A személyre szabásban van a termékgyártás jövője. A kisvállalkozások ebben hagyományosan jók, de a kézi munka mellett most már a modern technológia is őket segíti. A 3D nyomtatás az egyik legígéretesebb modern technológia, amely a korábbi ipari forradalmakhoz hasonló mértékben változtatja meg mindennapjainkat. Segítségével ma már akár a nappalinkban is készíthetünk egyedi, személyre szabott tárgyakat. A számítógépen, speciális szoftverrel megtervezett modelleket rétegről rétegre nyomtatva válthatjuk valóra képzeletünket, ráadásul a terveket folyamatosan és könnyen megváltoztathatjuk.
Az Amazon 2014 márciusában indított 3D-nyomtató boltot, igaz nem fizikailag, hanem az interneten. Az "áruház" 200 terméket kínált, köztük játékokat, ékszereket és lakberendezési kiegészítőket. A színárnyalatokat, az esetleges mintázatot (saját grafika, aláírás, név, szavak, netán kép), a méretet, az alapanyagot a vásárló választhatta ki. A termékdizájnból az áru szerkezete volt csak előre meghatározott. A módosításokat online végezhette el a fogyasztó és a képernyőn nézhette meg, hogyan fest a tervezett áru.
A 3D nyomtatás abban segít, hogy a személyre szabott termék egyszerűen és nem utolsó sorban gyorsan elkészíthető, így sokkal több ember számára válik elérhetővé, hiszen a bekerülési költsége is nagyságrendekkel kisebb.
(A 3D-printelés non plus ultrája, legalábbis egyelőre, alighanem az emberi bőr nyomtatása. A L'Oreal 2015 júniusában jelentette be, hogy 5 éven belül képes lesz emberi bőrt nyomtatni külön erre a célra épített nyomtatóval. Már neve is van az eljárásnak: bionyomtatás.)
A vállalkozók úgy tekintettek az újfajta boltra, mint ami a "fizikai világ app-boltjává válhat." Ma azonban a Mixee Labs oldalán nyoma sincs a 200 terméknek, és főleg apróságokat lehet személyre szabni: nyakláncra akasztható díszt, kis figurákat, fülbevalót, mandzsettagombot, karkötőt.
Csak most, csak Önnek
Elemzők mégis új trendet emlegetnek, melynek jegyében a kereskedelem "immerzívebb", belemerülősebb lesz, a vásárló részt vesz az alkotófolyamatban, menet közben ellenőrizheti, milyen opciókat választott, s ha nem tetszik, újabb módosítások mellett dönthet.
A tömeges testreszabás a kézműves- és tömegtermelés szintézise, ahol bár nagy mennyiségben történik a termelés, a fogyasztónak van lehetősége beleszólni a termék egyes tulajdonságainak kialakításába. Bár nagy mennyiségű termék eladásáról és legyártásáról van szó, azok mégis képesek a tömeg átlagos igénye helyett az egyes fogyasztó átlagostól különböző igényeit kielégíteni.
Az individualizált, egy-egy vevő igényei szerint készült termékek hamarosan a hétköznapok részeivé válnak, ez lehet a közeli jövő kereskedelmét meghatározó egyik legfontosabb trend, amire a vállalatoknak reagálnia kell. Ami most még csak az autóiparban megszokott, hogy a vevő szinte alkatrészenként dönti el, hogy mit és hogyan akar, egyre több helyen általánossá válhat a kisebb értékű termékek esetében is. Ahhoz, hogy ez valóra válhasson, a cégeknek olyan platformra van szükségük, amely összekapcsolja a teljes ellátási-láncot, beleértve a gyártást, a készletgazdálkodást, a marketinget és az értékesítést.
A személyre szabott termékekben egyre több cég lát fantáziát. Az Adidasnál ma 18 hónapba telik, mire egy cipőterv az üzletek polcaira kerül. Lankadó forgalma felélénkítésére és piaci pozíciója megerősítésére a cég felgyorsítaná a folyamatot: robotkarokat készül boltjaiba helyezni, melyek a vásárlók ízlése szerint módosítanák a cipőket. Egyedi grafikákat, logókat vagy a saját nevüket nyomtathatnák rájuk. Amellett, hogy ez sok vásárló számára lesz vonzó járulékos előny, hogy a gyártás ezért Ázsiából visszakerülne Európába és az USA-ba, amire a Távol-Keletre irányuló outsourcinggal uralt elmúlt másfél évtizedben ritkán volt példa - most viszont tanulmányok szerint éppen a személyre szabott gyártás terjedése miatt egyre többen vihetik vissza "házon belülre" a gyártást.
A személyre szabott termékek köre már most is nagyon széles: számos cég kínálja például egyedileg rendelhető, mondjuk névre szóló címkével a termékét (a Nutellától a Heinz ketchupig).
Kép: Etsy
Az egyedi igények kielégítésében hagyományosan erős kisvállalkozók számára az egyediség versenyelőny lehet – úgy, hogy ehhez nincs szükség nagy értékű beruházásra sem.
A kaliforniai Irvine-ban a Union Bank egyik elemzője, Blake Barash 2010-ben otthagyta biztos állását, amikor a Craiglisten meglátott egy hirdetést: a Toms nevű cipőkészítő cég keresett grafikust, aki elutazna mindenféle "Style Your Sole" ("Tervezd meg a csukád") rendezvényekre és ott a megrendelők igényei szerint tervezne cipőket. Barash úgy érezte, régi hobbija, a rajzolgatás most végre hasznos formát kaphat. Az új munka annyira bejött neki, 2011 szeptemberében saját céget indított, graffiti-stílusú dekorációkat készít sportcipőkre.
Nyitott egy oldalt az Etsy-n, az internet kézműves piacán. Működése első évében a B Street Shoes -mert így hívják vállalkozását- 60 000 dollárt keresett. Ma már havonta 140 ezren klikkelnek rá a boltjára az Etsy-n. A cég eladásainak 60%-át itt bonyolítja, a többit a Pinteresten és a Wanelon keresztül. 2015-ben már 250 000 dollár értékben adott el cipőket.
Reklámra persze nem költ, ingyenes marketinglehetőségeket használ, főként az Instagramon, a Tumblr-en és a Facebookon. (Az Instagramon 30 000 követője van, Facebook-lapját 21 000-n lájkolták.) A vevők többsége barátoktól értesül a lehetőségről, hogy könnyedén teljesen egyedi cipőre tehet szert. Már két grafikus dolgozik a keze alá. Havonta 90 pár cipő kerül ki a kezeik közül a kaliforniai Costa Mesában, ahol raktárt bérelnek e célra.
A lábbeliket nem ők gyártják, elsősorban a Nike, az Adidas és a Vans cipőit festik/nyomtatják, de kérés szerint női magassarkúkat és bakancsokat is. Egy ilyen személyre szabás átlagosan 200 dollárt kóstál.
A connecticuti Mache Custom Kicks 300-1000 dollár közötti áron teljesíti a sportcipős óhajokat. E piaci szegmens prémium-kategóriájába tartozik a clevelandi JBF Customs, mely 1000-7000 dollárért készíti el álmaink cipőjét - itt azonban már nem festésről van szó, hanem a cipőre új réteget helyeznek (pl. állatbőrt). Az Instagramon 120 000 követőre tett szert a cég- fizetett reklám nélkül.
Amerikában évente 29 milliárd dollárt költenek sportcipőkre az emberek, állítja az NPD Group és a személyre szabás egyre trendibb szokás, főleg az Y-generáció tagjainak körében. (De a baby boomer-korosztály is rákapott a dologra.) A cipőket személyre szabó cégek becslések szerint egymilliárd dollárt generálnak.
A fogamra való
De bár jellegzetes, nem a sportcipő az egyetlen termékkör, ahol sikerrel működik a személyre szabott termékértékesítés. A Chipotle gyorsétterem-hálózatban a vendégek szabják meg, milyen összetevőkből akarnak szendvicset. A McDonald's is elindított egy hasonló szolgáltatást Amerikában, de az étterem tulajdonosok panaszkodnak, hogy az erre szolgáló érintőképernyős kioszkok beszerelése drága, s a folyamat lassítja az üzletvitelt.
A vállalatok mostanra nemcsak a termék perifériás tulajdonságait bocsátják a vásárlók rendelkezésére (például csomagolás, borító, címke stb.), hanem azok központi jellemzőit is (például összetétel, íz stb.). A Lindt csokoládégyár például lehetővé teszi, hogy ők maguk állítsák össze a saját csokoládéjukat. Amellett, hogy dönthet fehér, fekete vagy tejcsoki alapanyag között, a vásárló különböző extrákat adhat a saját finomságához (a mogyoródarabkáktól kezdve az eperszirmokig), a folyamat pedig a csokikockákra, valamint a csomagolásra helyezett egyedi szövegek megjelenítésével végződik.
A MyMuesli pedig olyan rendszert fejlesztett ki, melynek segítségével 566 kvadrillió különböző gabonapelyhet tudnak előállítani, a vevőknek mindössze annyi a dolguk, hogy összeállítják az alapmüzli, az extra hozzávalók és különlegességek kombinációját, elnevezik a saját müzlisdobozukat, és pár nap múlva otthon tudhatják azokat.
Ez utóbbi példa annyiban is kivételes, mert a cégek többségénél egyelőre nem kerül a stratégia középpontjába a tömeges testreszabás - amely nyilvánvalóan a gyártási folyamatok átalakítását követeli. De kisebb volumenben - ahogy kkv-k tömegei teszik ma is - is kiválóan alkalmas a fogyasztó és a márka kapcsolatának erősítésére és márkaépítésre. Nem utolsó sorban pedig az egyediség jelentette hozzáadott értéknek köszönhetően a fogyasztók boldogan fizetnek magasabb árat az adott termékért.
(Forrás: CNNMoney, The New York Times, Trade Magazin)