A változtatás szükségességét a kormány a környezetszennyező anyagok kibocsátásának korlátozásával és az autópálya-dugók mérséklésével indokolta. A tulajdon helyett a használatot alapul vevő gépjármű adó bevezetésére 2012-ben kerülhet sor - amennyiben a parlament áldását adja a kormány erősen vitatott törvénytervezetére.
Az új adótörvény járműkategóriák szerint különböző, de átlagosan három eurócent adót vetne ki minden megtett kilométer után. A díjat 2018-ra átlagosan 6,7 centre emelnék. Az új adóztatási renddel azt kívánja elérni a kormány, hogy az autósok kevesebbet használják járművüket és többször vegyék igényben a tömegközlekedési eszközöket.
A "De Telegraaf" által 40 ezer olvasó körében végzett felmérés szerint 62 százalék ellenzi a kilométerdíj bevezetését. A reformterv elutasítását azzal indokolták, hogy nem hiszik el a kormány állítását, amely szerint az új adózási rend az autósok többségére nem róna nagyobb terhet a jelenleginél. Erős a bizalmatlanság a műhold alapú nyomkövető rendszerrel szemben is, amelyet a megtett kilométerek nyilvántartása céljából szerelnének be minden egyes autóba - írja a konzervatív napilap.