Forradalom előtt a légi közlekedés?

A GE hivatalosan is bemutatta a technológiai áttörést jelentő, környezetbarát GEnx sugárhajtóművet a Franciaországban a napokban megrendezett Paris Air Show kiállításon. A karbonszálas kompozitból készült, éjfekete GEnx-1B repülőgép hajtómű a cég 1980-as években megkezdett szélcsatorna tesztjeinek eredménye, melynek keretében a külső propellersoros hajtóművekben rejlő lehetőségeket vizsgálták. Két évtized után a NASA és a GE idén nyáron közösen újrakezdi a szélcsatornás tesztsorozatot, melynek célja, hogy jelentősen csökkentsék a jövő repülőgépeinek üzemanyag-fogyasztását.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az idei Paris Air Show-n fedték fel a GE legújabb, Boeing 787 "Dreamliners" utasszállító számára fejlesztett, GEnx típusjelű sugárhajtóművet. A GE Ecomagination nevű környezetbarát programja keretében kialakított hajtómű 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a CF6 típusú turbináknál, ami repülőgépenként éves szinten 2 millió dollár megtakarítást jelent. Amennyiben a világ 200-300 darab utasszállító gépét az új hajtóművel szerelnénk fel évente akár 800 ezer autó kibocsátásával egyenértékű széndioxid mennyiséget lehetne kiváltani.

A fekete színben pompázó GEnx az egyetlen olyan sugárhajtómű a világon, amelynek mind az első turbinaháza, mind a sűrítőlapátjai kompozit anyagokból készültek. Ennek köszönhetően a hajtómű 30 százalékkal tartósabb és 30 százalékkal kevesebb alkatrészt tartalmaz, ezáltal alacsonyabbak az üzemeltetési költségek is.  Az GEnx sorozatú hajtóműből, ami 60 százalékkal halkabb az elődeinél a világ minden tájáról ez idáig már 1100 darabot rendeltek. 

20 éve kezdték a tervezést

A GEnx-ekhez felhasznált karbonszálas kompozit technológiát a nyolcvanas években végrehajtott külső propellersoros sugárhajtómű tesztek eredményeként fejlesztették ki. A 20 évvel ezelőtti projekt keretében a GE sikerrel tesztelt a szárazföldön, majd repülés közben egy nyitott rotoros sugárhajtóművet, mellyel a hasonló méretű, hagyományos elől beépített sűrítő hajtóművekhez képest 30 százalékos üzemanyag-megtakarítást értek el. A nyitott rotoros sugárhajtóművek érdekessége, hogy a propellerek nem a házon belül, hanem nagyságuk és formájuk miatt azon kívül helyezkednek el. A nyitott forgórészes felépítésnél a két sorban elhelyezett, ellentétes forgásirányú és a szokásosnál ívesebb forgólapátok nagyobb tolóerőt képesek elérni kisebb energiafelhasználás mellett zártterű társaikkal szemben.

Két évtized után a vállalat a NASA-val közösen újrakezdi a szélcsatornában történő tesztelést. Az új, egyre különlegesebb forgólapát konstrukciók vizsgálata során átfogó aero- és akusztikai úgynevezett „design space" elemzést végeznek, hogy jobban megismerjék a konstrukció valós működési környezetben nyújtott teljesítményét. A GE és a NASA összesen hat különböző forgólapát-szettet próbál ki a NASA szélcsatornáiban, ebből öt modern konstrukció lesz.

A NASA modellteszteknél a GE két sorban elhelyezett szembeforgó propellerlapátok használ. Az első sorban 12 lapát, a második sorban 10 lapátot helyeztek el. A kompozit anyagból készült lapátokat az eredeti méret ötödére kisebbítették. A forgólapátokat a Glenn Kutatóközpont kis sebességű szélcsatornájában szimulált repülési körülmények között tesztelik majd, ahol az alacsonyan repülő gépek sebességét szimulálják a zajszintek kiértékeléshez. A nagysebességű szélcsatornában a nagy magasságú repülési körülményeket hoznak létre a lapát hatékonyságának és teljesítményének kiértékeléséhez.

A programot a GE közösen finanszírozza a NASA washingtoni Aeronautikai Kutatási Programok Igazgatóságával. A SAFRAN Csoporthoz tartozó francia Snecma vállalat, mely a GE-vel együtt 50-50 százalékban tulajdonosa a CFM International rendkívül sikeres vegyesvállalatnak, forgólapát-konstrukciókkal vesz részt a munkában. A külső propellersoros sugárhajtómű konstrukciók a CFM International LEAP-X programja keretében kiértékelés alatt álló távlati technológiák közé tartoznak. A program a CFM56 típusú hajtóművek következő generációjának fejlesztésével is foglalkozik.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo