A bioüzemanyag-növények termesztéséért gyakran őshonos esőerdőket, vad réteket, lápokat pusztítanak el a harmadik világban, melynek során hatalmas széndioxid-mennyiség szabadul ki a kivágott fákból. Helyükre olajpálma-, szója- vagy cukornád-ültetvényeket telepítenek, bioüzemanyag-gyártás céljából. (Az új termőföldek 80 százalékát érintetlen tájak és növényzetek kiirtásával teremtik elő.) Ezt hívják közvetett földhasználatnak. (Angol rövidítése: ILUC)
Ha a növekvő etanol- és biodízel-igényt ilyen telepítésekkel elégítik ki, az eltörli az általuk meghajtott autók "zöldebb" ÜHG-kibocsátásának előnyeit. Vagyis teljes életciklusában az etanol és a biodízel több légszennyezést okoznak, mint a hagyományos, kőolaj-alapú üzemanyagok. (Évek óta tart a vita a bioetanol ökológiai nyomának megállapításáról.)
Mintegy 150 tudós látta el kézjegyével azt a tanulmányt, mely rámutatott arra, a bioüzemanyag-ipar ökológiai lábnyoma nagyobb, mint azt 2009-ben gondolták, amikor az EU törvénybe léptette a 7 százalékos megújuló üzemanyag-arányra vonatkozó direktívát.
A kivágott erdőségek révén a 2020-ra előírt bioüzemanyag-arány elérése akkora emisszióval járna, ami a duplája Németország éves kibocsátásának.
ILUC-lábnyom
Sok ellenérdekelt -mint például az Európai Bioüzemanyag Tanács, EBB- támadják a tudósok állítását, mondván, maga az International Food Policy Research Institute (IFPRI) is, mely megtette ajánlásait Brüsszelnek, 25 ponton állapított meg bizonytalanságot a témát firtató tanulmányában. (Olcsóbb és zöldebb is lehetne az üzemanyag egy magyar találmány révén, a lehetőséget egyelőre Németországban látták meg benne.)
Az Institute for European Environmental Policy (IEEP) 2010-ben arra a megállapításra jutott, hogy a kitűzött uniós bioüzemanyag-arány elérése révén -a közvetett földhasználat miatt- 80,5 és 167 százalékra tehető majd a járulékos széndioxid-kibocsátás növekedése. Az IFPRI szerint ezért a "bioüzemanyagokra való átállás (emissziós) előnyeinek mintegy fele eltűnik".
A derűlátók hangsúlyozzák, az üzemanyagokhoz felhasznált termés melléktermékei állat-takarmányként használhatók, így az etanol-gyártás 30-35 százalékban, a biodízel 55-61 százalékban tehermentesítheti a nagy üzemanyag-igények miatt megnövekedett növénytermesztést, ily módon enyhítve a földhasználat-változás drasztikus mértékét.
Azért sem szabad megfeledkezni, hogy az etanol vízlábnyoma igencsak tetemes: egy liter első generációs bioüzemanyag előállítása mintegy 10-12 liter vizet igényel, ami aztán ipari szennyvízként végzi a folyókban.
Míg Európában tovább folyik a vita, az amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) már 2010-ben törvénybe foglalta a közvetett földhasználat (ILUC) tényét. Egyes kutatások arra az eredményre jutottak, hogy a kukoricából, búzából és cukornádból készült üzemanyag ILUC-emissziója alacsonyabb, mint az európai repce, az ázsiai pálmaolajból és a dél-amerikai szójabab felhasználásánál közvetlen földhasználattal keletkező üvegházgáz kibocsátás. Az IFPRI továbbá megállapította, hogy az etanol-fajtáknál a cukorrépa kisebb ILUC-hatással jár, míg a legnagyobbal a cukornád termesztése. A növényi olajok közül a napraforgó okozza a legkevesebb környezeti terhelést, a szójabab pedig a legtöbbet.
Megadóztatni?
Felvetődött konkrét javaslatként, hogy a káros hatást ellensúlyozandó, adó formában kellene a piaci résztvevőkre hárítani a környezeti terhelés kompenzációját. Ezt azonban az évi 13 milliárd eurós forgalmú uniós iparág alaposan megsínylené, állítják a szektor európai szereplői. A német bioüzemanyag-gyártók egyesülete, a BBE hevesen tiltakozott az új adónem lehetősége ellen, sőt azt szeretné elérni, hogy az iparágnak nyújtott, év végén lejáró adókedvezmények hatályát meghosszabbítsák.
Az USA-ban már 2010-ben megszűnt az ilyen jellegű adókedvezmény. Ennek következtében 20 százalékkal esett vissza a biodízelgyártás. Az új benzinkutak etanol-árusítását azonban továbbra is dotálják államilag. Az olajfinomítók pedig gallononként 1 dolláros adókedvezményt kapnak bioüzemanyagaik után. De a biodízel így is legalább 2 dollárral drágább világszerte a töltőállomásoknál, mint a hagyományos dízel. (A bioetanol jövedéki adójának literenként 40 forintban történő megállapítására a jövedéki adótörvényhez benyújtott módosító javaslat elfogadása ellehetetleníti a magyarországi bioetanol-gyártást és forgalmazást - írta tavaly nyáron a Magyar Bioetanol Szövetség.)
- Az Egyesült Államokban idén legalább 13,2 milliárd gallonnyi (454,2 milliárd liternyi) bioüzemanyagot kevernek az üzemanyagokba a törvényi előírások szerint. A jogszabály értelmében 2022-re 21 milliárd gallont kell elérnie a bioüzemanyag-fogyasztás éves nagyságrendjének.
- Az éves amerikai kukorica-termés 40 százaléka etanolként végzi, a szójatermés 8 százaléka pedig biodízelként. A megtermelt cukornád-mennyiség 20 százalékából, a cukorrépa 4 százalékából, az olajrepce 9 százalékából lesz bioüzemanyag.
- Magyarországon 2009-ben 7,5 millió tonna kukoricát fordítottak bioüzemanyag előállítására. Ebből 5-6 millió tonna exportra ment.