Az ÁSZ-ról szóló törvényjavaslatot az alaptörvény és a jogalkotásról szóló jogszabály rendelkezéseivel ellentétesen készítették el és terjesztették az Országgyűlés elé, mivel azt nem a kormány, hanem az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága nyújtotta be, és ezzel a "jogtechnikai megoldással" megkerülték a társadalmi egyeztetést, hangsúlyozta közleményében a Transparency International Magyarország (TI).
A nemzetközi elismertségű TI problémásnak tartja az év elejétől hatályos rendelkezés átvételét, amely szerint nem csak a közpénzből származó források, támogatások és vagyon felhasználását ellenőrizheti az ÁSZ, hanem ha a kedvezményezett szervezet az államháztartásból támogatásban vagy ingyenes vagyonjuttatásban részesül, akkor gazdálkodási tevékenységének egésze ellenőrizhető.
Oktalan adatgyűjtés?
Így ha egy társadalmi szervezet vagy egyház akár csak egy forintot is kap az állampolgárok személyi jövedelemadójának nekik felajánlott egy százalékából, az ÁSZ ezen szervezetek teljes gazdálkodását ellenőrizheti és gyakorlatilag minden adatukhoz hozzáférhet.
A TI szerint ez azt jelenti, hogy több mint 30 000 civil szervezetnél és 2000 egyháznál vizsgálódhat szinte mindenre kiterjedően, korlátozás nélkül az ÁSZ. Ezen szervezetek törvényes működését többi között az ügyészség és az adóhatóság is vizsgálhatja, ezért a TI érthetetlennek tartja, hogy miért szükséges az ÁSZ-nek ilyen általános jogkört biztosítani.
Faji eredetről és szexuális életről is...
A törvényjavaslat emellett azt is lehetővé teszi, hogy a számvevő a személyes adatot tartalmazó dokumentumokba, adatnyilvántartásokba betekintsen, "legyen szó akár olyan nyilvántartásokról, melyekből a faji eredetre, a nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a vallásos vagy más világnézeti meggyőződésre, az érdek-képviseleti szervezeti tagságra vonatkozó különleges személyes adatok kiderülnek".
Amennyiben pedig az egészségi állapotra, a kóros szenvedélyre, a szexuális életre vonatkozó, valamint a bűnügyi személyes adatokról van szó a civil szervezet vagy egyház nyilvántartásában, úgy azokat a számvevő "ellenőrzés lefolytatása céljából átveheti és kezelheti" - tették hozzá.
A szervezet azt ajánlja: a törvényjavaslat mondja ki, hogy -a korábban hatályos jogszabályi megoldást követve- az ÁSZ kizárólag a személyi jövedelemadóból felajánlott egyszázalékos támogatások és célzott állami támogatások (pl. pályázatok, normatív támogatások, stb.) felhasználását ellenőrzi.
Nem vizsgálnák szigorúbban a pártpénzeket
A TI szerint nem erősíti az ÁSZ függetlenségét, hogy a szervezet vezetője továbbra is újraválasztható. A függetlenség biztosításának leghatékonyabb módja, ha a független állami szervek vezetői nem újraválaszthatóak, hiszen ellenkező esetben már a megválasztása napjától fennáll annak a veszélye, hogy az őt megválasztó testület bizalmának ismételt elnyerésére, illetve későbbi újraválasztására gondolva ellenőrző szerepének nem tud eleget tenni - írták közleményükben.
Mint közölték, a TI már többször javasolta a pártfinanszírozás ellenőrzésére vonatkozó számvevőszéki hatáskörök megerősítését is, amit a jelen törvényjavaslat ismét elmulaszt! A pártok jelenlegi számvevőszéki ellenőrzése a hatályos szabályozás alapján jelenleg csupán utólagos könyvelési kontrollnak felel meg.