Hogy pozitív-e a modellváltás szaldója, vagy negatív nagy kérdés. Ennek eldöntése nem könnyű, hiszen rengeteg egyetemi rangsor készül a világon, ráadásul különböző szempontok alapján. És ha véletlenül egyik intézményünk jó helyezést ér el valamelyiken, azt azonnal hihetetlen sikerként kommunikálja, lásd például az ELTE májusi híradása. Ezért érdemes egy olyan rangsort megnézni, ahol az egyetemek általános szakmai és piaci eredményeit detektálják évek óta és a szempontjaikon mit sem változtattak a magyar modellváltás hatására, mondhatni magasról tettek rá.
A QS World University Rankings 20. kiadása 1500 intézményt tartalmaz 104 helyszínen. A világ egyetlen olyan rangsora, amely a foglalkoztathatóságot és a fenntarthatóságot is vizsgálja. Az eredmények 17,5 millió tudományos dolgozat elemzésére, valamint több mint 240 ezer oktató és munkáltató szakértői véleményére épülnek. Az első öt helyen megkérdőjelezhetetlen egyetemek szerepelnek. Első a Massachusetts Institute of Technology, második a Cambridge-i egyetem, majd az Oxfordi következik, aztán a Harvard és a Stanford.
- A legjobb magyar egyetem a szegedi lett 601. helyével. Egy és két éve 551. volt az intézmény, három éve 501.
- A második helyen a Debreceni Egyetem áll 671. helyével. Egy éve a 651, két éve 591, három éve az 521. helyen szerepeltek.
- A harmadik helyen az ELTE tartózkodik a 701. pozícióban ugyanott, ahol egy éve. Két éve a 651, három éve a 601. helyen volt az intézmény.
Összefoglalva, a mi nagy meglepetésünkre is, a vezető magyar felsőoktatási intézmények mindegyikének romlott a pozíciója QS World University Rankings alapján. Ez azt jelenti sajnos, hogy az őket követő felsőoktatási intézetek is lefelé csúsztak, hiszen, ha nem így lenne, akkor megelőzték volna például az ELTE-t, amelyik száz helyet esett vissza. A Szegedi és a Debreceni Egyetem a modellváltók között van, az ELTE nem, ami ahhoz a következtetéshez vezet, hogy függetlenül a szervezeti struktúrától az egész magyar felsőoktatás versenyképessége rosszabbodik, rosszabbodott. Ez azért nagy baj, mert a szülők egyre inkább megnézik, hová küldik gyermekeiket továbbtanulni.