On-line marketing, keresőmarketing, linkmarketing és egyéb, az informatika újdonságaira alapozó piacépítési módszerek. Amíg ismeretlenek számunkra, talán bonyolultnak tűnnek. Pedig nem azok - feltéve, hogy nem a technikai hátterét akarjuk megérteni működésüknek -, hiszen csak arról van szó, mi mindennel ösztönözhetjük vásárlásra lehetséges partnereinket, vevőinket az internet segítségével.
Tévhitek és megoldások
Az első lépés értelemszerűen a saját honlap elkészíttetése. Ezen a hazai nagyvállalatok több mint kilencvenöt százaléka már túl van, és a kicsiknek - egyes felmérések szerint - az egyharmada, mások szerint mintegy a fele.
Minden tíz, honlappal rendelkező cég közül kilenc viszont azt hiszi, hogy ez már maga az on-line marketing, és csak egy gondol a következő teendőkre. Arra, hogy a honlapot karban kell tartani, folyamatos frissítést, ha úgy tetszik, tartalomszolgáltatást igényel. És lépésről lépésre azt is meg kell szervezni, hogy nagyobb eséllyel kattintsanak ránk, mint versenytársainkra. Akikből már az interneten is van bőven.
Az on-line marketing elemei tartalmukban nem különböznek a hagyományos marketingéitől. Vagyis az érdemi munkát a lehetséges vevők megismerésével kell kezdeni. Amíg viszont az internet kora előtt általában egy piackutató céget bíztunk meg ezzel, addig ma viszonylag megbízható információkat kaphatunk mi magunk is. Például, ha a honlapunkon elhelyezünk egy kérdőívet, amit a rákattintó on-line kitölthet, és egy újabb kattintással postázhat. Vagy ugyanezt megtehetjük személyre szabottan, e-mailen.
A kérdőív megszerkesztésénél azonban ugyanazok a szempontok, mint amelyek korábban voltak: ne legyen túl hosszú, a kérdések legyenek pontosak, és arról szóljanak, amit valóban tudnunk kell, hogy termékünk, szolgáltatásunk végül célba érjen. Az on-line felméréskor azonban különösen fontos, hogy megadott válaszlehetőségek közül kelljen egyet bejelölni - tehát ne legyen kifejtős kérdés -, így a rendszer maga értékelheti a kapott válaszokat.
A feladat hagyományos, a módszer nem
További, "hagyományos" feladat a versenytársak megismerése. A "nem hagyományos" a módszer: alaposan nézzük át honlapjukat, és mind küllemében, mind tartalmában elemezzük. A hagyományos információk mellett - mint például az árak, kiegészítő szolgáltatások - azt is nézzük meg például, hogy lehet-e tőlük az interneten vásárolni, vagy hogy mennyire interaktív a honlapjuk. Mástól tanulni nem szégyen, de persze előnyösebb, ha sikerül különbözni tőlük, hozzájuk képest valami eredetit nyújtani!
Már a kérdőív e-mailen szétküldése is feltételezi, hogy szükség van partnereink, legfontosabb vevőink elektronikus levélcím-listájára. A levelezőrendszerek mindegyike beállítható úgy, hogy automatikusan gyűjti a beérkezett üzenetek küldőit. Ez a lista - amit persze időről időre szelektálni kell - a későbbiekben az alapja lehet a rendszeres hírleveleknek. Természetesen szem előtt tartva, hogy az érvényes jogszabályok szerint csak annak küldhetünk hírlevet, aki ezt igényli, az utólagos lemondási lehetőség nem elegendő.
A hírlevél szétküldését bízhatjuk szakosodott ügynökségre is, aminek előnye, hogy több címre jut el a küldemény; hátránya viszont, hogy a címzettek a mi üzenetünket általában nem önállóan, hanem másokéval együtt, csokorban kapják meg.
Keresők és linkek
Akár a partnerek, akár a versenytársak megtalálásához segítségül hívhatjuk az internetes keresőoldalakat. Ezt indulásként különböző kulcsszavakkal próbáljuk ki, a tapasztaltak pedig ráadásként ahhoz is támpontokat adnak majd, hogy mi magunk milyen kulcsszavakkal regisztráltassuk a honlapunkat.
A látogatottság növelése érdekében ugyanis a regisztráció nagyon fontos, mert a legnagyobb keresőkbe sem lehet automatikusan bekerülni. Ezek általában ingyenesek, de szinte mindenhol van lehetőség fizetett regisztrációra. Ez utóbbi azt jelenti, hogy bizonyos kulcsszavak beírásakor a program cégünk honlapját a lista mellett, külön kis ablakban hozza fel.
És itt említsük meg, hogy amikor a honlapunkat elkészíttetjük, különös gonddal válasszuk meg a domainnevet vagy -neveket! Ha a cég hivatalos neve nem elég rövid, vagy nem elég könnyen megjegyezhető, akkor jegyeztessünk be mellette több hasonlót, jól hangzót, amiről könnyű asszociálni ránk. És lehetőség szerint olyat, amelyik elöl van az ábécében, mivel több nagy, nemzetközi keresőrendszer alfabetikus sorrendben jeleníti meg a kapott találatokat. Mivel ma már nagyon sok domain név foglalt, lehet, hogy a kívánt elnevezés megvásárlásért fizetni kell.
Mindenképpen fokozza a honlap látogatottságát a linkcsere vagy a bannercsere, amivel szintén érdemes élni. Ha a regisztrációnk a keresőkben jól sikerült, számíthatunk rá, hogy bennünket keresnek meg csereajánlatokkal, de nekünk is érdemes szétnézni partnerek után. Mérlegelve természetesen, hogy kiket tekintünk mi, és kik tekintenek minket versenytársaknak, megkímélve őket és magunkat a visszautasítástól.
Képeslapot ajándékba
Evidencia, hogy a látogatott honlapok mindig frissek. (Ennek ellenére a magyar nyelvű vállalati oldalak több mint húsz-harminc százaléka "ottfelejtett"!) Az igazán sikeresek azonban a vállalatról szóló tartalom mellett egy-egy érdekes, az alaptevékenységhez amúgy nem közvetlenül kapcsolódó szolgáltatást is nyújtanak. Korábban ilyenek voltak a különböző kalkulátorok, de ezek léte ma már szinte természetes.
Nem kimerített lehetőség viszont például a képeslapküldés. Mivel a látogató nem magát a képeslapot küldi el ismerősének, hanem csak egy linket, ami a kiválasztott képeslapra mutat, így minden egyes "megajándékozott" belép hozzánk, és ha már ott van, valószínűleg a tartalomban is körbenéz.
Sok látogatót vonzanak még a tematikus, népszerű fórumok, az azonnali tanácsadói szolgáltatások. Egyik sem igényel különösen nagy befektetést, ám gondosságot és figyelmet igen!
Azonnal mér és informál
Ugyan kit ne bosszantott volna már, hogy miközben az interneten keresgélt, egy hirdetés önálló boxban folyamatosan a szeme elé ugrott? De ugye, megjegyezte, hogy ki és mit hirdetett?
Az on-line hirdetéseknél azonban - legyen szó akár a legegyszerűbb bannerről vagy a legbonyolultabb kreatív játékról - megint csak idézzük fel a hagyományos marketingnél tanultakat: egy kritikus mennyiség fölött a szándékolt célnak éppen az ellenkezőjét érhetjük el.
A hagyományos marketing és az on-line marketing számos azonossága mellett azonban lényeges különbség, hogy a klasszikus médiumokban egy reklámkampánynál az adatok csak utólag álltak, állnak rendelkezésre. Az on-line rendszer ezzel szemben - az úgynevezett adserverek révén - a kutatás vagy a kampány alatt folyamatosan méri és azonnal közli, hogy hányan, mikor töltötték le az oldalakat. Így, ha kedvezőtlenek a visszajelzések, még menet közben változtathatunk akár a kampány tartalmán, akár a kreatív anyagokon.
eu
Az Európai Bizottság bejelentette, hogy ez év végétől ".eu" végződésű domainnevet is regisztráltathatnak maguknak a különféle szervezetek és cégek. Az unió kormánya szerint a .eu végződésű domainek elsősorban az európai belső piacon belül több tagállamban is tevékenykedő társaságok számára lehetnek hasznosak, amelyek így külön az európai felhasználók számára alkotott, könnyen azonosítható internetes portálokat is működtethetnek. Annak érdekében, hogy elkerüljék az esetleges visszaéléseket, az első négy hónapban csak a tőzsdén jegyzett cégek, illetve valamilyen regisztrált márkanevet birtokló vállalatok folyamodhatnak a .eu domainekért. A brüsszeli illetékesek abban bíznak, hogy az új domain révén nemcsak a különböző társaságok dolgát könnyítik meg, hanem egyúttal hozzájárulhatnak az Európai Unió presztízsének növeléséhez is az elektronikus médiumot használók körében.