Éled a magyar textilipar

Az ágazat termelési értéke, a 2020-as koronavírus járvány okozta sokk kivételével, 2010 és 2023 között, fokozatosan növekvő eredményeket mutatott. A feldolgozóipari alágazatok közül ugyan utolsó előtti helyen található az eredményei tekintetében, viszont a folyamatosan növekvő számok bizakodásra adhatnak okot.

A belföldi értékesítés növekedésével együtt az exportértékesítés is dinamikus emelkedést jelez, egyben pedig azt is, hogy az ágazat főként exportra termel.

Ennek hátterében elsősorban a Magyarországon tevékenykedő külföldi eredetű leányvállalatok állnak, akik a gyártást itt, míg az értékesítést már külföldön bonyolítják. 2023-ban a belföldi értékesítés 75 835 millió forintot tett ki, az export pedig 411 681 millió forintot ért el.

Az idei év mindeddig nem kedvezett az ágazatnak, a 2024. I. negyedévi adatok szerint 11,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest a textil- és bőripar termelési volumene. A visszaesés hátterében elsősorban a fogyasztási szokások megváltozása állhat. A korábbi magas inflációs hatás következtében a ruházati cikkeknél csökkent a fogyasztás mértéke, ami visszafogta a termelés mennyiségét is. Ugyan a fogyasztási adatokban időközben már javulás kezdődött, viszont a ruházati, textil- és egyéb könnyűipari termékek termelése és értékesítése várhatóan csak lassan rendeződhet vissza a korábbi szintre. Szintén negatívan befolyásolta a termelést az energiaárak növekedése, hiszen a könnyűipar ezen része rendkívül energiaigényes ágazat. A rezsiköltségek megugrása elsősorban az eladási árakban tükröződött, így a fogyasztás mértékének ez is gátat tudott szabni.

Lényegesen átalakult az ágazat vállalkozási formáinak összetétele is az elmúlt évek során. Míg 2015-ig főként társas vállalkozásban, 2016-tól inkább önálló vállalkozások formájában működnek az iparág szereplői. Az egyéni vállalkozók száma ugyancsak növekedést mutat, 2010-hez képest 2023-ban közel 15 százalékkal többen döntöttek az ilyen jellegű foglalkozás mellett. Az összesített adatok szerint 2023-ban 7 420 vállalkozás működött Magyarországon textília, ruházat, bőr és bőrtermék gyártásának területén. Reneszánszát éli a manufakturális egységek létrehozása, ahol egy-egy fő készíti el a termékeket, végig kézműves módszerekkel. Az így elkészült portékákat interneten vagy vásárok alkalmával értékesítik.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo