Mi jön ki a kamion és a troli nászából?

A Scania 2016 februárjában megkezdi elektromos tehergépkocsik tesztelését az „elektromos közúton”, amelynek megvalósulása immár bizonyossá vált, ugyanis a svéd közlekedési hatóság jóváhagyta a Gävle Electric Road projekt támogatását.

Kép: Scania

A Scania teherautói egy két kilométer hosszú tesztútvonalon végeznek majd árufuvarozási szolgáltatást, amelyet Gävle kikötője és Storvik között építenek ki az európai 16-os autópálya (E16) mentén. A tehergépkocsikat a Scania által kifejlesztett elektromos hibrid hajtáslánccal szerelik fel. A tehergépkocsik felsővezetékekből kapják az áramot a fülke mögötti vázra szerelt pantográf áramszedőn keresztül. Ezzel a technológiával a Siemens és a Scania 2013 óta végez közös kísérleteket villamosított tehergépkocsikkal a Siemens Berlin melletti kutatóközpontjában. (A megoldás választ jelenthet a tehergépjárművek kötelező kibocsátáscsökkentésére is.)

A nehéz-tehergépkocsik elektromos hajtása ily módon lehetővé teszi, hogy a teherautó elektromos áram felhasználásával valamint hagyományos hibrid járműként is elláthassa fuvarfeladatát, miközben a fosszilis üzemanyag alkalmazásával járó károsanyag-kibocsátás akár 80-90 százaléka is megszűnhet. Az üzemeltetési költségek egyrészt az elektromos motor nagy hatásfokának köszönhető kisebb energiafelhasználás miatt csökkennek, másrészt az elektromos áram eleve olcsóbb energiahordozó, mint a gázolaj.

„A villamosítással jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, és ez a technológia a fosszilis energiaforrásoktól mentes közúti fuvarozás egyik sarokköve lehet. Az elektromos utak révén a meglévő úthálózat felhasználásával a fuvarozás környezetkímélőbb formája valósítható meg.” – mondta Nils-Gunnar Vågstedt, aki a Scania ilyen irányú kutatásaiért felel.

A konduktív technológiára irányuló kutatások az Electric Roads Project (Elektromos utak projekt) részeként valósulnak meg, amely az egyik legnagyobb jelenleg futó innovációs beszerzési projekt Európában. A svéd közlekedési hatóság, a svéd energiahivatal és a VINNOVA együttműködésében az ipar és a felsőoktatás bemutatja és kiértékeli majd az elektromos utakat, mint a közlekedésben a fosszilis energiaforrások visszaszorításának egy lehetséges megoldását.

Nálunk is beköszönt az elektromos autók aranykora
2023-ra az elektromos járművek futásteljesítménye éves szinten eléri a hagyományos hajtásúak jelenlegi futásteljesítményét. A realista forgatókönyv szerint 52 000, többségében hibrid, kisebb részben tisztán hálózatról tölthető gépjármű lehet ekkor Magyarországon.

Véleményvezér

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 
Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo