Egy ember évente átlagosan 100 kilogramm csomagolóanyagot dob a szemétbe, és 200 kilogramm élelmiszer-hulladékot termel. „A legfőbb probléma, hogy ezek az anyagok nem kerülnek újrahasznosításra, és a lebomlási idejük is sokkal hosszabb, ráadásul a lebomlás folyamata alatt is rengeteg mérgező anyag jut a talajba, vizeinkbe és a légkörbe. Jogosan vetődik fel az igény, hogy ezen változtatni kell” – hangsúlyozta Monostori-Kalovits Márk, a bolt tulajdonosa. Külföldön már nem újdonság az elképzelés, hogy mindent csomagolás nélkül árusítsanak.
A tulajdonos szerint a Nopack csapata ezen szeretne változtatni, és ezért hozták létre a boltot, „amely felelősen és etikusan működik, figyelembe veszi a termelők és a vevők igényeit és lehetőségeit, és odafigyel a társadalom és a környezet értékeire” - fogalmazott. (A magyarok egyébként szeretik a zöld termékeket - de még jobban az olcsó zöld termékeket.)
A hulladék csökkentése mellett a helyi termékek fontosságát hangsúlyozzák. „A noPack igyekszik a lehető legrövidebb élelmiszerláncot alkalmazni; ez pedig azt jelenti, hogy az élelmiszerek a lehető legközelebbi ellenőrzött, minőségi magyar gazdaságokból származnak; lehetőségeink szerint 30 km-en belülről, csökkentve ezzel az élelmiszerek szállítása során felmerülő fölösleges károsanyag-kibocsátást, s támogatva a hazai mezőgazdaságot” – hangsúlyozta a cégvezető. Ahol ez nem megoldható - például az itthon nem termő kávé vagy tea esetében, ott a fenntartható megoldás a fairtrade áruk választása. (A fairtrade mozgalomról itt olvashat bővebben.)
A legfontosabb talán mégis az, hogy a boltban szinte minden csomagolásmentes. A vásárló mindig annyit vihet haza, amennyire valóban szüksége van, s ehhez magával hozott vagy itt vásárolt tárolóedényeket, különböző méretű üvegeket, kosarakat használhat. (A fenntartható fogyasztás elméletét és gyakorlatát egyaránt bemutatja a Szatyorbolt működése is. A bevásárló közösség a termelőket köti össze direkt módon a vásárlókkal.)
De a bolt közösségi tér is - hívta fel a figyelmet -, ahol újrahasznosított és újragondolt bútorok fogadják a betérőt. Mint mondta, ez is fontos szempont volt a berendezéskor, s ha mégis szükség volt új darabra, annak ellensúlyozására fákat szeretnének ültetni a gyerekekkel közösen a város óvodáiban és iskoláiban. A terjeszkedést franchise rendszerben képzelik el, eddig 42 érdeklődő jelentkezett, s érkeztek megkeresések Ausztriából, Romániából és Szlovákiából is.