Tömeges testreszabással versenyez a kézi munka

A legnagyobb gyártóknál is rendelhet már testre szabott terméket a hétköznapi fogyasztó is - épp úgy, ahogy az autó kárpitját vagy extráit válogatjuk össze. Az ételtől a divaton át végtelenek a lehetőségek, a kisvállalkozások is nyerhetnek a személyre szabott termékek divatján.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A személyre szabásban van a termékgyártás jövője. A kisvállalkozások ebben hagyományosan jók, de a kézi munka mellett most már a modern technológia is őket segíti. A 3D nyomtatás az egyik legígéretesebb modern technológia, amely a korábbi ipari forradalmakhoz hasonló mértékben változtatja meg mindennapjainkat. Segítségével ma már akár a nappalinkban is készíthetünk egyedi, személyre szabott tárgyakat. A számítógépen, speciális szoftverrel megtervezett modelleket rétegről rétegre nyomtatva válthatjuk valóra képzeletünket, ráadásul a terveket folyamatosan és könnyen megváltoztathatjuk.

Az Amazon 2014 márciusában indított 3D-nyomtató boltot, igaz nem fizikailag, hanem az interneten. Az "áruház" 200 terméket kínált, köztük játékokat, ékszereket és lakberendezési kiegészítőket. A színárnyalatokat, az esetleges mintázatot (saját grafika, aláírás, név, szavak, netán kép), a méretet, az alapanyagot a vásárló választhatta ki. A termékdizájnból az áru szerkezete volt csak előre meghatározott. A módosításokat online végezhette el a fogyasztó és a képernyőn nézhette meg, hogyan fest a tervezett áru.

3D-nyomtatott játékfigurák. Ez lenne a nagy 3D-forradalom?
Kép: Mixee Labs

Drónpostával érkezik
Az Amazon szívesen szállítaná ki drónokkal az elkészült árukat, de ez egyelőre hatósági akadályokba ütközik. 2013 decemberében a cég azt nyilatkozta, hogy előreláthatólag 4-5 éven belül kezdődhet meg a drónpostázás. Addig azonban a légi közlekedésért felelős amerikai hatóságnak, a Federal Aviation Administrationnek meg kell alkotnia az ide vonatkozó szabályozást. A termékek célba juttatását az Amazon Prime Air végezné. Az ígért házhoz szállítási idő: 30 perc!
Az Amazon a Cincinnatiban működő 3DLT-vel és a brooklyni Mixee Labs-szel szövetkezett a 3D-printelős termékárusítás és gyártás elindításában.

A 3D nyomtatás abban segít, hogy a személyre szabott termék egyszerűen és nem utolsó sorban gyorsan elkészíthető, így sokkal több ember számára válik elérhetővé, hiszen a bekerülési költsége is nagyságrendekkel kisebb.

(A 3D-printelés non plus ultrája, legalábbis egyelőre, alighanem az emberi bőr nyomtatása. A L'Oreal 2015 júniusában jelentette be, hogy 5 éven belül képes lesz emberi bőrt nyomtatni külön erre a célra épített nyomtatóval. Már neve is van az eljárásnak: bionyomtatás.)

A vállalkozók úgy tekintettek az újfajta boltra, mint ami a "fizikai világ app-boltjává válhat." Ma azonban a Mixee Labs oldalán nyoma sincs a 200 terméknek, és főleg apróságokat lehet személyre szabni: nyakláncra akasztható díszt, kis figurákat, fülbevalót, mandzsettagombot, karkötőt.

Csak most, csak Önnek

Elemzők mégis új trendet emlegetnek, melynek jegyében a kereskedelem "immerzívebb", belemerülősebb lesz, a vásárló részt vesz az alkotófolyamatban, menet közben ellenőrizheti, milyen opciókat választott, s ha nem tetszik, újabb módosítások mellett dönthet.

A tömeges testreszabás a kézműves- és tömegtermelés szintézise, ahol bár nagy mennyiségben történik a termelés, a fogyasztónak van lehetősége beleszólni a termék egyes tulajdonságainak kialakításába. Bár nagy mennyiségű termék eladásáról és legyártásáról van szó, azok mégis képesek a tömeg átlagos igénye helyett az egyes fogyasztó átlagostól különböző igényeit kielégíteni.

Az individualizált, egy-egy vevő igényei szerint készült termékek hamarosan a hétköznapok részeivé válnak, ez lehet a közeli jövő kereskedelmét meghatározó egyik legfontosabb trend, amire a vállalatoknak reagálnia kell. Ami most még csak az autóiparban megszokott, hogy a vevő szinte alkatrészenként dönti el, hogy mit és hogyan akar, egyre több helyen általánossá válhat a kisebb értékű termékek esetében is. Ahhoz, hogy ez valóra válhasson, a cégeknek olyan platformra van szükségük, amely összekapcsolja a teljes ellátási-láncot, beleértve a gyártást, a készletgazdálkodást, a marketinget és az értékesítést.

A személyre szabott termékekben egyre több cég lát fantáziát. Az Adidasnál ma 18 hónapba telik, mire egy cipőterv az üzletek polcaira kerül. Lankadó forgalma felélénkítésére és piaci pozíciója megerősítésére a cég felgyorsítaná a folyamatot: robotkarokat készül boltjaiba helyezni, melyek a vásárlók ízlése szerint módosítanák a cipőket. Egyedi grafikákat, logókat vagy a saját nevüket nyomtathatnák rájuk. Amellett, hogy ez sok vásárló számára lesz vonzó járulékos előny, hogy a gyártás ezért Ázsiából visszakerülne Európába és az USA-ba, amire a Távol-Keletre irányuló outsourcinggal uralt elmúlt másfél évtizedben ritkán volt példa - most viszont tanulmányok szerint éppen a személyre szabott gyártás terjedése miatt egyre többen vihetik vissza "házon belülre" a gyártást.

A személyre szabott termékek köre már most is nagyon széles: számos cég kínálja például egyedileg rendelhető, mondjuk névre szóló címkével a termékét (a Nutellától a Heinz ketchupig).

A BStreetShoes festett cipője
Kép: Etsy

Az egyedi igények kielégítésében hagyományosan erős kisvállalkozók számára az egyediség versenyelőny lehet – úgy, hogy ehhez nincs szükség nagy értékű beruházásra sem.

A kaliforniai Irvine-ban a Union Bank egyik elemzője, Blake Barash 2010-ben otthagyta biztos állását, amikor a Craiglisten meglátott egy hirdetést: a Toms nevű cipőkészítő cég keresett grafikust, aki elutazna mindenféle "Style Your Sole" ("Tervezd meg a csukád") rendezvényekre és ott a megrendelők igényei szerint tervezne cipőket. Barash úgy érezte, régi hobbija, a rajzolgatás most végre hasznos formát kaphat. Az új munka annyira bejött neki, 2011 szeptemberében saját céget indított, graffiti-stílusú dekorációkat készít sportcipőkre.

Nyitott egy oldalt az Etsy-n, az internet kézműves piacán. Működése első évében a B Street Shoes -mert így hívják vállalkozását- 60 000 dollárt keresett. Ma már havonta 140 ezren klikkelnek rá a boltjára az Etsy-n. A cég eladásainak 60%-át itt bonyolítja, a többit a Pinteresten és a Wanelon keresztül. 2015-ben már 250 000 dollár értékben adott el cipőket.

Reklámra persze nem költ, ingyenes marketinglehetőségeket használ, főként az Instagramon, a Tumblr-en és a Facebookon. (Az Instagramon 30 000 követője van, Facebook-lapját 21 000-n lájkolták.) A vevők többsége barátoktól értesül a lehetőségről, hogy könnyedén teljesen egyedi cipőre tehet szert.  Már két grafikus dolgozik a keze alá. Havonta 90 pár cipő kerül ki a kezeik közül a kaliforniai Costa Mesában, ahol raktárt bérelnek e célra.

A lábbeliket nem ők gyártják, elsősorban a Nike, az Adidas és a Vans cipőit festik/nyomtatják, de kérés szerint női magassarkúkat és bakancsokat is. Egy ilyen személyre szabás átlagosan 200 dollárt kóstál.

A connecticuti Mache Custom Kicks 300-1000 dollár közötti áron teljesíti a sportcipős óhajokat. E piaci szegmens prémium-kategóriájába tartozik a clevelandi JBF Customs, mely 1000-7000 dollárért készíti el álmaink cipőjét - itt azonban már nem festésről van szó, hanem a cipőre új réteget helyeznek (pl. állatbőrt). Az Instagramon 120 000 követőre tett szert a cég- fizetett reklám nélkül.

Amerikában évente 29 milliárd dollárt költenek sportcipőkre az emberek, állítja az NPD Group és a személyre szabás egyre trendibb szokás, főleg az Y-generáció tagjainak körében. (De a baby boomer-korosztály is rákapott a dologra.) A cipőket személyre szabó cégek becslések szerint egymilliárd dollárt generálnak.

A fogamra való

De bár jellegzetes, nem a sportcipő az egyetlen termékkör, ahol sikerrel működik a személyre szabott termékértékesítés. A Chipotle gyorsétterem-hálózatban a vendégek szabják meg, milyen összetevőkből akarnak szendvicset. A McDonald's is elindított egy hasonló szolgáltatást Amerikában, de az étterem tulajdonosok panaszkodnak, hogy az erre szolgáló érintőképernyős kioszkok beszerelése drága, s a folyamat lassítja az üzletvitelt.

A vállalatok mostanra nemcsak a termék perifériás tulajdonságait bocsátják a vásárlók rendelkezésére (például csomagolás, borító, címke stb.), hanem azok központi jellemzőit is (például összetétel, íz stb.).  A Lindt csokoládégyár például lehetővé teszi, hogy ők maguk állítsák össze a saját csokoládéjukat. Amellett, hogy dönthet fehér, fekete vagy tejcsoki alapanyag között, a vásárló különböző extrákat adhat a saját finomságához (a mogyoródarabkáktól kezdve az eperszirmokig), a folyamat pedig a csokikockákra, valamint a csomagolásra helyezett egyedi szövegek megjelenítésével végződik.

A MyMuesli pedig olyan rendszert fejlesztett ki, melynek segítségével 566 kvadrillió különböző gabonapelyhet tudnak előállítani, a vevőknek mindössze annyi a dolguk, hogy összeállítják az alapmüzli, az extra hozzávalók és különlegességek kombinációját, elnevezik a saját müzlisdobozukat, és pár nap múlva otthon tudhatják azokat.

Ez utóbbi példa annyiban is kivételes, mert a cégek többségénél egyelőre nem kerül a stratégia középpontjába a tömeges testreszabás - amely nyilvánvalóan a gyártási folyamatok átalakítását követeli. De kisebb volumenben - ahogy kkv-k tömegei teszik ma is - is kiválóan alkalmas a fogyasztó és a márka kapcsolatának erősítésére és márkaépítésre. Nem utolsó sorban pedig az egyediség jelentette hozzáadott értéknek köszönhetően a fogyasztók boldogan fizetnek magasabb árat az adott termékért.

(Forrás: CNNMoney, The New York Times, Trade Magazin)

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo