A luxusnak nem árt a válság

Az álomautó, a csillogó jacht, az üvöltően drága órák, a különleges ékszerek, kozmetikumok, egyes pezsgők és néhány divatcikk - ezek a luxustermékek legfontosabb kategóriái. A 80-100 milliárd dollárra becsült piacot a világgazdasági válság sem rázta meg.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a válság első évében, 2008-ban a luxuscikkpiac szereplői közül többen forgalomcsökkenésről számoltak be, 2010-ben már rekordösszegű, 172 milliárd euró volt a globális forgalom ebben a szektorban, amely idén további 8 százalékkal 185 milliárd euróra nőhet, 2014-ben pedig elérheti a 220 milliárd eurót - áll a Bain and Company nemzetközi tanácsadó cég legfrissebb felmérésében.  A Luxorium beszámolója szerint is rendre két számjegyű növekedést értek el 2010 második negyedévében forgalmukat és nyereségüket illetően is a világ legnagyobb luxus-cégcsoportjai. Az LVMH (Louis Vuitton-Moët-Henessy) forgalma meghaladta a 9 milliárd eurót, a második helyen álló Gucci Group pedig 11,1 százalékkal tudta növelni bevételeit az előző évhez képest. (Pedig van ahonnan kitiltották a márkás ruhákat.)


Fotó: Piac&Profit/Fényes Gábor

A luxusmárkák eladási statisztikái nem véletlenül nőnek folyamatosan, hiszen a feltörekvő országokban megjelenő gazdagsággal párhuzamosan egyre nagyobb lesz a prémiumkategóriás termékek vásárlóközönsége - mondja dr. Tóth András pénzügyi tanácsadó. Kína, India, Oroszország, Dél-Amerika lendületes fejlődéssel hozza be a hátrányát - csak Kínában 11 milliárd eurót költöttek 2010-ben drága órákra, ékszerekre, autókra -, rohamosan nő a helyi milliomosok száma, akik az európai és amerikai státusszimbólumokból is sürgősen részesedni akarnak.

A luxusautók piacán világelső BMW idén az első félévben 689 ezer gépkocsit adott el, ami 18 százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában volt, a Porsche pedig 36 százalékkal tudta növelni az értékesítését egy év alatt. Ez utóbbi márka iránt idén január és június között olymértékben nőtt a kereslet, hogy egyes modellekre 6-12 hónapot kell várni. A Mercedes-Benz félévi beszámolója szintén rekordeladásokról ad hírt. A boom fő motorja általában Kína, ahol minden korábbinál több luxusautó talál gazdára mostanában, például új Mercedesből tavaly a megelőző évhez képest 50 százalékkal többet adtak el. (Az egyébként pangó autópiacon a tízmilliós használhatutók is jól fogynak.)

Keleten keresett

A kiskereskedelmi szektorban is kizárólag a luxusüzletek bővülési dinamikája emlékeztet a válságot megelőző időkre. A CB Richard Ellis (CBRE) „Mennyire globális a kiskereskedelem?" című kutatása szerint 2010 első felében az új üzlethelyiségek 23 százalékát ebben a szegmensben nyitották. A jobb növekedési kilátások miatt a világ 25 országának 50 nagyvárosában tevékenykedő luxuscikk-kereskedők is inkább a fejlődő BRIC országokra - Brazília, Oroszország, India, Kína - fókuszálnak mostanában az Európai Unió helyett, Közép-Európa városai pedig a nyugati divatfővárosoknál is kevesebb figyelmet kapnak. Az eddig is a leghangsúlyosabb globális jelenléttel büszkélkedő szektor földrajzi diverzifikációja a feltörekvő piaci bővülésekkel tovább fokozódott. A legnagyobb célpiac Kína, ahol a luxusszektor a gyorsan növekvő jólét és a nyugati luxusmárkák iránti erős kereslet miatt virágzik - írja a CBRE kutatása. A Bain and Company elemzése szerint az ázsiai országban a jómódúak 20-25 évvel fiatalabbak, mint a nyugati ügyfélkör, így az őket célzó cégeknek az üzletpolitikájukat is érdemes eszerint alakítaniuk.

A luxusmárkák globális forgalmazásának „Top 15"-ös listáján nyolc város Ázsiában található, sőt az első tíz helyezett közé csak London, Párizs és Milánó fért be Európából. Hongkongban a vizsgált márkák 91 százaléka képviselteti magát, Londonban a brandek 87, Dubaiban 85 százaléka van jelen.

Érdekli a folytatás? Látogasson vissza honlapunkra holnap!

Luxusmamutok
A luxusmárkák többsége ma már nem önálló vállalkozás, többségük kifejezetten luxusmárkákat felvásárló cégek tulajdonában áll. A legnagyobb az LVMH, amely összesen vagy 50 brandet birtokol, például a világ jelenleg legértékesebb luxusmárkáját, a különleges táskákat, poggyászokat kínáló Louis Vuittont, a híres Moët pezsgőházat, a konyakjáról ismert Henessyt, a Givenchy és Dior ruhákat és parfümöket, a Tag Hauer és Zenith órákat és több luxusáruházat.
A luxuspiacon a második legnagyobb forgalmú vállalat a PPR, amelyet 1963-ban a francia François Pinault alapított, és ma a fia, François-Henri Pinault vezet. A cégcsoport leánya többek között a Gucci Group (Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Boucheron, Sergio Rossi, Stella McCartney) és a Puma is. Az élboly harmadik szereplője a dél-afrikai üzletember, Johann Rupert által 1988-ban alapított Richemont csoport, amely 100 százalékban birtokolja a Cartier-t, a Chloét, számos svájci óramárkát, és 2007-ben vegyesvállalatot hozott létre a Polo Ralph Lauren céggel.

A cikk a Piac&Profit magazinban jelent meg.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo