Gyarapodnak a kvótapiaci bevételek

A kibocsátási engedélyek értékesítésének rendszere felviszi ugyan a fosszilis energiák árát, de a logikája az, hogy ezzel üzemanyag-takarékos járművek vásárlására készteti a polgárokat és a cégeket, energiatakarékos égők és eszközök beszerzésére a lakosságot. A szénégetés megsarcolása pedig arra kényszeríti az energiacégeket, hogy földgáz vagy szélenergia használatára térjenek át.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A következő karbonkvóta-piac Kaliforniában indul be 2012-ben. Tervezett fejlődése általános képet ad arról, mi e piacok koncepciója, és hogyan kívánják megvalósítani a szennyező iparágak, valamint a közlekedés zöld technológiákra történő átállását.

Fokozatos áremelés

A kaliforniai kvótapiac összforgalma eleinte 2 milliárd dollár körül várható, majd 2016-ban 10 milliárd dollárra ugrik, szól a Reuters érdekeltségébe tartozó Point Carbon becslése. A kezdetekben 13 dolláros (2520 forintos) szinten tartják majd az üvegházgáz-kibocsátás tonnánkénti árát, ami önmagában nem vezet áremelkedéshez; de 2012-2014 között 40 dollárra ugrik a kvóták ára. (Az EU-ban jelenleg 20,5 dollárt kóstál egy tonna ÜHG-emisszió.)

A kvóták száma 2017-re szűkül le olyan mennyiségre, hogy kevesebb lesz, mint amennyi üvegházgázt a gazdasági szereplők "normális" körülmények között, vagyis megszokott üzletmenetben kibocsátanának, vagyis effektíve bekövetkezik az ÜHG kibocsátás-csökkentés (ezért hívják a szisztémát úgy: cap-and-trade). Ekkora az ingyenesen szétosztogatott kvóták is elfogynak, és a gazdasági szereplők már csak piaci mechanizmusok szerint tudják beszerezni - pénzért. Ezért 2020-ra a ÜHG-kibocsátás 70 dollárba (13 580 forintba) fog kerülni tonnánként. Ami már hathatós eszköz arra, hogy a fosszilis energiák externáliái (környezetre gyakorolt negatív hatásai) és a légszennyezés maga megjelenjenek a termékek, szolgáltatások árképzésében, vagyis a környezetszennyezésért  fizessen a társadalom egésze.

Elszúrták a startot
Az uniós gazdasági gyakorlatba 2005-ben vezették be a kibocsátási kvótákat és azok kereskedelmét. A rendszer azonban átesett a maga gyerekbetegségein. A legtöbb európai kormány nem rendelkezett pontos adatokkal arról, hogy ipara mennyi ÜHG-t bocsát ki, ezért több helyütt nagyságrendekkel több kvótát osztottak ki (ráadásul ingyen), mint amennyi arányban lett volna a valós emisszióval. Vagyis a vállalatok váratlanul bevételhez jutottak, mivel a felesleges kvótákon túladtak a(z egyébként legális) emisszió-kereskedelem keretében. A Reuters szerint 2007-re világossá vált az érintettek számára, hogy a kibocsátás beárazása helyett sikerült értéktelenné tenniük azt. Ennek következményeként a karbon-árfolyam nagyot zuhant.

Zöldítés: költséges átalakítások?

Az európai energiacégek rendszerint úgy feleltek meg az ilyesfajta szigorításoknak: szénről földgázra váltottak, hogy kevésbé széndioxid-intenzív legyen a légszennyezésük. A kaliforniai közműipari vállalatok azonban a világ legtisztább cégei közé tartoznak a szektorban, vagyis náluk ez a trükk már nem játszható el (megtették régen). Költséges beruházások kellenek hát ahhoz, hogy még zöldebbé váljanak.

Kibocsátás-csökkentésük kivitelezésének másik módja a karbonsemlegesség: üvegházgázokat megkötő projektekkel ellentételezik kibocsátásukat. Ezt leggyakrabban faültetéssel vagy az állatfarmokon keletkezett metán feldolgozásával (energiává alakításával) érik el.

A kvóta-kereskedésbe beszáll majd Új-Mexikó is, és Kanada három állama (Ontario, Quebec és British Columbia), létrehozva a Nyugati Klíma Kezdeményezést.

A kaliforniai emissziós piac nagyságrendje 2016-ra a legnagyobb ilyen jellegű piac, az európai ETS 20 százalékával lesz egyenlő.

Kalifornia a világ harmadik legnagyobb üzemanyag-felhasználója az USA egésze és Kína után. Az üzemanyagok 2015-ben válnak a kvóta-piac részévé, ami áruk emelkedését vonja majd maga után. A Point Carbon becslése szerint a benzinárak 44 centtel (80 forinttal) emelkednek majd gallononként (ami 3,79 liter).

Célszerű-e az európai kvótapiacok összevonása?
2013-tól visszaszorul és leépül az emissziós kvóták ingyenes szétosztogatása, és a karbon-piacokon már aukciókon kerülnek értékesítésre a kibocsátás engedélyek. Vagyis egyre több bevétel áll majd a házhoz e célból.
Az Európai Unión belüli kormányoknak éppen ezért februárban kellett nyilatkozniuk az Európai Bizottságnak, hogy meg kívánják-e őrizni nemzeti kvótaértékesítési rendszerüket, vagy hajlandók-e integrálódni egy közös páneurópai platform alá, amit az EB javasolt tavaly. Sok szakértő az utóbbi modellt szorgalmazza.
A felaprózódott európai kvótapiac hátulütője, hogy működtetése magas adminisztrációs költségekkel jár, míg az összevonás költséghatékonyabb működést eredményezne, vélik szakértők.

 

 


Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo