Megadóztatják a bioetanolt?

Hamis ábrándokra alapozta Brüsszel a bioüzemanyag-arányt szabályozó 2009-es törvényt. Az alapanyagaik termesztésekor előálló "közvetett földhasználat", vagyis erdőkivágás, ugyanis nagyobb mennyiségű üvegházgáz-kibocsátással jár, mint amivel kevesebb széndioxidot enged ki a járművek kipufogójánál, így önkéntelenül is szennyezőbb módja a jármű-meghajtásnak, mint ahogy azt eleinte gondolták a szakemberek. Megváltoztatja-e felismerés a támogatási politikát? 2020-ra az Unión belül 10 százalékosnak kellene lennie a megújuló üzemanyagok arányának a dízelkeverékben.

A bioüzemanyag-növények termesztéséért gyakran őshonos esőerdőket, vad réteket, lápokat pusztítanak el a harmadik világban, melynek során hatalmas széndioxid-mennyiség szabadul ki a kivágott fákból. Helyükre olajpálma-, szója- vagy cukornád-ültetvényeket telepítenek, bioüzemanyag-gyártás céljából. (Az új termőföldek 80 százalékát érintetlen tájak és növényzetek kiirtásával teremtik elő.) Ezt hívják közvetett földhasználatnak. (Angol rövidítése: ILUC)

Ha a növekvő etanol- és biodízel-igényt ilyen telepítésekkel elégítik ki, az eltörli az általuk meghajtott autók "zöldebb" ÜHG-kibocsátásának előnyeit. Vagyis teljes életciklusában az etanol és a biodízel több légszennyezést okoznak, mint a hagyományos, kőolaj-alapú üzemanyagok. (Évek óta tart a vita a bioetanol ökológiai nyomának megállapításáról.)

Mintegy 150 tudós látta el kézjegyével azt a tanulmányt, mely rámutatott arra, a bioüzemanyag-ipar ökológiai lábnyoma nagyobb, mint azt 2009-ben gondolták, amikor az EU törvénybe léptette a 7 százalékos megújuló üzemanyag-arányra vonatkozó direktívát.

 

A biozümanyagok karbonlábnyoma
1 megajoule energiára jutó széndioxid-kibocsátás grammban:
Hagyományos üzemanyag: 83,8 gramm
Pálmaolaj bioüzemanyag: 105 gramm
Szójabab: 103 gramm
Repceolaj: 95 gramm
Napraforgóolaj: 86 gramm
Búza: 47-64 gramm
Kukorica: 43 gramm
Cukorrépa: 34 gramm
Cukornád: 36 gramm
Második generációs, cellulóz-etanol: 9 gramm

A kivágott erdőségek révén a 2020-ra előírt bioüzemanyag-arány elérése akkora emisszióval járna, ami a duplája Németország éves kibocsátásának.

ILUC-lábnyom

Sok ellenérdekelt -mint például az Európai Bioüzemanyag Tanács, EBB- támadják a tudósok állítását, mondván, maga az International Food Policy Research Institute (IFPRI) is, mely megtette ajánlásait Brüsszelnek, 25 ponton állapított meg bizonytalanságot a témát firtató tanulmányában. (Olcsóbb és zöldebb is lehetne az üzemanyag egy magyar találmány révén, a lehetőséget egyelőre Németországban látták meg benne.)

Az Institute for European Environmental Policy (IEEP) 2010-ben arra a megállapításra jutott, hogy a kitűzött uniós bioüzemanyag-arány elérése révén -a közvetett földhasználat miatt- 80,5 és 167 százalékra tehető majd a járulékos széndioxid-kibocsátás növekedése. Az IFPRI szerint ezért a "bioüzemanyagokra való átállás (emissziós) előnyeinek mintegy fele eltűnik".

A derűlátók hangsúlyozzák, az üzemanyagokhoz felhasznált termés melléktermékei állat-takarmányként használhatók, így az etanol-gyártás 30-35 százalékban, a biodízel 55-61 százalékban tehermentesítheti a nagy üzemanyag-igények miatt megnövekedett növénytermesztést, ily módon enyhítve a földhasználat-változás drasztikus mértékét.

Azért sem szabad megfeledkezni, hogy az etanol vízlábnyoma igencsak tetemes: egy liter első generációs bioüzemanyag előállítása mintegy 10-12 liter vizet igényel, ami aztán ipari szennyvízként végzi a folyókban.

Míg Európában tovább folyik a vita, az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) már 2010-ben törvénybe foglalta a közvetett földhasználat (ILUC) tényét. Egyes kutatások arra az eredményre jutottak, hogy a kukoricából, búzából és cukornádból készült üzemanyag ILUC-emissziója alacsonyabb, mint az európai repce, az ázsiai pálmaolajból és a dél-amerikai szójabab felhasználásánál közvetlen földhasználattal keletkező üvegházgáz kibocsátás. Az IFPRI továbbá megállapította, hogy az etanol-fajtáknál a cukorrépa kisebb ILUC-hatással jár, míg a legnagyobbal a cukornád termesztése. A növényi olajok közül a napraforgó okozza a legkevesebb környezeti terhelést, a szójabab pedig a legtöbbet.

Megadóztatni?

Felvetődött konkrét javaslatként, hogy a káros hatást ellensúlyozandó, adó formában kellene a piaci résztvevőkre hárítani a környezeti terhelés kompenzációját. Ezt azonban az évi 13 milliárd eurós forgalmú uniós iparág alaposan megsínylené, állítják a szektor európai szereplői. A német bioüzemanyag-gyártók egyesülete, a BBE hevesen tiltakozott az új adónem lehetősége ellen, sőt azt szeretné elérni, hogy az iparágnak nyújtott, év végén lejáró adókedvezmények hatályát meghosszabbítsák.

Az USA-ban már 2010-ben megszűnt az ilyen jellegű adókedvezmény. Ennek következtében 20 százalékkal esett vissza a biodízelgyártás. Az új benzinkutak etanol-árusítását azonban továbbra is dotálják államilag. Az olajfinomítók pedig gallononként 1 dolláros adókedvezményt kapnak bioüzemanyagaik után. De a biodízel így is legalább 2 dollárral drágább világszerte a töltőállomásoknál, mint a hagyományos dízel. (A bioetanol jövedéki adójának literenként 40 forintban történő megállapítására a jövedéki adótörvényhez benyújtott módosító javaslat elfogadása ellehetetleníti a magyarországi bioetanol-gyártást és forgalmazást - írta tavaly nyáron a Magyar Bioetanol Szövetség.)

Etanol-fogyasztás
  • Az Egyesült Államokban idén legalább 13,2 milliárd gallonnyi (454,2 milliárd liternyi) bioüzemanyagot kevernek az üzemanyagokba a törvényi előírások szerint. A jogszabály értelmében 2022-re 21 milliárd gallont kell elérnie a bioüzemanyag-fogyasztás éves nagyságrendjének.
  • Az éves amerikai kukorica-termés 40 százaléka etanolként végzi, a szójatermés 8 százaléka pedig biodízelként. A megtermelt cukornád-mennyiség 20 százalékából, a cukorrépa 4 százalékából, az olajrepce 9 százalékából lesz bioüzemanyag.
  • Magyarországon 2009-ben 7,5 millió tonna kukoricát fordítottak bioüzemanyag előállítására. Ebből 5-6 millió tonna exportra ment.

 

 

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo