Éled a magyar textilipar

Az ágazat termelési értéke, a 2020-as koronavírus járvány okozta sokk kivételével, 2010 és 2023 között, fokozatosan növekvő eredményeket mutatott. A feldolgozóipari alágazatok közül ugyan utolsó előtti helyen található az eredményei tekintetében, viszont a folyamatosan növekvő számok bizakodásra adhatnak okot.

A belföldi értékesítés növekedésével együtt az exportértékesítés is dinamikus emelkedést jelez, egyben pedig azt is, hogy az ágazat főként exportra termel.

Ennek hátterében elsősorban a Magyarországon tevékenykedő külföldi eredetű leányvállalatok állnak, akik a gyártást itt, míg az értékesítést már külföldön bonyolítják. 2023-ban a belföldi értékesítés 75 835 millió forintot tett ki, az export pedig 411 681 millió forintot ért el.

Az idei év mindeddig nem kedvezett az ágazatnak, a 2024. I. negyedévi adatok szerint 11,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest a textil- és bőripar termelési volumene. A visszaesés hátterében elsősorban a fogyasztási szokások megváltozása állhat. A korábbi magas inflációs hatás következtében a ruházati cikkeknél csökkent a fogyasztás mértéke, ami visszafogta a termelés mennyiségét is. Ugyan a fogyasztási adatokban időközben már javulás kezdődött, viszont a ruházati, textil- és egyéb könnyűipari termékek termelése és értékesítése várhatóan csak lassan rendeződhet vissza a korábbi szintre. Szintén negatívan befolyásolta a termelést az energiaárak növekedése, hiszen a könnyűipar ezen része rendkívül energiaigényes ágazat. A rezsiköltségek megugrása elsősorban az eladási árakban tükröződött, így a fogyasztás mértékének ez is gátat tudott szabni.

Lényegesen átalakult az ágazat vállalkozási formáinak összetétele is az elmúlt évek során. Míg 2015-ig főként társas vállalkozásban, 2016-tól inkább önálló vállalkozások formájában működnek az iparág szereplői. Az egyéni vállalkozók száma ugyancsak növekedést mutat, 2010-hez képest 2023-ban közel 15 százalékkal többen döntöttek az ilyen jellegű foglalkozás mellett. Az összesített adatok szerint 2023-ban 7 420 vállalkozás működött Magyarországon textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártásának területén. Reneszánszát éli a manufakturális egységek létrehozása, ahol egy-egy fő készíti el a termékeket, végig kézműves módszerekkel. Az így elkészült portékákat interneten vagy vásárok alkalmával értékesítik.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo