28 millió állást söpört el a válság

A globális gazdasági válság kitörése óta 28 millió állás szűnt meg a világ fejlettebb régióiban, a magyar lakosság húszszorosára tehető az állástalanok száma és a trend a jelek szerint idén is folytatódik. Magyarországon sem lesz jobb a helyzet idén.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Amióta 2008-ben megkezdődött a globális gazdasági világválság, összesen (elsősorban a válságtól jobban sújtott országokban, Észak-Amerikában és Európában) összesen 28 millió ember vesztette el az állását. Tavaly összesen 4,2 millió álláshely szűnt meg, így a világ munkanélkülijeinek száma meghaladta a 197 milliót – közölte a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO).

A gazdasági bizonytalanság miatt idén is csak romlani fog a helyzet - Kép: SXC

A trend várhatóan idén sem szűnik meg, az ILO figyelmeztetése szerint a gazdasági bizonytalanság csak fokozódik, amelyért a lassuló kínai növekedés, az Egyesült Államokban fenyegető költségvetési szakadék és az elhúzódó európai adósságválság okoz. A bizonytalanság következtében az ILO előrejelzése szerint ebben az évben a világon 5,1 millió fővel szaporodhat az állástalanok száma, globálisan átlépve ezzel a 202 millió főt, az évtized végére az állástalanok száma meghaladhatja a 210 milliót is.

Különösen keményen érinti az álláshelyek csökkenése a fiatalabb korosztályt: a munkanélküliek csaknem fele a 15-24 éves korosztályba esik, számuk meghaladja a 75 millió főt és idén ez a szám fél-egymillió fővel tovább nőhet. A legtöbben már nem is várják azt, hogy a munkaerőpiacra lépésük azonnal sikeres lesz: a fiatalok több mint harmada tanulmányai lezárása után legalább fél évig munkanélküli. Európában ez az arány különösen rossz a fiatalok szempontjából: a 25 év alatti munkakeresők 22 százaléka nem talál állást, több mint 5,5 millió fő.

A hosszú álláskeresési idő miatt munkahelyi készségeik és képességeik megkopnak, szociális és társadalmi lehetőségeik beszűkülnek. Elsősorban az európai munkaerőpiacon tapasztalható reménytelenséget sugalló helyzet következtében - habár a jelenség világszerte megfigyelhető – mind többen teljesen feladják álláskeresési vágyaikat és tartósan munkanélkülivé válnak, mind nagyobb terhet jelentve ezzel az amúgy is túlterhelt szociális rendszerekre. Az ILO adatai szerint a válság kitörése óta mintegy 39 millió munkaképes polgár adta fel így a reményt.

Évi 42 billió forintba kerül az elveszett nemzedék
A munkanélküli és az oktatásban sem résztvevő fiatalok jelentette társadalmi, gazdasági teherre vonatkozóan adott becslést az Eurofund. A kalkuláció szerint évi 153 milliárd eurót jelent a fiatalokra fordított jóléti kiadások és a miattuk kiesett gazdasági termelés összege az Európai Unió tagállamai számára. Elveszett generációnak nevezik azokat a 15 és 29 év közötti fiatalokat, akik munkanélküliek, nem kerülnek be az oktatási rendszerbe, és nem vesznek részt semmiféle képzésben sem. Az érintettek eltartása, valamint termelő kapacitásuk kiesése jelentős terhet ró az államok gazdaságára. Az Eurofund által készített jelentés szerint az EU tagállamaiban mintegy 14 millió főre tehető az elveszett generáció tagjainak száma, akik évi 153 milliárd eurós (42,5 billió forintos) gazdasági terhet jelentenek a tagállamoknak. Ekkora összegre becsülhető a fiatalokra fordított jóléti kiadások összege és az állástalanságuk jelentette termelő kapacitás kiesése a nemzeti gazdaságok számára.
A magyarországi helyzet sem túl bizalomgerjesztő: tavaly szeptember-novemberben 3 millió 925 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, 55 ezer fővel több, mint egy évvel korábban a 15-74 éves korcsoport adatai szerint. Az időszakban a Központi Statisztikai Hivatal által mért munkanélküliségi ráta 10,6 százalék volt. A 15-24 éves foglalkoztatottak száma 227 ezer fő volt, a korcsoport foglalkoztatási rátája az egy évvel korábbihoz képest 1,0 százalékponttal, 19,7 százalékra emelkedett. A következő hónapokban a munkaerő-piaci helyzet várhatóan nem változik majd jelentősen.

A magánszektorban ugyanis nem bővül a foglalkoztatás, sőt inkább elbocsátások vannak, így a közmunkaprogramok tartják szinten a foglalkoztatottságot. 2012 év végére 10,7 százalékos munkanélküliségi ráta várható, majd az állástalanok aránya 2013 első negyedévére, vagy február-áprilisra 11,5 százalék közelébe emelkedik. Innen idén szeptemberre 10 százalék közelébe csökkenhet vissza, de év végére 10,5 százalékra emelkedhet, vagyis összességében tavalyhoz képest nem várható jelentős változás.

A  Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat (NFSZ) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének (MKIK-GVI) 2013-ra vonatkozó munkaerő-piaci prognózisa szerint a vállalatok válaszai alapján körülbelül egyszázalékos foglalkoztatás-bővülés várható a versenyszférában 2013-ban. A mezőgazdaságban tevékenykedő cégek 1,4 százalékos csökkenést, míg az ipari és építőipari cégek együtt ugyanekkora bővülést várnak. A kereskedelemben és a gazdasági szolgáltatások terén 0,6, illetve 0,9 százalékos bővülést várnak a cégek. A döntően exportra termelő cégek 0,8, a főként nem exportra termelők pedig egyszázalékos növekedést várnak.

A kamara a cégek által várt mellett egy valószínűsíthető forgatókönyvet is közölt, e szerint a mezőgazdaságban a cégek által vártnál nagyobb, 1,8 százalékos visszaesés lehet a foglalkoztatásban idén, a kereskedelemben 0,4, a gazdasági szolgáltatások területén pedig 0,8 százalék lehet a csökkenés. Az ipar-építőipar területén csak félszázalékos emelkedéssel számol az MKIK, de a döntően nem exportra termelő cégeknél 1,1 százalékos növekedést is elképzelhetőnek tart. A felmérésből kiderül, hogy a cégek 50-60 százaléka a munkahelyek megtartásával számol az idén, vagyis sem bővíteni, sem elbocsátani nem szeretne; pontos adatokat nem közölt a kamara.

Jobban sújtja válság a mikro- és kisvállalkozásokat
Több szempontból is sérülékenyebbek a mikro- és kisvállalkozások, mint a közepes vagy a nagy cégek – többek között ezt is mutatja az MFB-Indikátor 2012. őszi vállalati felmérése. Persze a szűkülő bel- és külpiacok, az alacsony profitvárakozások és a tartósan erős bizonytalanság minden céget érint, emellett kihat foglalkoztatási és beruházási terveikre is. A hazai vállalatok helyzete romlott az elmúlt egy évben, a következő 12 hónap eredményeivel kapcsolatos várakozásaik pedig mélyponton vannak: a felméréssorozat eddigi történetében sosem volt ilyen alacsony az eredményjavulást váró cégek aránya. A vállalkozások alig egyötöde jelezte az eredmények növekedését a felmérést megelőző 12 hónapban. A csökkenő nyereségről beszámolók aránya meghaladta az 50 százalékot mind az ipari, mind a szolgáltató szektorban, az agráriumban pedig – a korábbi jó eredményeket követően – legfeljebb stagnáló profitot sikerült realizálniuk a cégeknek.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo