Az italmultik érdekes módon eredetileg azzal indokolták a változtatást, hogy szeretnék elkerülni azt, rákkeltő hatásra való figyelmeztetéssel lássák el termékeiket – nem azzal az indokkal, hogy védjék fogyasztóik egészségét. A két márka csak azután szánta rá magát a költséges módosításra, hogy Kaliforniában szavazást kezdeményeztek a rákkeltő anyagok korlátozása érdekében. A szóban forgó kemikália a 4-metilimidazol (4-MEI), mely a karamelszerű színezést adja a kólás üvegeknek. A 4-MEI-t a jogalkotók tavaly vették fel Kaliforniában a tiltólistára.
Bő egy évvel a hangzatos bejelentés után, idén júniusban azonban a Center for Environmental Health vizsgálata úgy találta, a Coca Cola előrébb jár a veszélyes anyag kiküszöbölésében, mint a Pepsi: 10 Kaliforniában vásárolt Coke üveg közül csak 1 tartalmazott 4-metilimidazolt, míg 10 Pepsis üveg közül mind a 10-ben megtalálták!
A szövetségi Élelmiszer- és Gyógyszerbiztonsági Hivatal (FDA) szerint egy embernek több mint ezer kólásüvegből kell innia naponta, hogy olyan mennyiségű 4-MEI érje szervezetét, hogy elérje azt a mennyiséget, amely az állatkísérletekben rákkeltőnek bizonyult.
A Pepsi ígérete szerint 2014 februárjára fejezi be az anyag kivonását termékeiből. Úgy tűnik, sok tennivalójuk akad addig!
Zöldül és karitatív is a Pepsi
A vállalat eközben igyekszik a lehető legnagyobb mennyiségben növényi alapanyagokból előállítani plasztik italos dobozait, hogy a cég az évente kibocsátott csomagolásmennyiség nagy mértékben újrahasznosítható legyen. Az új hozzávalók között szerepel a narancs- és krumplihéj, a zabhüvely és egyéb agrárhulladékok. A Coca Cola már forgalomba hozott olyan italos palackot, mely 30 %-ban cukornádalapú.
A Pepsi gyomirtószer-, traktor- és benzin-vásárlást elősegítendő 5 millió dolláros hitelkeretet szerzett egy banknál a programban résztvevők -mintegy háromszáz termelő- számára, akik így nem a marijuána-termesztésből profitálnak, hanem legális tevékenységgel szereznek biztos megélhetést, s nem kell közvetítőkkel üzletelniük, hanem közvetlenül a Pepsivel szerződnek.
A vállalat 2018-ig 52 millió dollárt költ a mexikói napraforgó-termés felvásárlására. A napraforgó-olaj a pálmaolajat hivatott kiváltani, melynek termesztése hatalmas erdőveszteséggel jár Dél-Kelet-Ázsiában, ahol egész esőerdőket irtanak ki azért, hogy olajpálma-ültetvényekkel helyettesítsék be őket.
Ha felpörög a mexikói projekt, évi 40 000 tonna napraforgó-olajhoz juthat belőle a Pepsi évente. Ez még mindig csak fele annak a 80 000 tonnának, amennyi pálmaolajat mexikói termékeihez használ fel a Pepsi.