Lassan kikecmereg a kátyúból az európai abroncspiac

Az Európai Gumiabroncs-, és Gumigyártók Szövetsége a napokban tette közzé tagjainak 2024. IV. negyedévére vonatkozó értékesítési adatait, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. Eszerint a negyedik negyedévben nőtt az értékesített abroncsok mennyisége, és az egész évre vonatkozó számok is pozitívak, azzal a megjegyzéssel, hogy a tehergépkocsi-, és buszabroncsok szegmensében kisebb visszaesést regisztráltak.

A behozatal növekedése kínálati és keresleti tényezők együtthatásának eredménye. Az európai gumiabroncsgyártási költségek (energia, de a munkaerő és egyéb ráfordítások miatt) 2019 óta drámaian megnőttek az ázsiaiakhoz képest. Ezzel párhuzamosan a háztartások költségvetésére nehezedő intenzív nyomás (magas infláció, megnövekedett kamatlábak) arra késztetett egyes fogyasztókat, hogy alacsonyabb árú importált gumiabroncsokra váltsanak.  Ma a legnagyobb szállító Kína, olyannyira, hogy az utána következő 7 ország (Korea, Japán, Thaiföld, India, Indonézia, Fülöp-szigetek, Egyesült Államok és Tajvan) együttes teljesítménye összességében sem éri el Kína ezen piacon regisztrált teljesítményét.  

Teljesen más a helyzet a tehergépkocsi-, és autóbuszabroncsok (EU27+UK) Európán kívüli importja esetén, amely 2024 első tizenegy hónapjában 3 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és 23 százalékkal volt magasabb, mint 2019 azonos időszakában.

Továbbra is Thaiföld a legnagyobb szállító, bár az onnan érkező mennyiség és részarány csökkent 2023 azonos időszakához képest. A Vietnámból származó mennyiség több, mint 25 százalékkal nőtt éves szinten: abszolút értékben 1,1 millió darabbal többet szállítottak, mint 2019-ben. Vietnám jelenleg egyértelműen a második legnagyobb forrás; megelőzte Kínát, bár az utóbbi is növelte a volumenét, és 2024-ben visszanyert némi piaci részesedést. Ezzel szemben Korea és Japán 2024-ben piacot veszített, Egyiptom pedig a negyedik helyre került a legjelentősebb szállítók listáján.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo