A luxusnak nem árt a válság

Az álomautó, a csillogó jacht, az üvöltően drága órák, a különleges ékszerek, kozmetikumok, egyes pezsgők és néhány divatcikk - ezek a luxustermékek legfontosabb kategóriái. A 80-100 milliárd dollárra becsült piacot a világgazdasági válság sem rázta meg.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a válság első évében, 2008-ban a luxuscikkpiac szereplői közül többen forgalomcsökkenésről számoltak be, 2010-ben már rekordösszegű, 172 milliárd euró volt a globális forgalom ebben a szektorban, amely idén további 8 százalékkal 185 milliárd euróra nőhet, 2014-ben pedig elérheti a 220 milliárd eurót - áll a Bain and Company nemzetközi tanácsadó cég legfrissebb felmérésében.  A Luxorium beszámolója szerint is rendre két számjegyű növekedést értek el 2010 második negyedévében forgalmukat és nyereségüket illetően is a világ legnagyobb luxus-cégcsoportjai. Az LVMH (Louis Vuitton-Moët-Henessy) forgalma meghaladta a 9 milliárd eurót, a második helyen álló Gucci Group pedig 11,1 százalékkal tudta növelni bevételeit az előző évhez képest. (Pedig van ahonnan kitiltották a márkás ruhákat.)


Fotó: Piac&Profit/Fényes Gábor

A luxusmárkák eladási statisztikái nem véletlenül nőnek folyamatosan, hiszen a feltörekvő országokban megjelenő gazdagsággal párhuzamosan egyre nagyobb lesz a prémiumkategóriás termékek vásárlóközönsége - mondja dr. Tóth András pénzügyi tanácsadó. Kína, India, Oroszország, Dél-Amerika lendületes fejlődéssel hozza be a hátrányát - csak Kínában 11 milliárd eurót költöttek 2010-ben drága órákra, ékszerekre, autókra -, rohamosan nő a helyi milliomosok száma, akik az európai és amerikai státusszimbólumokból is sürgősen részesedni akarnak.

A luxusautók piacán világelső BMW idén az első félévben 689 ezer gépkocsit adott el, ami 18 százalékkal több, mint a tavalyi év hasonló időszakában volt, a Porsche pedig 36 százalékkal tudta növelni az értékesítését egy év alatt. Ez utóbbi márka iránt idén január és június között olymértékben nőtt a kereslet, hogy egyes modellekre 6-12 hónapot kell várni. A Mercedes-Benz félévi beszámolója szintén rekordeladásokról ad hírt. A boom fő motorja általában Kína, ahol minden korábbinál több luxusautó talál gazdára mostanában, például új Mercedesből tavaly a megelőző évhez képest 50 százalékkal többet adtak el. (Az egyébként pangó autópiacon a tízmilliós használhatutók is jól fogynak.)

Keleten keresett

A kiskereskedelmi szektorban is kizárólag a luxusüzletek bővülési dinamikája emlékeztet a válságot megelőző időkre. A CB Richard Ellis (CBRE) „Mennyire globális a kiskereskedelem?" című kutatása szerint 2010 első felében az új üzlethelyiségek 23 százalékát ebben a szegmensben nyitották. A jobb növekedési kilátások miatt a világ 25 országának 50 nagyvárosában tevékenykedő luxuscikk-kereskedők is inkább a fejlődő BRIC országokra - Brazília, Oroszország, India, Kína - fókuszálnak mostanában az Európai Unió helyett, Közép-Európa városai pedig a nyugati divatfővárosoknál is kevesebb figyelmet kapnak. Az eddig is a leghangsúlyosabb globális jelenléttel büszkélkedő szektor földrajzi diverzifikációja a feltörekvő piaci bővülésekkel tovább fokozódott. A legnagyobb célpiac Kína, ahol a luxusszektor a gyorsan növekvő jólét és a nyugati luxusmárkák iránti erős kereslet miatt virágzik - írja a CBRE kutatása. A Bain and Company elemzése szerint az ázsiai országban a jómódúak 20-25 évvel fiatalabbak, mint a nyugati ügyfélkör, így az őket célzó cégeknek az üzletpolitikájukat is érdemes eszerint alakítaniuk.

A luxusmárkák globális forgalmazásának „Top 15"-ös listáján nyolc város Ázsiában található, sőt az első tíz helyezett közé csak London, Párizs és Milánó fért be Európából. Hongkongban a vizsgált márkák 91 százaléka képviselteti magát, Londonban a brandek 87, Dubaiban 85 százaléka van jelen.

Érdekli a folytatás? Látogasson vissza honlapunkra holnap!

Luxusmamutok
A luxusmárkák többsége ma már nem önálló vállalkozás, többségük kifejezetten luxusmárkákat felvásárló cégek tulajdonában áll. A legnagyobb az LVMH, amely összesen vagy 50 brandet birtokol, például a világ jelenleg legértékesebb luxusmárkáját, a különleges táskákat, poggyászokat kínáló Louis Vuittont, a híres Moët pezsgőházat, a konyakjáról ismert Henessyt, a Givenchy és Dior ruhákat és parfümöket, a Tag Hauer és Zenith órákat és több luxusáruházat.
A luxuspiacon a második legnagyobb forgalmú vállalat a PPR, amelyet 1963-ban a francia François Pinault alapított, és ma a fia, François-Henri Pinault vezet. A cégcsoport leánya többek között a Gucci Group (Gucci, Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen, Boucheron, Sergio Rossi, Stella McCartney) és a Puma is. Az élboly harmadik szereplője a dél-afrikai üzletember, Johann Rupert által 1988-ban alapított Richemont csoport, amely 100 százalékban birtokolja a Cartier-t, a Chloét, számos svájci óramárkát, és 2007-ben vegyesvállalatot hozott létre a Polo Ralph Lauren céggel.

A cikk a Piac&Profit magazinban jelent meg.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo