A következő karbonkvóta-piac Kaliforniában indul be 2012-ben. Tervezett fejlődése általános képet ad arról, mi e piacok koncepciója, és hogyan kívánják megvalósítani a szennyező iparágak, valamint a közlekedés zöld technológiákra történő átállását.
Fokozatos áremelés
A kaliforniai kvótapiac összforgalma eleinte 2 milliárd dollár körül várható, majd 2016-ban 10 milliárd dollárra ugrik, szól a Reuters érdekeltségébe tartozó Point Carbon becslése. A kezdetekben 13 dolláros (2520 forintos) szinten tartják majd az üvegházgáz-kibocsátás tonnánkénti árát, ami önmagában nem vezet áremelkedéshez; de 2012-2014 között 40 dollárra ugrik a kvóták ára. (Az EU-ban jelenleg 20,5 dollárt kóstál egy tonna ÜHG-emisszió.)
A kvóták száma 2017-re szűkül le olyan mennyiségre, hogy kevesebb lesz, mint amennyi üvegházgázt a gazdasági szereplők "normális" körülmények között, vagyis megszokott üzletmenetben kibocsátanának, vagyis effektíve bekövetkezik az ÜHG kibocsátás-csökkentés (ezért hívják a szisztémát úgy: cap-and-trade). Ekkora az ingyenesen szétosztogatott kvóták is elfogynak, és a gazdasági szereplők már csak piaci mechanizmusok szerint tudják beszerezni - pénzért. Ezért 2020-ra a ÜHG-kibocsátás 70 dollárba (13 580 forintba) fog kerülni tonnánként. Ami már hathatós eszköz arra, hogy a fosszilis energiák externáliái (környezetre gyakorolt negatív hatásai) és a légszennyezés maga megjelenjenek a termékek, szolgáltatások árképzésében, vagyis a környezetszennyezésért fizessen a társadalom egésze.
Zöldítés: költséges átalakítások?
Az európai energiacégek rendszerint úgy feleltek meg az ilyesfajta szigorításoknak: szénről földgázra váltottak, hogy kevésbé széndioxid-intenzív legyen a légszennyezésük. A kaliforniai közműipari vállalatok azonban a világ legtisztább cégei közé tartoznak a szektorban, vagyis náluk ez a trükk már nem játszható el (megtették régen). Költséges beruházások kellenek hát ahhoz, hogy még zöldebbé váljanak.
Kibocsátás-csökkentésük kivitelezésének másik módja a karbonsemlegesség: üvegházgázokat megkötő projektekkel ellentételezik kibocsátásukat. Ezt leggyakrabban faültetéssel vagy az állatfarmokon keletkezett metán feldolgozásával (energiává alakításával) érik el.
A kvóta-kereskedésbe beszáll majd Új-Mexikó is, és Kanada három állama (Ontario, Quebec és British Columbia), létrehozva a Nyugati Klíma Kezdeményezést.
A kaliforniai emissziós piac nagyságrendje 2016-ra a legnagyobb ilyen jellegű piac, az európai ETS 20 százalékával lesz egyenlő.
Kalifornia a világ harmadik legnagyobb üzemanyag-felhasználója az USA egésze és Kína után. Az üzemanyagok 2015-ben válnak a kvóta-piac részévé, ami áruk emelkedését vonja majd maga után. A Point Carbon becslése szerint a benzinárak 44 centtel (80 forinttal) emelkednek majd gallononként (ami 3,79 liter).