Spóroljunk!

A gazdaság minden szereplője, de különösen a kis- és középvállalatok számára sorsdöntő, hogyan reagálnak a recesszióra, sikerül-e cégük ügymenetét hozzáigazítani a gyorsan és kedvezőtlenül változó környezethez, megtalálni a működésben rejlő lehetséges tartalékokat, felfedezni új lehetőségeket. Akár olyanokat is, amelyek eddig is kínálták magukat, ám most, a reálfolyamatok kényszerítő hatására talán jobban észrevesszük őket. Összeállításunkban olyan lehetőségekre hívjuk fel a figyelmet, amelyek minden cég számára rejtenek magukban tartalékokat. Ne feledjük, a válságot mindig fellendülés követi, de az, hogy abból melyik cég fog profitálni, attól is függ, most hogyan dönt!

Behajtás szakszerűen

Minden egyes késedelmes fizetési hónap egy százalék veszteséget okoz annak a cégnek, amely vevői követelései finanszírozására banki hitelt vesz fel. Hogyan előzhetjük ezt meg? Mit tehetünk, ha arra hivatkozva, hogy neki se fizetnek, nem fizet a vevőnk?

A pénzügyi-gazdasági válság már tény, és ez körülbelül 2009. első negyedévében érezteti hatását olyan mértékben a reálgazdaságban, hogy a körbetartozás vészesen emelkedni fog. A bankok most a hitelkérelmek 40 százalékát elutasítják, így késnek vagy elmaradnak tervezett beruházások, jelentősen emelkedik a fizetésképtelenségi eljárások száma. "Az általunk kezelt követelésállomány az utóbbi néhány hónapban olyan mértékben emelkedett meg, amilyet tizenhárom éves pályafutásom alatt még nem láttam" - mondta a Piac & Profit kérdéseire válaszolva Csatlós Csilla, a Direktinfo cégcsoport vezetője.

Biztos veszteség

Követeléseit a legtöbb cég saját maga próbálja meg behajtani, és csak akkor, ha hetek múlva sem ér el sikert, adja át a feladatot profi szakembernek. Jelenleg a vállalkozások alig 3 százaléka bízza a követelésbehajtást külső partnerre. S ez a szám aligha növekszik addig, amíg általános az a szemlélet, hogy ha követeléskezelőt alkalmazunk, akkor elveszítjük a vevőinket. Merthogy - túl azon, hogy beletörődnek, belefásulnak az adósokkal való hadakozásba - ez az egyik legfőbb érvük a vállalkozásoknak, hogy miért nem veszik igénybe szakértő közreműködését.

Holott az eredményesség szempontjából a behajtás tudatos kiszervezése az egyik legjobb megoldás, amikor a szakmai partner már a követelés lejáratának a nulladik napjától a kezébe veszi az ügyet. Ráadásul nyolc-tizenöt nap haladékot már eleve mindenki ad, amikor a fizetési esedékességet a teljesítéshez képest 15 napra adja meg.

Elavult csődtörvény
Akkor is ott kell állni a vevő mellett, amikor az bajba kerül! Különösen igaz ez itt Magyarországon, ahol a csődtörvény nem megfelelően működik. Nálunk ugyanis mindössze 8-10 csődeljárás jut a 8-10 ezer felszámolásra - amikor már nincs mód a talpra állásra, az eljárás alatt álló cég megszűnik -, miközben a hitelezők igényeit a felszámolás során mindössze 0,4-1 százalékban sikerül kielégíteni. Ne érdemes fizetésképtelenné tenni hirtelen felindulásból az önhibáján kívül nem fizető vevőt. A megoldást közösen kell megkeresni, például a tartozás átütemezésével.
A szakember szerint a vevők bármi áron történő megszerzése, illetve megtartása egyenes út a csőd felé. A magyar vállalkozások átlagosan 3-6 százalékos haszonnal dolgoznak. A működésüket jellemzően folyószámlahitelből finanszírozzák, aminek az éves kamata 12, a havi kamata 1 százalék körüli. Ha tehát valaki eladja a termékét vagy szolgáltatását 1 millió forintos értékben, és a fizetési határidő 90-100 napos, akkor eleve veszteséget termel. Mindegy, milyen feltételekkel, csak legyen forgalmunk, és tudjunk munkát adni az embereknek - ez az a szemlélet, amivel szakítani kell. Ne bevétel-, hanem profitcentrikusan gondolkozzunk!

- Egyre gyakoribb érv, hogy "nekem sem fizettek, ezért nem tudok én sem fizetni", és ez a legtöbbször valóban így is van. Ebben az esetben azonban az lenne a korrekt üzleti magatartás, hogy amikor a vevő látja, hogy késedelembe fog esni, akkor saját maga jelzi ezt a szállítójának, és megbeszélnek egy fizetési átütemezést, árbevétel-engedményezést vagy bármilyen más áthidaló lehetőséget - folytatja gondolatmenetét Csatlós Csilla.

Hiányos szerződések

Mégis, mit tehetünk a kinnlevőség növekedésének megakadályozása érdekében?

A követeléskezelés első lépése a szerződések ellenőrzése. Például sokan nem kötik ki a reklamáció lehetőségét. A gyakorlat szerint a vevők csak akkor kezdenek reklamálni, amikor már lejárt a fizetési határidő. Az üzleti etika megkívánja, hogy a jogtalanul vagy hibásan kiküldött számlát küldjük vissza a kiállító félnek. Ezzel szemben az lenne a jó, ha a szerződés részletesen tartalmazná a szállítási feltételeket, vagy ha például a 30 napon túli késedelmes fizetés esetén a szállító biztosítékot kérne és kaphatna. A szakember szerint a hiányos szerződések miatt a bíróságoknak sincs könnyű dolguk, amikor végső esetben hozzájuk kerül a megreklamált szállítás és a ki nem egyenlített követelés.

