Az autógyártók elbocsátásokkal reagálnak a válságra
Arra a kérdésre, hogy miért nem vásárolnának elektromos autót, a válaszadók 32 százaléka a magas árat említette. 26,7 százalékuk a korlátozott hatótávot, 21,1 százalékuk a hiányos infrastruktúrát, míg 12 százalékuk az alacsony viszonteladási értéket jelölte meg (egyéb okok 8,2 százalék).
Buzelis rámutat: „Az elektromos járművek jelenlegi, viszonylag alacsony piaci értéktartása akár a vásárlók javára is fordítható. A használtpiacon olyan kedvező árú villanyautók kaphatók, amelyekhez hasonló lehetőséget benzines vagy dízel járművek esetében ritkán találni.”
Az elektromos autók elterjedésének első hulláma már lecsengett. „Akiknek szükségük volt rá, vagy akiket sikerült meggyőzni arról, hogy elektromos járművet vegyenek, már megtették. Második autónak ugyanakkor kifejezetten beválhat egy elektromos modell, és a vásárlók egyre inkább fontolgatják, hogy a hagyományos járművük mellé egy elektromosat is beszerezzenek” – jegyzi meg Buzelis.
2025-ben több nagy autógyártó is jelentős létszámleépítést jelentett be a vámok, a termelési áthelyezések és a költségcsökkentési intézkedések miatt. A Stellantis ideiglenesen 900 dolgozót bocsátott el öt amerikai üzeméből, továbbá felfüggesztette a termelést a mexikói és a kanadai gyáraiban. A General Motors bejelentette, hogy több hullámban összesen több mint 3000 alkalmazottjától válik meg, míg a Nissan világszerte 10 000 munkahely megszüntetését és hét üzem bezárását tervezi.