Lassan kikecmereg a kátyúból az európai abroncspiac

Az Európai Gumiabroncs-, és Gumigyártók Szövetsége a napokban tette közzé tagjainak 2024. IV. negyedévére vonatkozó értékesítési adatait, amelyek a csereként vásárolt, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. Eszerint a negyedik negyedévben nőtt az értékesített abroncsok mennyisége, és az egész évre vonatkozó számok is pozitívak, azzal a megjegyzéssel, hogy a tehergépkocsi-, és buszabroncsok szegmensében kisebb visszaesést regisztráltak.

A behozatal növekedése kínálati és keresleti tényezők együtthatásának eredménye. Az európai gumiabroncsgyártási költségek (energia, de a munkaerő és egyéb ráfordítások miatt) 2019 óta drámaian megnőttek az ázsiaiakhoz képest. Ezzel párhuzamosan a háztartások költségvetésére nehezedő intenzív nyomás (magas infláció, megnövekedett kamatlábak) arra késztetett egyes fogyasztókat, hogy alacsonyabb árú importált gumiabroncsokra váltsanak.  Ma a legnagyobb szállító Kína, olyannyira, hogy az utána következő 7 ország (Korea, Japán, Thaiföld, India, Indonézia, Fülöp-szigetek, Egyesült Államok és Tajvan) együttes teljesítménye összességében sem éri el Kína ezen piacon regisztrált teljesítményét.  

Teljesen más a helyzet a tehergépkocsi-, és autóbuszabroncsok (EU27+UK) Európán kívüli importja esetén, amely 2024 első tizenegy hónapjában 3 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és 23 százalékkal volt magasabb, mint 2019 azonos időszakában.

Továbbra is Thaiföld a legnagyobb szállító, bár az onnan érkező mennyiség és részarány csökkent 2023 azonos időszakához képest. A Vietnámból származó mennyiség több, mint 25 százalékkal nőtt éves szinten: abszolút értékben 1,1 millió darabbal többet szállítottak, mint 2019-ben. Vietnám jelenleg egyértelműen a második legnagyobb forrás; megelőzte Kínát, bár az utóbbi is növelte a volumenét, és 2024-ben visszanyert némi piaci részesedést. Ezzel szemben Korea és Japán 2024-ben piacot veszített, Egyiptom pedig a negyedik helyre került a legjelentősebb szállítók listáján.

Véleményvezér

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo