Bár a válság első évében, 2008-ban a luxuscikkpiac szereplői közül többen forgalomcsökkenésről számoltak be, 2010-ben már rekordösszegű, 172 milliárd euró volt a globális forgalom ebben a szektorban, amely idén további 8 százalékkal 185 milliárd euróra nőhet, 2014-ben pedig elérheti a 220 milliárd eurót - áll a Bain and Company nemzetközi tanácsadó cég legfrissebb felmérésében. A Luxorium beszámolója szerint is rendre két számjegyű növekedést értek el 2010 második negyedévében forgalmukat és nyereségüket illetően is a világ legnagyobb luxus-cégcsoportjai. Az LVMH (Louis Vuitton-Moët-Henessy) forgalma meghaladta a 9 milliárd eurót, a második helyen álló Gucci Group pedig 11,1 százalékkal tudta növelni bevételeit az előző évhez képest. (Pedig van ahonnan kitiltották a márkás ruhákat.)
A luxusmárkák eladási statisztikái nem véletlenül nőnek folyamatosan, hiszen a feltörekvő országokban megjelenő gazdagsággal párhuzamosan egyre nagyobb lesz a prémiumkategóriás termékek vásárlóközönsége - mondja dr. Tóth András pénzügyi tanácsadó. Kína, India, Oroszország, Dél-Amerika lendületes fejlődéssel hozza be a hátrányát - csak Kínában 11 milliárd eurót költöttek 2010-ben drága órákra, ékszerekre, autókra -, rohamosan nő a helyi milliomosok száma, akik az európai és amerikai státusszimbólumokból is sürgősen részesedni akarnak.
A luxusautók piacán világelső BMW idén az első félévben 689 ezer gépkocsit adott el, ami 18 százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában volt, a Porsche pedig 36 százalékkal tudta növelni az értékesítését egy év alatt. Ez utóbbi márka iránt idén január és június között olymértékben nőtt a kereslet, hogy egyes modellekre 6-12 hónapot kell várni. A Mercedes-Benz félévi beszámolója szintén rekordeladásokról ad hírt. A boom fő motorja általában Kína, ahol minden korábbinál több luxusautó talál gazdára mostanában, például új Mercedesből tavaly a megelőző évhez képest 50 százalékkal többet adtak el. (Az egyébként pangó autópiacon a tízmilliós használhatutók is jól fogynak.)
Keleten keresett
A kiskereskedelmi szektorban is kizárólag a luxusüzletek bővülési dinamikája emlékeztet a válságot megelőző időkre. A CB Richard Ellis (CBRE) „Mennyire globális a kiskereskedelem?" című kutatása szerint 2010 első felében az új üzlethelyiségek 23 százalékát ebben a szegmensben nyitották. A jobb növekedési kilátások miatt a világ 25 országának 50 nagyvárosában tevékenykedő luxuscikk-kereskedők is inkább a fejlődő BRIC országokra - Brazília, Oroszország, India, Kína - fókuszálnak mostanában az Európai Unió helyett, Közép-Európa városai pedig a nyugati divatfővárosoknál is kevesebb figyelmet kapnak. Az eddig is a leghangsúlyosabb globális jelenléttel büszkélkedő szektor földrajzi diverzifikációja a feltörekvő piaci bővülésekkel tovább fokozódott. A legnagyobb célpiac Kína, ahol a luxusszektor a gyorsan növekvő jólét és a nyugati luxusmárkák iránti erős kereslet miatt virágzik - írja a CBRE kutatása. A Bain and Company elemzése szerint az ázsiai országban a jómódúak 20-25 évvel fiatalabbak, mint a nyugati ügyfélkör, így az őket célzó cégeknek az üzletpolitikájukat is érdemes eszerint alakítaniuk.
A luxusmárkák globális forgalmazásának „Top 15"-ös listáján nyolc város Ázsiában található, sőt az első tíz helyezett közé csak London, Párizs és Milánó fért be Európából. Hongkongban a vizsgált márkák 91 százaléka képviselteti magát, Londonban a brandek 87, Dubaiban 85 százaléka van jelen.
Érdekli a folytatás? Látogasson vissza honlapunkra holnap!
A cikk a Piac&Profit magazinban jelent meg.