A Temutól és a Sheintől szárnyal a hazai csomagszállítás

Vegyesen teljesített a logisztikai ágazat a tavalyi év végén: míg az ipar és a hazai kereskedelem gyenge teljesítménye alacsony keresletet támasztott az áruszállításnak, a postai és futárpostai tevékenység forgalma közben dinamikusan emelkedett – derül ki az MBH Bank Elemzési Centrumának legfrissebb ágazati kitekintőjéből.

Az idén februárban történt új raktárterület átadása (irodákkal és üzemi infrastruktúrával) 40 százalékkal növeli a légiáru kezelő komplexum kapacitását. A repülőtér becslése szerint 2040-re a légiáru-központ várhatóan 40 milliárd forinttal járul majd hozzá az ország GDP-jéhez.

2023 Q4-ben 22-27 százalékos emelkedés figyelhető meg a postai és futárpostai csomagok számában az előző negyedévhez képest. Itt is elmondható, hogy a dinamikus növekedésben szerepet játszik az olyan ázsiai webáruházak és online piacterek hazai térnyerése, mint pl. a Temu. A vásárlók oldalán megfigyelhető az a tendencia, hogy gyakrabban rendelnek, de kisebb csomagokat, ami a csomagszállításnak egyértelműen kedvező.

Raktározás

2023 Q4-ben a teljes országos modern ipari-logisztikai állomány 5 091 ezer m2-t tett ki. Ebből: Főváros és környékén: 3 487,8 ezer m2;Regionális: 1 602,8 m2. A teljes bérlői kereslet a főváros és környékén 41 százalékot növekedett éves alapon, így 313,8 ezer m2-rel mindenkori rekordon áll.

Az üresedési ráta Budapesten 8,6 százalékon állt, ami 470 bp-tal magasabb, mint egy évvel korábban. A regionális kihasználatlanság 5,7 százalékos, míg országos szinten 7,7 százalék.

Rövidtávú kilátások

Áruszállítás

Az elmúlt időszakban a legnagyobb költségnövekedést az autópályadíj és a használatarányos útdíj emelése okozta, utóbbi mértéke hazánkban 50-60 százalék, Németországban 80-85 százalék körüli. Az összes költségelem alakulását a DigiLog becslése szerint idén 16-21 százalék-os fuvardíj emelést indukál. Kapacitásfelesleggel működve ez nehezen lesz érvényesíthető, az elhúzódó veszteséges működés pedig a csődök számának növekedéséhez vezet. Az MLSZKSZ ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a kapacitások túlzott leépítése (humánerő, technika, fuvareszköz) hátrányt jelent egy gazdasági fellendülés során.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo