Szeretjük a zöldet, de még jobban az olcsót

A magyarok többsége előnyben részesítené azokat az élelmiszer-csomagolóanyagokat, amelyekről tudja, hogy kevésbé terhelik a környezetet, s 15,2 százalékunk anyagilag is hajlandó áldozni erre vásárlás során, ugyanakkor 17,8 százalék válaszolt úgy, hogy akkor sem döntene környezetvédelmi szempont alapján, ha semmilyen különbség nem jelentkezne a termék árában.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre többen döntenek tudatosan a környezetbarát csomagolású termékek mellett – Kép: TetraPak

A magyar lakosság 67 százaléka részesítene előnyben vásárláskor környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert, ha ez nem befolyásolja az adott termék árát, további 15,2 százalékuk (vagyis közel minden 7. ember) pedig akkor is ilyen csomagolást választana, ha ez kicsivel drágábbá tenné a terméket – derül ki a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából a GfK Piackutató Intézet által végzett felmérésből.

Az 1000 fő megkérdezésével készült, reprezentatív felmérés szerint 17,8 százalék azok aránya, akik számára közömbös, hogy egy élelmiszer környezetbarát csomagolásban kapható-e, de a lakosság 82,2 százaléka szívesen választ a környezetet kevésbé terhelő csomagolást.

Vásárlási szempontjaink között ugyanakkor napjainkban még az utolsó helyen szerepel a csomagolás környezetbarát volta, vagyis, noha nyitottak vagyunk a környezetvédelemre, tudatosan még nem keressük a környezetvédő csomagolásokat. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy sokszor a cégek működésében is komoly szakadék van az elvek és a gyakorlati működés között.)

Ezt támasztja alá az is, hogy a felmérés szerint még mindig nem köztudott, hogy az italos kartondobozok szelektíven gyűjthetők, és a lakosság 91,2 százaléka a tudatos fogyasztói döntést segítő FSC védjegyet sem ismeri. Arra a kérdésre, hogy melyik, folyékony élelmiszerekhez használt csomagolástípust lehet szelektíven gyűjteni, a válaszadók közel azonos arányban (95,7%, 95,7% és 93,3%) nevezték meg a PET, üveg és fém anyagú csomagolást.

Ehhez képest mintegy 10 százalékkal kevesebben (81,6%) vélték úgy, hogy a tej, gyümölcslé és más élelmiszerek csomagolásaként használt italos kartondoboz is szelektíven gyűjthető és újrahasznosítható.

Kevesen bíznak a zöld termékekben
A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része a jövedelmét ritkán vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre, pedig felmérések szerint a lakosság 85 százalékát érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.
„A lakosság a legtöbb esetben azért nem biztos abban, hogy az italos kartondoboz újrahasznosítható, mert összetett csomagolásról van szó: bár háromnegyed részben papír, emellett tartalmaz műanyag és alumíniumréteget is. Ezek az elemek azonban könnyen szétválaszthatók, s külön-külön is újrahasznosíthatók – mondta Molnár Zita, a Tetra Pak Hungária Zrt. kommunikációs igazgatója. – Sikerült elérnünk, hogy négy év alatt közel megduplázódott a Magyarországon szelektíven gyűjtött italos kartondobozok mennyisége, a növekvő tendencia ellenére azonban mégis százból mindössze huszonegy darab italos kartondobozt gyűjtünk vissza szelektíven” – tette hozzá a szakember.

A felelős gyártók különböző jelzésekkel segítik a fogyasztókat a tudatos döntésben, de a felmérésből kiderül, hogy a lakosság nem feltétlenül ismeri ezeket. A magyarok 91,2% nem ismeri az FSC tanúsítás jelét, amely tanúsítja, hogy a Tetra Pak italos kartondoboza felelős erdőgazdálkodásból és egyéb, ellenőrzött forrásból származik.

A felelős erdőgazdaságok védik az erdőket, céljuk, hogy megtartsák azok környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági egyensúlyát. Ez azt jelenti, hogy a tanúsított erdőkben folyó fakitermelés minimálisra csökkenti az erdő növényeire, állataira és egyéb élőlényeire gyakorolt hatást, a helyi közösségek részesednek a gazdálkodás hosszú távú előnyeiből, az erdőgazdaságot pedig úgy tervezik és irányítják, hogy nyereséges legyen, de a megtermelt profit ne veszélyeztesse a jövőbeni faállományt, vagyis az erdő regenerációját, fenntarthatóságát.

Ma Magyarországon összesen 1,9 millió italos kartondobozt vásárolunk naponta, a megvásárolt mennyiségnek azonban mindössze kb. 21 százalékát, háztartásonként éves szinten kb. 26 darabot gyűjtünk szelektíven. Pedig az italos kartondoboz olyan jó minőségű papírrostot tartalmaz, amely kiváló alapanyag újrapapír termékekhez, így papír zsebkendő, WC-papír, orvosi papírlepedő, kartondoboz és számos más, hasznos tárgy készül az újrahasznosításával.

Az italos kartondobozokat Budapesten a papírt, míg a fővároson kívül jellemzően a műanyagot gyűjtő edényben kell szelektíven elhelyezni. Mivel a gyűjtés helye városonként eltérő lehet, keressük a hulladéktárolón az italos kartondobozok rajzát vagy ellenőrizzük városunkat a www.italoskarton.hu oldalon.

Nem „lila köd” zöldnek lenni!
A világot kis lépésekben lehet megváltani, kezdjük tehát otthon! A zöldebb élet ráadásul elsősorban takarékosságra tanít, vagyis nemcsak a környezetnek tesz jót, hanem a pénztárcának is. Ha lekapcsoljuk a villanyt, amikor kimegyünk a szobából, az a legalapvetőbb zöld cselekedet. Miként az is, hogy ne hagyjunk semmilyen gépet „standby” üzemmódban, és húzzuk ki a telefontöltőt a falból, ha már nem használjuk. Apróságnak tűnik mindez, de ha sokan és rendszeresen tesznek így, az az áramszámla mellett a Föld szempontjából is számít.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo