolgáló, úgynevezett orosz árnyékflottához tartozó hajót vett fel a kikötőhasználati és szolgáltatásnyújtási tilalommal érintett hajók jegyzékébe.

Üzleti partnerek: lehetőség vagy veszélyforrás?

A 17. szankciós csomag további 31 olyan – köztük török és szerb – céget vett fel a szankciós listájára, amelyek közvetlenül, vagy akár közvetve támogatják Oroszországot a háborúban, vagy valamilyen szinten érintettek a szankciók kijátszásában. A gazdasági tilalmak betartása tehát azért kiemelten fontos, mert akár a közvetett érintettség is elegendő lehet egy cég listára kerüléséhez. A magyar cégek számára ez azt jelenti, hogy nem elég pusztán azt figyelni, kivel kötnek szerződést, azt is tudniuk kell, hogy az adott üzleti partner kivel üzletel tovább (vagy rajtuk kívül) – vázolja fel dr. Bognár Alexandra.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo