Aki pénzt kér, tanácsot kap, aki tanácsot, az pénzt

A startup szcénához illő módon, a Facebookon kezdett vitatkozni egymással Oszkó Péter, a PortfoLion kockázati tőke befektető cég eddigi vezetője és Kádas Péter, Traction Tribe vezetője. Az eredmény az lett, hogy a Budapest Business Meetup szervezésében egy szemtől szembeni vitának ültek neki. Ahol aztán meglepő módon rengeteg mindenben egyetértettek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A startup ökoszisztéma még nem az igazi itthon. De ki a hibás?
Kép:PP archív

A vita előzményei itt áttekinthetők.

A hazai befektetők nem hasonlítanak a külföldi átlaghoz – hangsúlyozta Oszkó. Egy-két kivételtől eltekintve mindössze egy-két éve vannak a piacon, azóta viszont robbanásszerű növekedésnek indult ez a szektor elsősorban az első Jeremie alap elindulásának köszönhetően. A növekedésnek viszont ez esetben a válság is kedvezett, hiszen minden hagyományos iparág is kockázatossá vált, ezért a még esetlegesen befektetést kereső tőke a startupok felé fordult. Vagyis hagyományos szektorokból, pénz- és ingatlanpiacról érkeztek az első hazai startup befektetők. Így az alapokat nagy részben olyanok irányítják, akik kevés kockázati tőkés tapasztalattal rendelkeznek.

A két különböző területről érkezett szakember egyetértett abban, hogy a kockázati tőke iparágban is vállalkozói szemlélettel való működésre van szükség. Kádas Péter ugyanakkor azt hangsúlyozta, hogy pillanatnyilag éppen ennek hiánya okoz sok gondot. A „kocka tőkések” ugyanis nem ismerik az induló vállalkozások problémáit, és nincs közös nyelv az üzleti szempontból sokszor teljesen analfabéta ötletgazdákkal. A kockázati tőkések üzleti szempontból nyilván képzettek, viszont sok esetben hatalmas technológiai hiányosságokkal küzdenek – tehát nincs nagyon közös nyelv a felek között.

Mire elég a híres magyar kreativitás?
A magyarok kreativitása mítosz, ráadásul annak is régi – mondja Kádas Péter. A mai sikerekhez sokkal inkább üzleti tudásra van szükség. A siker kulcsa az együttműködés, amiben viszont nem vagyunk jók, mi magyarok. Oszkó Péter is óva int az elkényelmesítő szlogenektől. Ha vannak is szerencsés adottságaink, a kemény munka nem hiányozhat – és most ennek van itt az ideje. Hiába áramlik sok pénz a startup szektorba, hiába vannak lehetőségek, többször láthattuk már, hogy ez még nem garancia a sikerre. (Ld. a bankszektort vagy a lakásépítési piacot az elmúlt évtizedben.)
Nem csak befektető, fejlesztő!

Ahhoz, hogy az üzleti kultúra, a startup ökoszisztéma fejlődjön, minden félnek hozzá kell tennie a magáét. Oszkó szerint a kockázati tőke befektetők feladata egyértelműen ez is a mai magyar helyzetben, finanszírozniuk kell a teljes infrastruktúrafejlesztést is. Ugyanakkor, tette hozzá, az inkubátoroknak és akcelerátoroknak is fejlődnie kéne az induló cégek befektetésre képessé tételében.

„A startup nem egy konstans lehetőség, hanem egy pillanat, amikor történhet valami." Kádas Péter
A hazai helyzet annyiban is speciális, hogy szemben az amerikai szokással, a kockázati tőke befektetők többsége a tőke tulajdonosa is. Így sok alapkezelőnél a befektető maga bele kíván szólni a tárgyalásokba, ami inkább a magánbefektetői attitűdhöz hasonlít, mint a klasszikus kockázati tőke viselkedéséhez.

A hazai startup infrastruktúra fejlesztéséhez Kádas szerint nagyon fontos az információ átadás. „Ez akár azt is jelenti, hogy ha elutasítunk egy projektet, adunk visszajelzést, hogy miért történt.” Oszkó Péter szerint ugyanakkor evidens, hogy ha a hazai kockázati tőke iparág sikeres akar lenni, többet kell vállalnia, mint nemzetközi szinten szokásos. Maguknak kell megteremteni az inkubátor és akcelerátor hálózatot és biztosítani az üzleti tudást, marketinget és mást, amire szükség van a sikerhez. A válság olyan szempontból is jót tett a startup szcénának, hogy hatására olyan tapasztalt szakembereket lehet megnyerni induló cégekben való közreműködéshez, amire korábban esély sem lett volna.

(Akkor lesz Magyarországon fejlődő, virágzó startup világ, ha lesznek vállalkozók és elterjed a modern vállalkozói kultúra. Nem az államtól, de az állam – egyfajta katalizátorszerepben – sokat tehet a startup világ erősítéséért” – mondta korábban Korányi László, a Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) elnökhelyettese a BKIK és a Piac & Profit közös rendezvényén.)

Milyen pénz a jó pénz?
Startuphoz felesleges állami támogatásban gondolkodni – szögezték le a szakemberek. A túlzott adminisztráció és más megközelítés mind csak nehezítés, ami lehet, hogy a túlélést segíti, de a fejlődést nem. Azt is fontos tudni, hogy a kockázati tőke nem a megélhetésre, hanem a cég/projekt fejlesztésére való. A startupok számára gyors és okos pénzre van szükség – vagyis olyanra, ahol a tudás is rendelkezésre áll a közös sikerhez.
Almát a körtéhez

Klasszikus probléma a hagyományos iparágak és a startupok eltérő „időérzékelése”. A klasszikus befektetők tíz éves távlatokban szeretik tervezni a projektjeiket, amire ezen a területen nyilván nincs lehetőség. Ugyanakkor – tette hozzá Kádas Péter – az a döntési mechanizmus, melyben egy befektetés odaítéléséhez sok hónapos tárgyalássorozatra van szükség, a startupok többsége számára egyenlő az éhenhalással. Nekik gyors, néhány héten belüli döntésekre van szükségük, hiszen fél év múlva már vagy nem is létezik a cég, de ha igen, akkor is nagy eséllyel mással foglalkozik.

"Aki olyan üzleti tervvel érkezik, amelyben pályázati forrás is szerepel, azt elsőként húzzuk ki" Oszkó Péter
A hazai tőkések számára „kényelmesebb” későbbi fázisú cégekbe fektetni, amelyeknél a tervezés már jobban hasonlít a megszokott metódushoz. Az igazi induló cégek számára azonban létfontosságú lenne a kisebb összegű magvető tőke megléte, amihez viszont fontos lenne a vállalkozói szemlélet mindkét oldalon. Oszkó szerint ugyanakkor nagyon fontosak a növekedési befektetések is, amelyek nemzetközi piacra juttathatnak már bizonyított projekteket, de nem vonja kétségbe a magvető tőke hazai hiányának fontosságát.

Oszkó szerint viszont a startupokon is sok múlik. Tudniuk kell például, hogy mennyit érdemes kérni. „A kockázati tőkés visszaretten, ha 2-300 milliót kérdnek tőle egy olyan projekthez, amiről még semmilyen visszajelzés nincs és évekig tartana a fejlesztése. Ebben a szakaszban nem erre lenne szükség, hanem pár tízmillióra, amivel az első tesztek elvégezhetők, hogy életképes-e a termék. Ennyit viszont fejlesztési kockázatra is könnyebben lehet szerezni.”

Amit mindenkiben keresnek, az elsősorban az önismeret. Ha valaki tudja, mire képes, de azt is, hogy mire nem, sokkal meggyőzőbb, hiszen képes lesz elfogadni a felajánlott segítséget. A legvonzóbb, ha valaki nem is a tőkésnek, hanem a piacnak akar megfelelni. Alap igazság, hogy aki pénzért megy a kockázati tőkéhez, az tanácsot kap, aki viszont tanácsot kér, pénzhez is juthat.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo