Nem oly' régen egy kollégám és barátom, egyben egy nagy multicég regionális felsővezetője, kissé ironikusan megjegyezte, hogy annyi időt töltenek a központi szabályzatok és folyamatleírások megismerésével valamint az azokból történő rendszeres és kötelező vizsgák elvégzésével, hogy lassan nem marad idejük az üzletmenetből fakadó egyéb feladatokra. Majd hozzátett a mondandójához egy érdekes megjegyzést: "Ugyanakkor minden évben rá kell jöjjünk arra, hogy valójában az etikai kódexünk az egyetlen olyan irányelv, ami ténylegesen összeköti a cégnél ezt a sok ezer embert, dolgozzon bármely üzletágunknál vagy a világ bármely pontján."
Első olvasatra talán meglepő, hogy olyan kézzelfogható (és bankszámlán érezhető...) célok helyett, mint pl. "az éves tervek teljesítése", "a bónusz célok elérése", a "részvényopciók értéke", ő egy olyan elvi keretrendszert sorolt első helyre, aminek közvetlen hatása a pénzügyi eredményességre igencsak nehezen ragadható meg. Legalábbis első látásra... Ha ugyanis jobban körülnézünk a világban és kis hazánkban, ha elgondolkodunk a médiában megjelenő hírek némelyikén vagy ha csupán a saját vállalatunk működését, belső életét és külső megjelenését vesszük számba, igen könnyen megértjük kedves ismerősöm következtetését: a hosszabb távon is stabil jövedelmezőség alapvető feltétele, hogy legyen egy összekötő kapocs minden érintett számára, ami nehéz időkben és sikeres esztendőkben is egyaránt érzékelhető, ami felette áll adott pillanatban, gyakran ad-hoc meghozott döntéseinknek és ami hivatkozási alapot teremt a vállalatunk belső kultúrájának, kommunikációnknak, együttműködésünknek és, nem utolsó sorban, saját magunk és beosztottaink értékelésének.
Ezt a rendszert a nagyobb és komplexebb társaságok egyre növekvő része Etikai kódex formájában jeleníti meg, bemutatva a cég főbb értékeit és viselkedési normáit, ezek tudomásulvételét az új belépők esetén, rendszeres kommunikációját a vezetés felől, valamint éves számonkérését vizsga formájában - nemcsak azért, mert sokuknál a tőkepiaci vagy pénzügyi felügyeletek ezt határozottan el is várják, hanem azért is, mert felismerték azt az óriási kockázatot, ami egy vállalatot érhet, amikor az irányítással járó felelősség és a mindennapi operatív tevékenységek (és azok felügyelete) túlságosan eltávolodnak egymástól. A jelentős üzemmérettel rendelkező, jellemzően nemzetközi és globális vállalatok már azon is túlléptek, hogy pusztán egy dokumentummal 'letudják' a kérdést, ehelyett keresik az utakat a folyamatba épített alkalmazásokra: külön szakterülethez, az ún. Megfelelési vagy Compliance funkcióhoz delegálják az etikával összefüggő kockázatoknak a menedzselését, felső-vezetői szinten etikai bizottságot működtetnek rendszeres ülésekkel, bevezetik - a kiemelt fontosságú cégek esetében pár év óta már Magyarországon is előírt - bejelentő vonalat (ún. 'hotline' vagy 'whistle-blower'), külön jelentéseket és esettanulmányokat készítenek belső tréningek és a részvényesi tájékoztatás céljából, illetve, egyre gyakrabban, már külső szakértővel is auditáltatják ezt a keretrendszert.
Voltaire a Candide-ben így szólít fel: "Műveljük kertjeinket!" Ez a rendkívül tömör és filozófikus megfogalmazás bizony kivetíthető bármely gazdálkodó szervezet életére is, az üzenete pedig értelmezhető a következőképpen: ha törődünk belső értékeinkkel, akkor az nemcsak a mi örömünkre szolgál (lásd munkahelyi hangulat és humán tőke motiváció), hanem kívülről is láthatóvá és tetszetőssé válik (lásd minőség és ügyfél-elégedettség).
Szerző:
Doszpod Dénes
Vezetési tanácsadó a Kockázatmenedzsment, Vállalatirányítás, és Belső Kontrollok területén, a RiGoCon Kft. ügyvezető-tulajdonosa, a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) Üzleti Etika és Átláthatóság munkacsoportjának vezetője. A Rudolf Wolff árutőzsdei brókercég budapesti és hamburgi irodáiban eltöltött 10 évet követően az Ernst & Young vezető tanácsadójaként segítette multinacionális cégek irányítási, kockázatkezelési és belső ellenőrzési rendszereinek erősítését, tanácsadóként támogatta a Budapesti Értéktőzsde első Felelős Vállalatirányítási kódexének kiadását. Karrierjét a Budapest Banknál (GE Money) folytatta, ahol Felelős Vállalatirányítási vezetőként felügyelte a működési és felügyeleti kockázatokat (Compliance és etika, Csalásmegelőzés, Bankbiztonság, Információbiztonság, Működési kockázatkezelés, Bázel II ICAAP, Üzletmenet folytonosság). Ezt követően a MOL kockázatkezelési vezetője volt, ahol csoportszinten irányította a vállalati kockázatkezelést (ERM), a pénzügyi kockázatkezelést, a biztosítási tevékenységet, az üzletmenet folytonosság menedzsmentet és a derivatív kereskedelem middle-office feladatait.