Mi jön ki a kamion és a troli nászából?

A Scania 2016 februárjában megkezdi elektromos tehergépkocsik tesztelését az „elektromos közúton”, amelynek megvalósulása immár bizonyossá vált, ugyanis a svéd közlekedési hatóság jóváhagyta a Gävle Electric Road projekt támogatását.

Kép: Scania

A Scania teherautói egy két kilométer hosszú tesztútvonalon végeznek majd árufuvarozási szolgáltatást, amelyet Gävle kikötője és Storvik között építenek ki az európai 16-os autópálya (E16) mentén. A tehergépkocsikat a Scania által kifejlesztett elektromos hibrid hajtáslánccal szerelik fel. A tehergépkocsik felsővezetékekből kapják az áramot a fülke mögötti vázra szerelt pantográf áramszedőn keresztül. Ezzel a technológiával a Siemens és a Scania 2013 óta végez közös kísérleteket villamosított tehergépkocsikkal a Siemens Berlin melletti kutatóközpontjában. (A megoldás választ jelenthet a tehergépjárművek kötelező kibocsátáscsökkentésére is.)

A nehéz-tehergépkocsik elektromos hajtása ily módon lehetővé teszi, hogy a teherautó elektromos áram felhasználásával valamint hagyományos hibrid járműként is elláthassa fuvarfeladatát, miközben a fosszilis üzemanyag alkalmazásával járó károsanyag-kibocsátás akár 80-90 százaléka is megszűnhet. Az üzemeltetési költségek egyrészt az elektromos motor nagy hatásfokának köszönhető kisebb energiafelhasználás miatt csökkennek, másrészt az elektromos áram eleve olcsóbb energiahordozó, mint a gázolaj.

„A villamosítással jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, és ez a technológia a fosszilis energiaforrásoktól mentes közúti fuvarozás egyik sarokköve lehet. Az elektromos utak révén a meglévő úthálózat felhasználásával a fuvarozás környezetkímélőbb formája valósítható meg.” – mondta Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania ilyen irányú kutatásaiért felel.

A konduktív technológiára irányuló kutatások az Electric Roads Project (Elektromos utak projekt) részeként valósulnak meg, amely az egyik legnagyobb jelenleg futó innovációs beszerzési projekt Európában. A svéd közlekedési hatóság, a svéd energiahivatal és a VINNOVA együttműködésében az ipar és a felsőoktatás bemutatja és kiértékeli majd az elektromos utakat, mint a közlekedésben a fosszilis energiaforrások visszaszorításának egy lehetséges megoldását.

Nálunk is beköszönt az elektromos autók aranykora
2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A realista forgatókönyv szerint 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo