Bár lázas előkészületek folynak az Új Magyarország fejlesztési tervhez kapcsolódó operatív programok megvalósításáról, arról egyelőre semmit sem tudni, milyen lesz a lízing mint pénzügyi megoldás megítélése a jogalkotók részéről.
Új időszámítás
Az első nemzeti fejlesztési terv keretében a vissza nem térítendő támogatási formák domináltak, amelyeket azonban úgy kellett megalkotni, hogy nemteljesülés esetén visszafizethetők legyenek. A 2007-2013 közötti hétéves időszakban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elképzelései szerint megjelennek a visszatérítendő támogatások is a mikro-, kis- és középvállalkozások számára (lásd Piac és Profit, 2006/11.).
Ezen a piacon is - csakúgy, mint a vissza nem térítendő támogatások esetén - alternatívát jelenthet a klasszikus banki hiteltermékek mellett a lízing mint pénzügyi eszköz. A Magyar Lízingszövetség az áttörés érdekében szerződést kötött egy lobbicéggel, hogy sikerre vigye a lízing ügyét az operatív programok területén is.
- Az új pénzügyi időszak kezdete miatt a finanszírozási formák felülvizsgálatának aktualitása amúgy is adott - mondta el Báti Balázs, a lízingszövetség elnöke, aki egyben a Budapest Bank lízingcégének vezetője is. A törvényalkotók azonban maguk sincsenek teljesen tisztában a lízing lehetséges formáival, így számukra is szokatlan a gondolat, hogy ez is egy, méghozzá a rendszerbe illeszthető hosszú távú finanszírozási lehetőség. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis lízinget csak kétéves futamidővel lehet igénybe venni, ami a legtöbb kisvállalat számára túl rövid idő egy nagy értékű gép vagy berendezés beszerzésének szempontjából.
A hazai lízing volumene idén a harmadik negyedévben egy százalékkal nőtt a második három hónaphoz viszonyítva, év/év alapon azonban 14 százalékos volt a bővülés a Magyar Lízingszövetség tagjainak adatai alapján. A lízingpiac mérséklődő növekedését egyértelműen az autófinanszírozás csökkenése okozza. A megszorító intézkedések hatására a harmadik negyedévben már 12 százalékos csökkenés mutatkozott az első félév átlagához képest. A jövő év egészében 10 százalék körüli visszaeséssel számolnak a szakértők.
A háromnegyedévi adatok alapján a szövetség tagjai 700 milliárd forint értékben mintegy 900 milliárd forint értékű eszközt finanszíroztak, és ezzel a hazai lízingpiac 88 százalékát birtokolták. (Rajtuk kívül egyetlen nagy szereplő van még, a 11 százalékos piaci részesedéssel bíró Merkantil Bank.) A szövetségben továbbra is az univerzális banki hátterű lízingcégek a meghatározóak.
A lízingelt eszközök területén 58,1 százalék személygépkocsi, 16 százalék tehergépjármű, 12,6 százalék gép- és berendezés, 11,2 százalék ingatlan és 1,4 százalék műszer-, elektronikai-, illetve IT-eszközök. Míg a személygépkocsi-lízing az első háromnegyedévben éves összehasonlításban mindössze egy százalékkal növekedett, addig az ingatlanlízing jelentős bővülést, 150 százalékos éves gyarapodást mutatott.
A harmadik negyedévi növekedési ütem már mérsékeltebb volt, 50 százalékot tett ki. Az ingatlanlízing értéke a harmadik negyedév végére elérte a 78 milliárd forintot, de ebből csak néhány milliárd forinttal részesedett a lakáslízing. A finanszírozott projektek átlagértéke mintegy 170 millió forint volt, azaz a többmilliárd forintos beruházások jelentős súllyal képviseltetik magukat.
Báti Balázs, a lízingszövetség elnöke szerint, a gép- és gépjármű-finanszírozás tapasztalataiból kiindulva, még legalább négy-öt éven keresztül fejlődhet ilyen lendületesen az ingatlanpiaci lízingtevékenység. A haszongépjármű-lízing összes értéke 111 milliárd forint volt szeptember végén, ami 15 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A harmadik negyedévben a bővülés elérte a 20 százalékot a Waberer's csoport előrehozott beszerzései miatt. A gépek, berendezések és IT-eszközök lízingjének összértéke meghaladta a 96 milliárd forintot, de ez lényegében stagnálást jelent, részben a mezőgazdasági gépek szezonalitása miatt - magyarázta az elnök.
#page#
Speciális termékek
A lízing létrejötte alapvetően nem választható el a gépbeszerzések finanszírozásától, és - a lakossági hirdetésekben megjelenő autó- és lakáslízing ismertsége mellett - mind a mai napig a legkeresettebb finanszírozási forma a gazdasági társaságok körében. Technikai szempontból a pénzügyi lízing nem sokban különbözik a jól ismert és a bankok által preferált jelzáloghitelezéstől, laikusok általában csak a kisebb önerőben látják meg az eltérést, ám éppen ez az a paraméter, ami miatt sok cég a lízinget választaná, ha tehetné. (Bár a lízingcégek ezzel nem szokták hirdetni magukat, de a lízing segítségével lehetőség van arra is, hogy olyan, gyengébb bonitású ügyfelek is forráshoz jussanak, akik a hagyományos jelzáloghitelezés köreiből kiesnének.)
- Mivel Magyarországon valójában alig másfél évtizede létezik a lízingszakma, maguk a finanszírozók is folyamatosan tanulnak, és sajátítják el azt, mi mindent lehet még lízingbe adni - magyarázza Báti Balázs. Ennek köszönhetően a finanszírozott eszközök köre fokozatosan bővül, az általános, banki hátterű lízingcégek mellett pedig egyre-másra jelennek meg a specifikált vállalatok, amelyek egy-egy ágazat eszközigényét igyekeznek kielégíteni. Hosszú távon ugyanis azok a társaságok lehetnek sikeresek, amelyek a legjobban ismerik az általuk finanszírozott ágazat(ok) igényeit, lehetőségeit és kockázatait.
Operatív lízing
A kisebb önerő a lakáslízingek esetében is helyzeti előnyt jelent a hitellel szemben, önmagában azonban kevés ahhoz, hogy áttörést érhessenek el. A valódi vonzerőt az képviselné, ha a lízingkonstrukciók is adó- és illetékkedvezményeket élveznének. Éppen ezért a Magyar Lízingszövetség elkötelezett amellett, hogy e termékek számára is nyújtson az állam kedvezményeket, s hasonlóan támogassa a jelenleg hazánkban csak marginálisan jelen lévő operatív lízinget - más néven tartós bérletet - is, amelyet most Magyarországon szintén nem részesítenek előnyben a használata esetén. Pedig az utóbbi években a vállalatvezetők ellenérzése egyre oldódott a hosszú távú bérleti konstrukciókkal szemben, s egyre többen választanák ezt a formát, ha pénzügyileg megérné számukra.
Az Egyesült Államokban, illetve az angolszász országokban jóval nagyobb kultúrája van az operatív lízingnek, mint hazánkban vagy épp Európában. Ezeken a területeken a lízingszerződések túlnyomó hányada operatív lízing formájában születik. Ezzel szemben Magyarországon például a vállalati gépjárműflotta tartós bérletét kettős áfa terheli.
Mint Báti Balázs elmondta, a Pénzügyminisztérium szakértői nem zárkóztak el az operatív lízing kedvezményeinek létrehozásától, ám a munka még igencsak kezdeti fázisban van. Egyelőre annak meghatározása és elfogadása folyik, vajon pontosan milyen kondíciók mellett tartós egy bérlet, mitől különbözik más bérleti szerződésektől. Az operatív lízing pontos fogalmának és a hozzá kapcsolódó adó- és illetékkedvezményeknek a meghatározása jövőre készülhet el, ám ha a parlamenti képviselők még abban az évben jóvá is hagyják a törvényt, a módosítás jótékony hatása legkorábban csak 2008-ban várható.