Napjainkban mindenfajta pénzügyi befektetést kockázatosnak találnak az emberek - derült ki az Aviva Életbiztosító „A fogyasztók megítélése a megtakarításokról" címet viselő, saját ügyfelei körében végzett reprezentatív kutatásából. A pénzügyi szektor cégeinek vissza kell szereznie az emberek bizalmát - jelentette ki Bartók János, a biztosítótársaság elnök-vezérigazgatója, aki szerint ennek a kényszernek az eredménye szigorúbb szabályzati rendszer lesz.
Az elmúlt bő egy évet vizsgálva elmondható, hogy nagyobb változás a pénzügyi termékek tervezett igénybevételében tapasztalható, nem a termékhasználatban. Ezt már a GfK Hungária legfrissebb, „Pénzügypiaci adatszolgáltatás" című tanulmánya állapítja meg. Az öt fő pénzügyi termékcsoportot - folyószámla/bankkártya, lakáshitel, kis összegű hitel, közepes összegű hitel, megtakarítási termék - vizsgálva kiderült, hogy 2008 második félévében óvatosabbá váltak a családok, és sokkal kevésbé szándékoztak új pénzügyi termékeket igénybe venni, mint az év első felében. Az idei első negyedévi adatok viszont már azt mutatják, hogy megnőtt az érdeklődés a megtakarítási termékek iránt.
Még fontosabb a védelem
A pénzügyi termékeket kínáló biztosítók ügyféligényeket fednek le még akkor is, ha sokszor többfordulós beszélgetésre van szükség ahhoz, hogy az ügyfél előtt körvonalazódjon, mi is a legjobb biztosítási megoldás a számára. Így, hiszen az élethelyzetek sokfélék, mindig minden terméknek lehet piaca.
Az életbiztosítási piac történéseit jelentősen befolyásolja a gazdasági válság háztartásokra gyakorolt hatása, nyilatkozta a Piac & Profitnak Fábián Attila, a Groupama Garancia Biztosító élet- és bankbiztosítási vezérigazgató-helyettese. A háztartások jövedelmének csökkenése, a terhek emelkedése, a megtakarítási formák értékvesztése és a sajnálatosan növekvő munkanélküliség mind-mind új ügyféligényeket generál. A biztosítási védelem felértékelődésével előtérbe kerülnek a klasszikus életbiztosítási formák, és azok a konstrukciók, amelyek biztosítási védelmet nyújtanak munkanélküliség esetére. A társaságnál azt tapasztalják, hogy az ügyfelek keresik azokat a befektetési formákat is, amelyek a pénzügyi piacok változásával szemben védenek, de magas hozam elérésére is lehetőséget adnak.
Bartók János szerint az ügyfelek most leginkább arra kíváncsiak, hogy mit hoz a jövő, miközben biztos hozamot és fedezetet akarnak. Ezért új érvrendszert kell a szakmának találnia, amellyel új ügyfeleket szólíthat meg. Nem újdonságról, hanem az elmúlt időszakban feledésbe merült eszközről van szó. Most újra előtérbe kerül annak tudatosítása, hogy a biztosításba fektetett összeg nem ablakon kidobott pénz, hanem felkészülés előre nem várt események kivédésére. A piac eközben a kockázati életbiztosítások felé mozdult el - állítja az elnök-vezérigazgató.
Kevesebb a befektetés
Idén az év első négy hónapjában a biztosítók közel 30 százalékkal kisebb díjbevételt könyvelhettek el az életbiztosítási piacon, mint egy évvel korábban - szolgáltatott információt a Piac & Profitnak Kósa Zoltán, az AXA Biztosító Zrt. vezérigazgatója. Úgy látja, a nagyfokú csökkenést főként az egyszeri díjfizetésű szerződések vásárlásának és a meglévő szerződésekre történő rendkívüli befizetéseknek a drasztikus visszaesése okozta: tavaly április végéig e biztosításokból 74 milliárd forint folyt be, idén ugyanezen időszak alatt mindössze 31 milliárd. Mivel ezek többsége befektetési jellegű életbiztosítás volt, a válság e módozatokat érintette leginkább. A folyamatos díjas életbiztosítások díjbevétele ugyanakkor szinten maradt (93 milliárd forintról van szó).
Az egyszeri díjas bevételek visszaesése Kósa Zoltán szerint azt tükrözi, hogy a lakosság befektetési szempontból némileg elfordult az életbiztosításoktól, rövidebb távú lehetőségeket keres. Az egyszeri díjas, befektetéshez kötött életbiztosítások piacán a mintegy 60 százalékos visszaesés feltételezhetően sokkal nagyobb mértékű, mint az ügyfelek összes befektethető forrásainak csökkenése. Az AXA azt látja, hogy a lakossági befektetők tanácstalanok, közelmúltbeli negatív befektetési tapasztalataik és nagyfokú kockázatkerülésük miatt figyelmük a fokozott biztonságot és kiszámíthatóságot kínáló termékek irányába fordult.
A válság gyors begyűrűzése nem késztette új termékek kidolgozására az Avivát, hiszen a 10-20 évre előre tekintő biztosítószakma nem a gyors lépések területe. Az ötlettől a megvalósulásig, a piacra vitelig jellemzően fél év is eltelik. A társaság a meglévő termékeit módosítja úgy, hogy azok megfeleljenek az igényeknek. Ilyen újdonság, hogy már cégek is köthetnek életbiztosítást alkalmazottaik részére, ami a válság idején kimondottan pozitív üzenetet hordoz, azt mutatja, hogy hosszú távon számítanak a munkájukra - mondja Bartók János. Az ügyfelek megváltozott befektetési hajlandóságára és kockázatkerülő törekvéseire válaszul az AXA áprilisban rögzített hozamú befektetési életbiztosítást indított útjára. Ez a termék a befektetési lehetőségek széles köre mellett két fix hozamú, zárt végű befektetési eszközalapot is kínál, így a jelenlegi bizonytalan pénzügyi környezetben is jó lehetőséget és alternatívát nyújt az óvatos befektetőknek. A Groupamánál idén egy új, határozott ideig értékesített, kétéves tartamú, egyszeri díjas unit-linked életbiztosítást is bevezettek.
Adókedvezmény-megvonás?
Nehezebb jövőt vetítenek előre a napvilágra került adóztatási elképzelések. A jövőjükre gondoló és emiatt hosszú távú befektetésekre hajlandó emberek negatív üzeneteket olvashatnak ki a tervezett módosításokból. A hosszú távú megtakarítást jelentő életbiztosítások esetében Magyarországon az ügyfelek mintegy ötödénél lényeges szempont az adókedvezmény. Különösen most, amikor a rövid távú megtakarítások jelentős hozamversenyt támasztanak, fontos a hosszú távú lekötések kamatadó-mentessége és adókedvezménye. Az adókedvezmény megvonása a fiatalabb generációhoz tartozók számára jelentene rossz üzenetet, akiknek családjuk van, és megértették az öngondoskodás jelentőségét - hangsúlyozza Zolnay Judit, az Aviva Életbiztosító értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese, hozzátéve, hogy a teljes piac szempontjából valószínűleg nem jelentene nagy visszaesést az adókedvezmény eltörlése, ám egy nagyon fontos réteget kifejezetten rosszul érintene.