Jó üzlet jót tenni

Az üzleti etika messze nem jótékonykodást jelent, hanem annak felismerését, hogy egy vállalkozás a társadalmi környezet és az ökoszisztéma szerves része. A cégek zöldülése anyag- és költségmegtakarítással jár, etikus üzletvitelükkel pedig renomét szereznek, amely piaci előnyre konvertálható.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

László Ervin professzor szerint a jó cselekedet és a jó üzlet nem zárják ki egymást, együtt is megvalósíthatók. Ha egy vállalat központi feladatának tekinti az értékteremtést, akkor a fenntarthatóság válik a központi értékévé.

Az anyagi javak nem önmagukban hasznosak, így a nyereségek sem csak a tőke növelésére szolgálnak, hanem arra, hogy az ember életminőségét javítsák. A rövid távú profitérdek átadja helyét a hosszú távú piacon maradás és piacnyerés elvének. Hívták már a koncepciót fenntartható fejlődésnek, felvilágosult kapitalizmusnak, progresszív kapitalizmusnak, gondoskodó kapitalizmusnak és összekapcsolt prosperitásnak is. Akárhogyan is nevezzük, főszereplője a felelős cégvezető, aki minimalizálja vállalkozása káros hatásait, illetve eleve úgy alakítja/reformálja cége működését, hogy e negatív hatásokat kiküszöbölje.

Az e gazdasági modellt meghatározó etika lényege, hogy a vállalkozó a részvényesi szemléleten túl döntéseiben szem előtt tartja az érintettek – a munkavállalók, azok családja, a város, a társadalom vagy a bioszféra – érdekeit is. A tágabb kontextusban gondolkozó, napi gyakorlatban is érvényesített filozófia a cégek társadalmi felelősségvállalása: egy jogi személy állampolgárként vesz részt egy nagyobb egység jólétének, jól-létének javításában. Mivel napjainkra nyilvánvalóvá vált, hogy feléljük természeti erőforrásainkat, a környezettudatos termelési módszerek alkalmazása, a vállalatok zöldítése jól felfogott önérdek. A cégeknél se szeri, se száma azoknak az önszabályozó – természeti, társadalmi és humanitárius téren alkalmazott – eszközöknek és módszereknek, amelyekkel növelhető a vállalkozás kedvező hatása a környezetére.

„Üzleti Etikai Díj 2013” – Várjuk a cégek jelentkezését!
Várjuk azon vállalatok jelentkezését, amelyek úgy gondolják, hogy etikus, felelősségteljes magatartással vesznek részt az üzleti életben, és ezért pályázni szeretnének a 2013. évi Üzleti Etikai Díjra. A független, üzleti szereplő által nem befolyásolható „Üzleti Etikai Díj” 2000 óta, immár 14. éve kiemelkedő szerepet tölt be az üzleti életben etikusan működő cégek elismerésében.
A Piac & Profit által adományozott Üzleti Etikai Díj* szempontrendszere

I. A cég etikai magatartása alkalmazottaival szemben II. A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása során III. Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás IV. Társadalmi felelősségvállalás V. A környezettel szembeni etikus magatartás

*Alapítók: Demcsák Mária, a Piac & Profit alapító főszerkesztője és László Ervin professzor, a Budapest Klub elnöke.

Az önjelöléseket 2013. szeptember 13-ig fogadjuk!
Az etikus megnyilvánulásai

Etikai kódex

Minden vállalkozás valamilyenfajta értékteremtésre jött létre (termék vagy szolgáltatás formájában). Működése során nemcsak a törvény előírásait tarthatja be, hanem külön normákat, sztenderdeket fogalmazhat meg arra vonatkozóan, milyen lépéseket nem tehet meg, mert azokat ártalmasnak és a cégfilozófiával ellentétesnek tartja. Ilyen kitétel lehet a gyermekmunka tiltása, a génkezelt élelmiszer-összetevők vagy az állatkísérletek mellőzése. Az elvek betartását társadalmi audit szavatolja, ennek eredményeképp adják ki az éves társadalmi jelentést. Ma már szinte nincs olyan magára valamit is adó nagyvállalat a fejlett országokban, amely ne rendelkezne etikai kódexszel. Mi több, a köztudatba is beépültek bizonyos követendő alapelvek. A Nike piaci értéke például komolyan megsínylette, amikor a cégvezetés 2001-ben kénytelen volt beismerni, hogy a kilencvenes években gyerekmunkásokat is alkalmazott a harmadik világban.

Fair trade

Az őstermelőktől nem a nyomott piaci áron szerzi be a feldolgozó cég a terményt, hanem méltányosságot gyakorolva drágábban. A koncepciót 1988-ban alkalmazta először a holland Max Havelaar Foundation. 1997-ben külön szervezet jött létre Bonnban, amely odaítéli a fair trade címkét a márkáknak. 2005-re a fair trade brandek 500 millió dollárnyi éves árumennyiséget képviseltek a világpiacon, és 800 ezer kistermelőt kedvezményeztek beszerzéseikkel.

A beszállítói lánc megtisztítása

A közelmúltban a mobiltelefonokban felhasznált ásványok kerültek az érdeklődés homlokterébe, miután kiderült, hogy bizonyos ércfajták olyan bányákból származnak, amelyeket törvényszegő afrikai gerillacsapatok kontrollálnak. Ezek a militáns csoportok a szállítmányokból befolyt pénzt fegyvervásárlásra, a civil lakosság bántalmazására, gyerekkatonák foglalkoztatására használják. A hi-tech multiknak bő tíz évükbe telt, amire megmozdultak, hogy a kohók és gyárak közti anyagmozgásra pontos audit ügyeljen, kiszűrve ezeket az úgynevezett „konfliktusásványokat”. (A kategória szűkebb szegmense a „véres gyémánt”.)

Közcélú ügyek vállalása

A 80-as években került be a fősodorba az ügyhöz kapcsolódó marketing (cause-related marketing). Lényege, hogy a terméket nemes üggyel társítják: az áru olyan nyersanyagból készül, amely elmaradt, leszakadó, marginalizált közösséget juttat bevételhez, vagy az értékesítéséből származó bevétel bizonyos hányadát valamely társadalmi probléma felszámolására ajánlják fel. Az American Express a hajléktalanok segítését tűzte zászlajára, a Coors sörmárka forgalmazói az írástudatlanság leküzdésére gyűjtöttek, a Mastercard a gyermekek elleni erőszak visszaszorítását tűzte ki célul, a Hershey’s csokigyár pedig olyan kuponokat helyezett el a hétvégi újságokban, amelyeket becserélve pénzt adományozott gyermekkórházaknak. Akár nyílt politizálásra is kihegyezhető az ilyen akció: a Ben & Jerry’s a Peace Pops nevű jégkrémének kampányával például a katonai kiadások lefaragása mellett foglalt állást.

Etikus befektetési alapok

Társadalmilag felelős befektetéseket eszközölnek olyan vállalatokban, amelyek pozitív például szolgálnak. Nem helyeznek tőkét a dohány-, szesz- és fegyveriparba. Joan Bavaria és Robert Zevin úttörők voltak e befektetési módszerben.

Fogyasztói bojkottok

Az apartheidrezsim által uralt Dél-afrikai Köztársasággal fogyasztói tiltakozások eredményeként szüntette be az üzletelést egy seregnyi multi a 80-as évek derekán.

Önkéntes tevékenység

Gyakori, hogy a vállalatok alkalmazottai csoportosan „kiszállnak”, hogy önkéntes munkaórákat felajánlva segítsenek. Az Esprit divatmárka dolgozói például a Föld napján 3600 munkaórát szenteltek faültetésnek és közterület-takarításnak. A tavaly százéves svájci Holcim munkatársai pedig világszerte egyévnyi önkéntes munkaórával járultak hozzá közösségeik fejlesztéséhez.

Környezetjelentés

A víz- és energiatakarékos vagy a részben bioplasztikból készült eszközök beszerzésétől a hulladék-újrahasznosításon és a megújuló energiák használatán át a cégtevékenységgel járó üvegházgáz-kibocsátás ellentételezéséig (carbon offset) sok eszköz áll a cégek rendelkezésére.

 

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo