Egy jó reklámötlettel akár világsikert is meg lehet alapozni, és ehhez ma már nem kell feltétlenül vagyonokat költeni, hiszen ott az internet, ahol igen sok minden olcsón és gyorsan kipróbálható. Egy honlap felépítése egyáltalán nem megerőltető feladat sem a pénzt, sem az időt tekintve - bár a keresők előkelő helyeire pályázva már többet energiát kell rászánni -, látogatókat szerezni viszont már komolyabb erőforrás lekötését igényli.
Az e-mail marketingé a jövő
A látogatók vonzásának egyik egyszerű módja, ha a cég az adatbázisában szereplő címekre kiküldve ösztönzi kattintásra ügyfeleit. Ha nincs adatbázis, érdemes akár vásárolni is, mert, ha jól van felépítve, lehetőséget ad a megcélzandó személyek (B2C) vagy üzleti partnerek (B2B) közötti szűkítésre, akár egy adott személyig vagy cégig is.
- Azt azért nem árt tudni, hogy minél jobban szűkítünk, annál nagyobb költséggel kell számolnunk. Éppen ezért fontos a jól méretezett adatbázis, amellyel reklámköltésünket tudjuk optimalizálni - mondta el Bartók János, a TeleData Távközlési Adatfeldolgozó és Hirdetésszervező Kft. ügyvezető igazgatója.
Adatbázist direktmarketing-célra akkor érdemes használni, ha adott célcsoportot akar valaki elérni. Ám a célcsoport kiválasztását sem mindig a legkézenfekvőbbnek tűnő paraméter alapján kell megkezdeni. Például, ha fizetőképes keresletet jelentők elérése a cél, nehéz elindulni a jövedelem alapján, mert az adatvédelmi törvény védi ezt az információt. Vannak ugyan életstílus-adatbázisok, de ezek ára - az előállítás magas költségei miatt - igen magas, így célravezetőbb lehet foglalkozás vagy iskolai végzetség alapján összeállítani az adatbázist. Ha megvan egy jól használható adatbázis, azzal még nem ért célt a reklámozó. Ha például gyakran küld üzenetet a benne szereplőknek, fennáll a veszélye annak, hogy lemondanak a további reklámfogadásról. Az adatbázis-kezelők, tapasztalataik alapján, jól tudják például azt, hogy kiket érdemes elérni a DM, vagyis direkt marketing segítségével.
Az internet a direktben kiküldött levelek költségeit is radikálisan csökkentheti: a hagyományos reklámlevél átlagos 50-90 forintos postaköltségével szemben egy e-mail küldése gyakorlatilag ingyen elintézhető. Az e-mail marketing most a legdinamikusabban növekvő fajtája a direkt marketingnek Magyarországon annak ellenére, hogy a spamek könnyen immunissá teszik a lehetséges vevőket a reklámra. Az ilyen költések tavaly megduplázódtak az előző évhez képest. A Szonda Ipsos és a Direkt Marketing Szövetség 2008-ra vonatkozó kutatása alapján a DM piaci költése elérte a 35 milliárd forintot, ebből a postai úton elküldött címzett és címzetlen reklámozás 13,7 milliárd, illetve 9 milliárd volt, a telemarketing 3,6 milliárdot, az e-mail marketing 2 milliárdot, a mobilmarketing 0,7 milliárdot, az adatbázis-menedzsment pedig 5,7 milliárd forintot tett ki.
Klasszikus ötlet on-line köntösben
- Ezekbe a reklámköltésekbe nem számolták bele a szórólapozást, ami Magyarországon közel 7,5 milliárd forintos piac - állítja Kázmér Judit, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke. Ezzel a lehetőséggel leginkább a napi fogyasztási cikkeket áruló cégek élnek, amelyek közvetlenül a postaládákba juttatják el reklámjaikat, de nem ritka az sem, hogy napilapokba bújtatják a szórólapokat, prospektusokat, a kedvezményre jogosító kuponokat.
Ez utóbbinak is megvan már az internetes változata. Az on-line letölthető kuponok költsége a töredéke a hagyományos megjelenítési formának, hiszen nem a kibocsátó nyomtattatja ki és juttattatja el a kuponokat a vásárlóknak. Csak a kedvezményt be is váltó felhasználónak jelent csekély költséget. On-line kuponokkal testreszabott kedvezmények nyújthatók úgy, hogy folyamatosan szemmel követhető a kampány sikeressége, az aktivitás, így folyamatosan finomítható a kommunikáció. A kibocsátó cég részéről nagyon eredményes marketingeszköz, mert számokban mérhető a hatékonysága - mondja Besenyei Kálmán marketingszakértő, a www.napiakciok.hu ügyvezetője, aki az USA-ban éveken át tanulmányozta a kuponakciók szerepét és hatékonyságát. Itthon egyelőre a ruházattal, illatszerrel, sportszerekkel foglalkozó cégek vesznek nagy számban részt a kuponakciókban, a napi fogyasztási cikkek, műszaki termékek területén működők kevésbé. Az Egyesült Államokban például a lakosság 77 százaléka mindennapos fizetési eszközként használja az on-line kuponokat, akár élelmiszer-vásárláskor is.
Célzott, mérhető, rugalmas
A reklámozónak tisztában kell lennie azzal, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre, mert csak ennek ismeretében lehet tervezni. Célzott hirdetéssel adott reklámköltség-keret mellett maximális eredményt lehet elérni.
Az on-line reklámmal olyan oldalakon jelentethető meg a termék, szolgáltatás, amelyek látogatói, a tartalomból adódóan, eleve érdeklődhetnek a hirdetés iránt. Emellett sokféle megjelenési forma - szöveges hirdetéstől a dinamikus flash banneren keresztül, az e-mailig - közül lehet választani. Ráadásul a hatékonysága, szemben a klasszikus reklámmal - tévé, rádió, kültér, nyomtatás -, közvetlenül mérhető. És nemcsak az, ha valaki egy reklámra rákattint, és egyből regisztrál vagy vásárol, hanem az úgynevezett postGet (amikor a hirdetésre kattintás a látogató után elmegy az oldalról, de később direktben visszatér oda, és akkor történik valamiféle aktivitás) értékek is láthatóak. Erről Kristók Balázs, a Hírek Média és Internet Technológiai Kft. kkv-üzletág vezetője beszélt a Piac & Profitnak, megemlítve azt is, hogy az on-line hirdetések az eredményektől függően akár azonnal változtathatók, mind a tartalmat, mind a megjelenést tekintve.