Pedig minden egyes késedelmes fizetési nap egy százalék veszteséget okoz a szállítónak, mert neki kell finanszíroznia az elvégzett munkát, a kiszállított árut. S a hazai vállalkozások egyik legfőbb gondja épp a tőkehiány.

Végül is miként válasszon magának behajtáskezelő partnert az, aki úgy dönt, hogy kiszervezi ezt a feladatot? Mindenképpen érdemes figyelembe venni, hogy azok, akik már igénybe vették ezt a szolgáltatást, kit ajánlanak. Rengeteg behajtó cég van - az internetes szakmai névjegyzékek hetente-kéthetente 20-30 újabb névvel bővülnek -, ám olyan, amelyik komplexen kínálja a vevőminősítést, a szerződés-ellenőrzést, a számlamenedzsmentet, a követelésbehajtást és a jogi képviseletet, kevés. Tapasztalat és tudás nélkül a hivatásos behajtó cég sem lehet sikeres.

Napra kész információ kell

A szakmailag jól felkészült behajtó szerződéses garanciában vállalja, hogy az ő fellépése miatt nem fog elpártolni a vevő. Hiszen miért is okozna sértődést, ha a számla lejáratának a napján a vevő kap egy udvarias érdeklődő telefont, hogy elégedett volt-e a teljesítéssel, és lehet-e számítani arra, hogy hamarosan fizetni fog?

- Ha szerdára ígéri a vevő, hogy fizetni fog, kedden kapjon egy udvarias telefont, hogy ugye minden rendben, másnap számíthatunk a pénzre. Agresszivitásra, fenyegetésre semmi szükség - szögezi le Csatlós Csilla -, hiszen a lejárt követelések hetven százalékában a vevő nem nem akar, hanem nem tud fizetni. Tehát a megoldást csak együttműködve lehet és kell megtalálni. Ugyanakkor nagymértékben javítja a sikeres behajtás esélyét, ha nem heti szinten - ahogyan azt a legtöbben teszik -, hanem napra készen rendelkezünk a kinnlevőségről információkkal, és naponta foglalkozunk a problémával. A sikeres behajtás alapja az időfaktor kézben tartása: minden egyes nap számít, amivel előbb hozzájutunk a pénzünkhöz.

A hazai gyakorlat szerint csak a nagyobb cégek alkalmaznak külön behajtót, a kis- és közepesek ezt a feladatot vagy a könyvelőkre-pénzügyesekre, vagy az értékesítőre hárítják. A pénzügyes értékes munkaidejéből a telefonálgatás nagyon sokat vesz el, az értékesítő eredeti feladata pedig az, hogy nyerje meg a vevőt, és ápolja vele a kapcsolatot. Ez pszichikailag nem egyeztethető össze a követelésbehajtással, vagyis megint egy érv amellett, hogy a követelésbehajtásban szükség van profi szakemberekre. Ám a gyakorlati kockázatmenedzsmentet és a követelésbehajtást - szemben az értékesítéssel vagy a marketinggel - sehol nem oktatják az országban. Ezt felismerve a Direktinfo 2009-ben minden hónapban követeléskezelési tréningeket szervez azok számára, akiknek a cégnél kinnlevőségekkel kell foglalkoznia.

Házon belül

Azt a kifogást, hogy valamely cég azért nem alkalmaz követelésbehajtót, mert drága ez a szolgáltatás, s egy behajtó beiktatása az amúgy is csekély hasznot vinné el, Csatlós Csilla szerint nem állja meg a helyét: a 30 napja lejárt számláknál a behajtási díj jellemzően nem több mint 2-3 százalék, és ezért cserébe a bevétel 97-98 százalékára biztosan lehet számítani. Igaz, vannak cégek, amelyek 15-20 százalékot is elkérnek, ám ilyen mértékű díj leginkább az egyébként behajthatatlannak látszó követelések esetében merül fel, és ha mégis sikerül behajtani, a kézhez kapott 80-85 százalék jóval több, mint a semmi. Ráadásul arra is van mód, hogy a behajtás költségét a szállító már a vállakozási, kereskedelmi szerződésben áthárítsa a vevőre.

Ám ha egy cég mégis házon belül kívánja megoldani ezt a problémát, akkor a szakember tanácsa szerint első lépésben meg kell teremtenie a napi nyilvántartás feltételeit, hogy mindennap láthatóak legyenek az aktuális követelések. A gyakorlati tapasztalat szerint egy főállású belső kinnlevőségkezelő 300-400 vevőt tud kezelni akkor, ha semmilyen más feladattal nem kell foglalkoznia. Ennek a munkatársnak a lejárat napján meg kell keresnie minden ügyfelet, hogy nincs-e gond, minden rendben van-e. A napi telefonos kontaktusok mellett írásban is közölnie kell a fennálló tartozás egyenlegeit, és lehetőség szerint peren kívüli megoldásra kell törekednie.

A jó behajtó épít, és nem rombol - mondja Csatlós Csilla -, pozitív kommunikációjával a vállalati kultúrát építi, és eléri a célt: forgalomból bevételt hoz létre.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo