A béremelés mellé megbecsülést is várnak a vasutasok

Kizárólag a béremelés hatására még nem szűnik meg a kritikus létszámhiány, legfeljebb stabilizálódik a jelenlegi állapot a MÁV-nál – közölte a Vasutasok Szakszervezete a hírre reagálva: jóváhagyta a kormány a 3 évre szóló, összesen 30 százalékos béremelési követelésüket. A szakszervezet az ágazat megmentésére további intézkedéseket sürget. A megvalósításról hamarosan a foglalkoztatást elősegítő együttműködési megállapodás születhet a munkáltatóval.

Nagyrészt teljesült a Vasutasok Szakszervezetének a bérkövetelése, ám ez nem jelenti azt, hogy ezzel minden probléma megoldódott a vasútnál – közölte Meleg János. A VSZ elnöke elismeri, a 3 évre szóló, összesen 30 százalékos béremelés – amelyet tegnap Lázár János, a miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentett – fontos, de csak az első intézkedés azok közül, amelyek biztonságot és jobb megbecsülést garantálhatnak az ágazatban dolgozóknak, s kiszámítható jövőt nyújthatnak az új belépőknek.

A kormány a MÁV esetében idén 13, jövőre 12, 2019-ben pedig 5 százalékos béremelést hagyott jóvá, a Magyar Posta munkavállalóinál pedig idén 14, jövőre 12, 2019-ben pedig 6 százalékot. A nemzeti fejlesztési tárcához tartozó 230 állami cég esetében döntöttek arról is, hogy az a mintegy 100 ezer dolgozó, aki a minimálbérnél kevesebbet keresne, megkapja az új minimálbért és a garantált bérminimumot. Ez 14 milliárd forintot jelent - mondta, hozzátéve, a többi munkavállalót is érintő béremelés éves szinten 100 milliárd forintos tétel is lehet.

Alig gyorsul a béremelés, de a kicsiket kiütheti
Alig gyorsul 2017-ben a béremelkedés a GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérése szerint. Bár a munkaerőhiány kezeléséhez szükség van rá, a kis cégek számára súlyos terhet jelent az emelés, akár munkaidőcsökkentés, túldolgoztatás, vagy a fekete gazdaság növekedése is lehet a válasz.
A VSZ több vasutas szakszervezettel összefogva már tavaly novemberben bejelentette a 30 százalékos béremelési igényét – idén átlagosan 13, jövőre 12 és 2019-re átlagosan 5 százalék –, ezért egyértelműen saját sikerüknek tekintik a kormány jóváhagyó döntését, amellyel – az elnök szerint – a  a vasutasok bérpiaci helyzete is javul, erősödik az ágazat munkaerő-megtartó képessége. Meleg szerint ugyanis egyelőre arról még álmodni sem lehet, hogy ez a 3 éves távlatra tervezett béremelési mérték egy csapásra megoldja a súlyos létszámhiányt, legfeljebb lassítja, jó esetben megállítja az elmúlt években kritikus méreteket öltött elvándorlást. Ahhoz, hogy a szakma visszanyerje a régi fényét, vagyis megfelelő számú szakemberrel minőségi szolgáltatást nyújtson, a most bejelentett béremelésnél lényegesen több intézkedés kell. (A kkv-k esetében is igaz, nem a béremelés a legjobb motiváció, az inkább "higiénés alapkövetelmény".)

A Vasutasok Szakszervezete továbbra is sürgeti a kiszámíthatóságot garantáló életpályamodell kidolgozását – amelyre részletes javaslatot tett a cégvezetésnek -, a munkakörülmények javítását, az ésszerűtlenül szigorú vizsgáztatási rendszer „lazítását”, valamint a vasutasok megbecsülésének többféle megnyilvánulását – szögezte le az elnök.  Meleg János bejelentette: az ágazatot sújtó problémák megoldására együttműködési megállapodást készített elő a szakszervezet és a munkáltató, amelyről a terveik szerint a bérmegállapodás aláírása után születhet meg az egyezség.

Az önkormányzatok is jelentkeznek
A Magyar Szakszervezeti Szövetség egyértelműen saját sikerének is tartja a kormányzati döntést, amely a minimálbér és a garantált bérminimum emelése mellett az általános, a bérfelzárkóztatást segítő 3 éves megállapodások lehetőségét biztosítja. Ez egy újabb lépés a dolgozói szegénység felszámolására, amelyet a MASZSZ tűzött a zászlajára – értékelte az állami cégekre érvényes béremelési bejelentést Nemes Gábor.
A MASZSZ szóvivője azonban felhívta a figyelmet az önkormányzati cégeknél tapasztaltakra: a munkáltatók jelentős része megpróbálja ügyeskedéssel, a szakszervezeteket megkerülve, egyéni megállapodással letolni a munkavállalók torkán az alig pár százalékos emelést, miközben máshol kétszámjegyű, átlagosan 13 százalék körüli mértékről egyezkednek. A MASZSZ-nál éppen ezért elégedetten hallották Lázár Jánostól, hogy a kormány is felismerte: az önkormányzatok önállóan nem tudják kigazdálkodni a minimálbérhez és a garantált bérminimumhoz szükséges költségeket, ezért „ezt a kérdést is rendezni fogja”. Erre már most szükség van, mert kizárólag a bérek rendezésével lehet enyhíteni az egyre erősödő bérfeszültséget és a helyenként kritikus munkaerőhiányt – szögezi le a szóvivő. A MASZSZ az ügyben párbeszédet kezdeményez a kormányzati illetékesekkel.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo