Forradalom előtt a légi közlekedés?

A GE hivatalosan is bemutatta a technológiai áttörést jelentő, környezetbarát GEnx sugárhajtóművet a Franciaországban a napokban megrendezett Paris Air Show kiállításon. A karbonszálas kompozitból készült, éjfekete GEnx-1B repülőgép hajtómű a cég 1980-as években megkezdett szélcsatorna tesztjeinek eredménye, melynek keretében a külső propellersoros hajtóművekben rejlő lehetőségeket vizsgálták. Két évtized után a NASA és a GE idén nyáron közösen újrakezdi a szélcsatornás tesztsorozatot, melynek célja, hogy jelentősen csökkentsék a jövő repülőgépeinek üzemanyag-fogyasztását.

Az idei Paris Air Show-n fedték fel a GE legújabb, Boeing 787 "Dreamliners" utasszállító számára fejlesztett, GEnx típusjelű sugárhajtóművet. A GE Ecomagination nevű környezetbarát programja keretében kialakított hajtómű 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a CF6 típusú turbináknál, ami repülőgépenként éves szinten 2 millió dollár megtakarítást jelent. Amennyiben a világ 200-300 darab utasszállító gépét az új hajtóművel szerelnénk fel évente akár 800 ezer autó kibocsátásával egyenértékű széndioxid mennyiséget lehetne kiváltani.

A fekete színben pompázó GEnx az egyetlen olyan sugárhajtómű a világon, amelynek mind az első turbinaháza, mind a sűrítőlapátjai kompozit anyagokból készültek. Ennek köszönhetően a hajtómű 30 százalékkal tartósabb és 30 százalékkal kevesebb alkatrészt tartalmaz, ezáltal alacsonyabbak az üzemeltetési költségek is.  Az GEnx sorozatú hajtóműből, ami 60 százalékkal halkabb az elődeinél a világ minden tájáról ez idáig már 1100 darabot rendeltek. 

20 éve kezdték a tervezést

A GEnx-ekhez felhasznált karbonszálas kompozit technológiát a nyolcvanas években végrehajtott külső propellersoros sugárhajtómű tesztek eredményeként fejlesztették ki. A 20 évvel ezelőtti projekt keretében a GE sikerrel tesztelt a szárazföldön, majd repülés közben egy nyitott rotoros sugárhajtóművet, mellyel a hasonló méretű, hagyományos elől beépített sűrítő hajtóművekhez képest 30 százalékos üzemanyag-megtakarítást értek el. A nyitott rotoros sugárhajtóművek érdekessége, hogy a propellerek nem a házon belül, hanem nagyságuk és formájuk miatt azon kívül helyezkednek el. A nyitott forgórészes felépítésnél a két sorban elhelyezett, ellentétes forgásirányú és a szokásosnál ívesebb forgólapátok nagyobb tolóerőt képesek elérni kisebb energiafelhasználás mellett zártterű társaikkal szemben.

Két évtized után a vállalat a NASA-val közösen újrakezdi a szélcsatornában történő tesztelést. Az új, egyre különlegesebb forgólapát konstrukciók vizsgálata során átfogó aero- és akusztikai úgynevezett „design space" elemzést végeznek, hogy jobban megismerjék a konstrukció valós működési környezetben nyújtott teljesítményét. A GE és a NASA összesen hat különböző forgólapát-szettet próbál ki a NASA szélcsatornáiban, ebből öt modern konstrukció lesz.

A NASA modellteszteknél a GE két sorban elhelyezett szembeforgó propellerlapátok használ. Az első sorban 12 lapát, a második sorban 10 lapátot helyeztek el. A kompozit anyagból készült lapátokat az eredeti méret ötödére kisebbítették. A forgólapátokat a Glenn Kutatóközpont kis sebességű szélcsatornájában szimulált repülési körülmények között tesztelik majd, ahol az alacsonyan repülő gépek sebességét szimulálják a zajszintek kiértékeléshez. A nagysebességű szélcsatornában a nagy magasságú repülési körülményeket hoznak létre a lapát hatékonyságának és teljesítményének kiértékeléséhez.

A programot a GE közösen finanszírozza a NASA washingtoni Aeronautikai Kutatási Programok Igazgatóságával. A SAFRAN Csoporthoz tartozó francia Snecma vállalat, mely a GE-vel együtt 50-50 százalékban tulajdonosa a CFM International rendkívül sikeres vegyesvállalatnak, forgólapát-konstrukciókkal vesz részt a munkában. A külső propellersoros sugárhajtómű konstrukciók a CFM International LEAP-X programja keretében kiértékelés alatt álló távlati technológiák közé tartoznak. A program a CFM56 típusú hajtóművek következő generációjának fejlesztésével is foglalkozik.

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo