Térségi légikikötők

A 2005. évi költségvetésben az országos jelentőségű területfejlesztési programokban további 438 millió forint áll rendelkezésre a regionális repülőterek fejlesztésére. Az összeg elosztásáról várhatóan nyárig döntés születik.

A magyar légi közlekedési politikában a kiemelt Ferihegy mellett a regionális repülőterek szerepe is jelentős, korszerűsítésük területfejlesztési szempontból kiemelkedően fontos. A megfelelő színvonalú légi közlekedési kapcsolat ugyanis a régiók társadalmi-gazdasági fejlődése szempontjából meghatározó.

A regionális repülőterek fejlesztése és e fejlesztésekhez a központi költségvetési támogatások biztosítása kiemelt feladat a kormány számára. A debreceni és sármelléki légikikötők nemzetközi repülőtérré fejlesztése szerepel az első helyen, de e kettőn kívül is több működő regionális repülőtér van, ahol az elmúlt években jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, döntő mértékben önkormányzati pénzek felhasználásával. A megfelelő színvonalú korszerűsítéshez azonban más forrásokra is szükség van.

Támogatási szempontok

Számos szempontot szemügyre kell venni ahhoz, hogy megalapozottan lehessen dönteni a regionális repülőterek fejlesztéséhez szükséges állami támogatásokról.

Lényeges, hogy az ország melyik részén helyezkedik el a repülőtér, hogyan tudja érvényesíteni regionális hatását. Fontos kérdés a repülőtér kapcsolata a közúti és a vasúti hálózattal, és az e téren várható változások. Nem mellékes az sem, hogy a térségben milyen egyéb beruházások valósultak meg a közelmúltban, zajlanak-e vagy terveznek-e olyan invesztíciókat, amelyeknek esetleg jelentős hatása lehet a repülőtér működésére: például növelik a forgalmat, vagy a helyi logisztikai központokkal is kiépíthető intézményes együttműködés. Magától értetődően lényeges adat a jelenlegi utasforgalom és a jövőbeli lehetőségek.

A 2004. évi költségvetésben az országos jelentőségű területfejlesztési programokban a regionális repülőterek fejlesztésére 718 millió forintos keretet alakítottak ki, ebből az összegből a debreceni, a nyíregyházi, a pécsi, a szegedi és a taszári repülőtér kapott támogatást. A sármelléki repülőtér is részesült támogatásban: az összesen 365 millió forintból 300 millió költségvetési pénz volt - a gazdasági tárca fejezetében szerepelt -, 65 millió pedig uniós forrásból származott.

A 2005. évi költségvetésben az országos jelentőségű területfejlesztési programokban további 438 millió forint áll rendelkezésre a regionális repülőterek fejlesztésére. Az összeg elosztásáról várhatóan nyárig döntés születik.

Odaítélt források

A Pécs-Pogány-i és a szegedi repülőtér fejlesztését szakmai szempontból - az országhatárhoz való közelségükön túl - gazdasági potenciáljuk is indokolja; a nyíregyházi gyakorlatilag elkészült, a támogatásra a befejező munkálatokhoz volt szükség. A debreceni regionális repülőtéren már a korábbi években is történtek nagyobb beruházások. A városi önkormányzat hozzájárulása azonban csak a karbantartásra, üzemeltetésre és minimális fejlesztésekre bizonyult elégségesnek, további tényleges fejlesztés csak központi költségvetési támogatással oldható meg.

Erre annál is inkább szükség van, mert a régió fejlődésére is domináns hatású, ha a térség - légi úton - rövidebb idő alatt megközelíthető. Az ukrán, román régiókkal, valamint a hazai repülőterekkel teremtett közvetlen légi közlekedési kapcsolat révén is elősegíthető a térség gazdasági fejlődése, javítható tőkevonzó képessége, és fejleszthető a turizmus, és hasznos a repülőtér kulturális és sportrendezvények, konferenciák megrendezése szempontjából is. A debreceni repülőtér és a kedvező közúti és vasúti infrastruktúra logisztikai szempontból is jól kiegészítik egymást. A beruházás járulékos eredménye pedig a munkahelyteremtés a vonzáskörzetben.

Debreceni távlatok

A korábbi fejlesztések eredményeképpen a debreceni repülőtér 2004. április 1-jétől nemzetközi kereskedelmi repülőtérként üzemel, a további beruházások révén pedig a repülőtér nagyméretű gépek fogadására is alkalmassá válhat.

Az előirányzott beruházások mértéke meghaladja az 1,1 milliárd forintot, amelyből 41 százalékot az önkormányzat, 59-et pedig - idén 373 millió, jövőre pedig 292 millió forint értékben - a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal finanszíroz. 2005-2006-ban többek között bővítik az utasforgalmi épületet, irányítótorony épül, modernizálják a fénytechnikát, a közműveket, kiszolgáló gépjárműveket vásárolnak, átalakítják a meglévő hangárokat a cargoforgalom kezelésére, parkoló épül, és lehetővé teszik logisztikai központok betelepedését.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo