Az optimizmus jó részének hátterében nagyon is kézen fekvő okok állnak. A japán gazdaság végre kilábalt a több mint két évtizeden át tartó recesszióból és stagnálásból, és biztató jelek mutatnak arra, hogy átfogó áremelkedésekre lehet számítani. Bár az elmúlt néhány évben az infláció a világ nagy részének rengeteg fejfájást okozott, Japán esetében ez most kellemes problémának számít.
Szürke hattyúfiókák?
Az idén sorra kerülő választási dömping során több ember fog a szavazóurnákhoz járulni, mint bármely más korábbi évben, ez pedig komoly diszrupciós veszélyt tartogat. A felmérés egyik legmeglepőbb eredménye mégis az volt, hogy az elemzők nagy része (65 százaléka) úgy nyilatkozott, hogy az általuk vizsgált vállalatoknál egyáltalán nem foglalkoznak a választásokkal.
Azok közé pedig, amelyek igenis foglalkoznak velük, éles választóvonalat húznak a választások által előidézett kockázatok. Sok minden függ attól, hogy milyen egyedi forgatókönyvekre kerülhet sor az egyes ágazatokban.
A Fidelity felmérésében részt vett válaszadók csupán 28 százaléka véli úgy, hogy a jelenlegi geopolitikai háttér veszélybe sodorhatja a beruházási terveket – az így vélekedő elemzők aránya a felmérés 2017-es indulása óta még soha nem volt ilyen alacsony.
5. grafikon: Milyen hatással lesz a geopolitika az általad vizsgált vállalatok stratégiai beruházási terveire?
Mindig is tudtuk, hogy a nulla százalékos kamatok időszakának vége feszültségekkel jár majd. Már most egy olyan időszakot élünk, amikor a vállalatok szorosabbra húzták a derékszíjat; a keresletre is nagyobb nyomás nehezedik, az ármeghatározó erő pedig csökken. Ugyanakkor az idei felmérés egyértelműen utal arra, hogy bárhogyan alakuljon is a lassulás, a rendszer a legtöbb vállalat szempontjából visszaáll majd az alaphelyzetbe, és a következő fázis inkább felfelé lendíti, mint még lejjebb taszítja őket.