Zöldülnek: Merre tovább Porsche, VW?

A kőolaj kifogyóban van, de tíz éven belül még nem kell jelentős változásra készülnünk, a szénhidrogének maradnak az elsődleges üzemanyagfajták. Az új technológiák még túl drágák, a vevők nem tudják vagy nem hajlandók megfizetni az új fejlesztéseket, még nem bíznak bennük.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az autógyártók a hagyományos üzemanyaggal hajtott modellek mellett bioüzemanyaggal működőket is kínálnak, ám a fejlesztések az elektromos meghajtású járművek terén a legígéretesebbek. Szalonból ma nemcsak hibrid modellek vásárolhatók, hanem hidrogénhajtású autó, sőt elektromos erőforrású sportkocsi és zéró kibocsátású, teljesen autonóm, szélkerékkel és napelemmel felszerelt masina is. Ahogy mondani szokták, a technológiák már a polcon vannak, csak le kell venni őket. A világ legnagyobb autógyártói - a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének kényszerétől is hajtva - komolyan készülnek a hibrid és elektromos meghajtású modellek sorozatgyártására. Színes modellpalettákról van szó, melyben lesz villanyos városi mini és kisáruszállító, zéró- vagy alacsony kibocsátású családi autó és villanyhajtású sportkocsi is. A jelen nagy kihívása az, hogy környezetbarát módon állítsuk elő az alternatív hajtású járművek gyártásához szükséges energiát. A kormányok feladata pedig az új technológiai fejlesztések támogatása, a nulla károsanyag-kibocsátású járművek promotálása a fenntartható fejlődés érdekében, továbbá a globális töltőhálózat kiépítése kell, hogy legyen.

VOLKSWAGEN: Villanytaxi

A városi közlekedést a közeljövőben villanyautókkal képzeli el a Volkswagen, és 2013-tól számos ilyen jármű piacra dobását tervezi. A legtöbb fejlesztés a városi autó kategóriában figyelhető meg. A gyártó a közelmúltban egy elektromos taxit is bemutatott, amely a világ összes nagyvárosában megállná a helyét. Az egyterűt a taxisofőrök és az utasok igényeit szem előtt tartva alakították ki, előrefelé nyíló tolóajtaja, belül pedig személyre szabható érintőképernyői vannak. A Milano Taxi csupán 3,73 méter hosszú, ám magas építése (1,6 méter) és okos belső kialakítása folytán két utas kényelmesen elhelyezkedhet benne. Elektromotorja maximálisan 115 lóerőt ad le, a motort 45 kilowattórás lítium-ion akkumulátor táplálja. Vezetési stílustól függően akár 300 kilométer is megtehető egy feltöltéssel, ami igen jó távnak számít. Ha mégis újratöltésre lenne szükség, a telep alig több mint egy óra alatt 80 százalékosra tölthető fel.

PORSCHE: Sporthibrid

Évekkel ezelőtt nem gondoltuk volna, hogy a sportkocsigyártók egyszer majd a hibrid technológiában is jeleskednek, de íme, az élő példa, a Porsche 918 Spyder, amely az alacsony fogyasztás, a magas teljesítmény és a tiszta villanyhajtás különleges elegyét adja, kisszériás gyártása pedig egyáltalán nem elképzelhetetlen. Az 1490 kilós jármű 3,2 másodperc alatt gyorsul fel százra, és 320 kilométer/órával tud menni. De képes a 3 literes átlagfogyasztásra és a 70 grammos CO2-kibocsátásra is. Az elsődleges meghajtásról egy 500 lóerős V8-as középmotor gondoskodik, munkáját az első és a hátsó tengelyre épített elektromotorok segíthetik, akár további 218 lóerőt szolgáltatva. Egy folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátor jelenti a tárolóegységet, amely hagyományos 220 voltos hálózatról is tölthető. Fékezésnél a kinetikus energia elektromossá alakul át, s szintén a lítium-ion telepben tárolódik el. Egy kormányon elhelyezett gomb négyféle vezetési módot kínál fel a pilótának, a tiszta villanyhajtás és a versenypályamód között.

MITSUBISHI: Egy autó, három márka

Ez év végén indul az öreg kontinensen a Mitsubishi által kifejlesztett, de Peugeot és Citroën márkanév alatt is megjelenő négyszemélyes villanyautó forgalmazása - a vevők választhatják a Mitsubishi i-MiEV, a Peugeot iOn vagy a Citroën C-Zero modelljét is -, amely 3,48 méteres hosszúsággal, 1,47 méteres szélességgel s mindössze 4,5 méteres fordulókör-átmérővel tökéletesen illeszkedik az urbánus környezetbe. Az elektromotor 64 lóerőt ad le, nyomatéka 180 newtonméter, ami a város környéki napi utazások 90 százalékában elegendő. A motort az utasülések alatt elhelyezett lítium-ion akkumulátorok látják el árammal. A 116 literes csomagterű autók csúcssebessége 130 kilométer/óra, hatótávolsága pedig körülbelül 150 kilométer. Az akkumulátor  a hagyományos 220 voltos áramforráshoz csatlakoztatva hat óra alatt tölthető fel teljesen, míg a gyors feltöltő 30 perc alatt tölti fel az akkumulátort kapacitásának 80 százalékáig. Az elektromos minik használati költsége 100 kilométerre vetítve nem több másfél eurónál.

OPEL: Árambarát

Még legalább egy évet kell várnunk az Opel Ampera villanyautóra, amelyben ugyan van belsőégésű motor, mégis több száz kilométert képes emissziómentesen megtenni. Egyedi hajtásrendszerében a lítium-ion cella a primer erőforrás, a belső égésű motor csak áramfejlesztőt hajt, hatótáv-kiterjesztő szerepe van. Rövid utakon csak akkumulátorral megy (maximum 60 kilométert), hosszabb távon pedig a benzinmotorral termelt áram hajtja. Az akku akkora, hogy nincs mindig szükség a benzinmotor működésére, anélkül is képes élénken gyorsulni, nagy sebességgel haladni, és emelkedőket leküzdeni. A benzinnel vagy E85-tel üzemelő belső égésű motor hatótávja 500 kilométernél nagyobb. Az akkut 230 voltos háztartási konnektorról a jármű fedélzeti töltőjével lehet feltölteni. Az Ampera 150 lóerős, nyomatéka 370 newtonméter, 9 másodperc alatt gyorsul fel százra, csúcssebessége 161 kilométer/óra. A GM becslése szerint 1700 liternyi benzin takarítható meg vele évente, ha napi 60 - tehát évi 22 ezer - kilométert tesz meg.

PEUGEOT: Dízel-villany kombinálva

Más gyártókhoz hasonlóan a PSA Peugeot Citroën is küzd a fogyasztás és a CO2-emisszió csökkentéséért. Részecskeszűrős dízelmotorból ők állítják elő a legtöbbet a világon. A dízelmotort különösen kedvelő európai piacokra pedig jövő tavasszal bevezetik az első dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal ellátott modelljeiket is. Az első dízel-elektromos hibrid a 3008 karosszériás Prologue Hybrid4 tanulmányautó volt. A HDi motor és a villanymotor váltakozó működtetése mindig a pillanatnyi haladási viszonyoknak megfelelő, optimális a hatékonysága, ha pedig egyszerre dolgoznak, nő a teljesítmény. Jelen esetben ez összesen 200 lóerőt és közel 500 newtonméter nyomatékot jelent. A kombinált ciklus szerinti fogyasztás viszont 35 százalékkal alacsonyabb, csupán 4,1 liter/100 kilométer, a szén-dioxid-kibocsátás pedig mindössze 109 gramm kilométerenként. A villanymotort hátra építették be, így a Hybrid4 összkerékhajtású, a motortérbe pedig kisebb erőforrásokat is beépíthetnek.

FORD: Elektromos áruszállító

A Ford 2013-ig Európában öt járműre terjeszti ki globális elektromos stratégiáját. Az ötből kettő teljesen elektromos meghajtású modell lesz, három pedig hibrid meghajtású (2013). Az unió erősen szorgalmazza az elektromos technológiák térhódítását az áruszállításban, éppen ezért döntött a Ford úgy, hogy kisáruszállító lesz, amely először megkapja a technológiát. A nyilvánvaló költséghatékonyság mellett sok vállalat számára környezettudatosságának demonstrálása miatt is motiváló lehet flottája bővítése elektromos meghajtású járművekkel. A kisáruszállítók emellett jellemzően kisebb távolságokat tesznek meg, tervezhető módon, többnyire városi környezetben, ami az elektromos meghajtás számára ideális. A tervek szerint a Transit Connect 130 kilométeres hatótávolságot kínál majd, standard hálózati kábelről tölthető, teljes töltése pedig 6-8 órát vesz majd igénybe.

További zöld autók az Autóblogon.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo