Közösen zöldülünk

Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor a hatékony energiafelhasználás és a környezettudatos működés egyaránt fontos a lakosság, a politika és az üzleti szegmens számára. Egy termék viszont csupán akkor lesz valóban környezetbarát, ha ez a szellemiség áthatja életciklusa minden fázisát. Ehhez viszont együttműködésre van szükség a kormányok és az üzleti szféra között. Az Amerikai Egyesült Államokból indult modell az Európai Unióban is hatékony megoldásnak bizonyul.

Bár az Amerikai Egyesült Államok nem írta alá az üvegházhatású gázok kibocsátásának korlátozására vonatkozó kiotói egyezményt, az önkéntes környezetvédelmi szövetségek kialakításában az élen áll. Az ország környezetvédelmi hivatala, az EPA - Environmental Protection Agency - kidolgozott számos, az energiafelhasználás hatékonyságát vagy éppen a káros anyagok kibocsátásának csökkentését előirányzó projektet, amelyekhez a vállalatok önkéntesen csatlakozhatnak. A tisztán üzleti szereplőket tömörítő együttműködések száma szintén dinamikusan nő. Európán belül Hollandiában és Németországban a legjelentősebbek a hasonló mozgalmak, derül ki a KÖVET - a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület - szaklapjában olvasható cikkből.

Hatékony és racionális

Az Európai Unió ajánlásában megfogalmazottak szerint az önkéntes megállapodások kiválthatják a hagyományos környezetvédelmi szabályozókat, például a normákat vagy az engedélyeztetési folyamatokat, a környezetvédelmi díjakat, adókat, amelyek gyakran nem kellően hatékonyak, betartatásuk pedig költséges. A normák rendszere például nem motiválja a vállalatokat a benne foglalt határértékek túlteljesítésére, másrészt nem valósítja meg az EU által is elfogadott "szennyező fizet" elvét, hiszen a határértéken belül teljesítőkre nem szabható ki büntetés - írja Zilahy Gyula egyetemi docens az Együttműködés a fenntartható fejlődésért című cikkében (Lépések a fenntarthatóság felé... 13. évfolyam 1. szám).

A szövetségekbe rendeződő vállalatok számára az egyik legfontosabb motiváció, hogy a környezetvédelem területén vezető szervezetként tudnak megjelenni, másrészt eredményeik nagyobb nyilvánosságot kapnak, mint ha csupán jogszabályokat tartanának be. Szintén fontos tényező, hogy a jogszabályokat, adókat kevésbé befolyásolni tudó szféra az önkéntes kötelezettségvállalásokkal kiszámítható, a cég gazdasági teljesítőképességét is figyelembe vevő környezetet tud kialakítani a saját maga számára. Sőt, mára a versenyben maradásnak is elengedhetetlen eszközévé vált, hogy a multinacionális vállalatok kihasználják a különféle hálózatokban rejlő előnyöket.

A PricewaterhouseCoopers néhány hónapja publikált tanulmánya rámutat arra is, hogy a vállalatok "zöldülését" nagymértékben ösztönzi, hogy - miközben tartanak a környezetterhelés egyre erőteljesebb jogszabályi következményeitől - bővül a klímakérdést negligáló cégekkel szemben elutasító magatartást tanúsító fogyasztók köre. A nemzetközi tanulmány hangsúlyozza, a cégek mind vásárlóik, mind a kormányok elvárásainak szeretnének megfelelni, amikor ágazati és iparági tömörülésekhez csatlakoznak.

Európa szívesen vásárol zöld termékeket
Az Eurobarometer felmérése szerint az európai polgárok több mint kétharmada gondolja úgy, hogy a környezettel kapcsolatos politikai döntéseknek uniós szinten kellene megszületniük, és harmonizált európai jogszabályi rendelkezésekre is szükség lenne. Sokuk meg van győződve arról, hogy az uniónak kötelessége segíteni a harmadik országokat környezetvédelmi normáik javításában.

A jelentés arra is rámutatott, hogy a polgárok egyre inkább tudatában vannak a környezet mindennapi életükben betöltött fontos szerepének. Több mint 95 százalékuk gondolja úgy, hogy a környezet védelme fontos ügy, s körülbelül 80 százalékuk szerint életminőségükre is hatással van, és védelmében ők is szerepet játszanak.

Az Eurobarométer adatai alapján az EU lakosságának háromnegyede azt vallja, hogy akkor is kész zöld termékeket vásárolni, ha az esetleg drágább, igaz az elmúlt hónapban csupán átlagosan 17 százalékuk vásárolt környezetbarát árucikket. Sőt, a megkérdezettek több mint a fele nyilatkozta, hogy hajlandó lenne áttérni a zöld termékek fogyasztására, de ezt még nem tette meg.

Az uniós polgárok 52 százaléka állítja, hogy a címkéjük alapján képes felismerni a valódi környezetbarát termékeket.
A többség erejével

A vezető európai kiskereskedelmi áruházláncok közül néhányan, az Európai Kiskereskedői Kerekasztal (European Retail Round Table; ERRT) tagjai például idén márciusban kiadtak egy nyilatkozatot, amelyben megfogalmazták önkéntes energiatakarékossági vállalásaikat, reagálva az Európai Bizottság által kiadott, az energiahatékonyságról szóló zöld könyvre. A mindennapi életben a fogyasztók kegyeinek elnyeréséért egymással sokszor éles harcot vívó áruházak - az Ahold, az Asda/Wal-Mart, a C&A, a Carrefour Group, a Delhaize Group, a DSG International, az El Corte Inglés, a H&M, az IKEA, az Inditex, a Kingfisher, a Marks&Spencer, a Metro Group és a Tesco - ily módon közös célokat tűztek ki az éghajlatváltozás kezelésének érdekében. Az EB-tanulmány ugyanis rámutatott, hogy az EU a jelenlegi energiafogyasztásának legalább 20 százalékát költséghatékony módon tudná lefaragni, megtakarítva évi 60 milliárd eurót. A tizennégy, Európa számos városában jelen lévő vállalat olyan kötelezettségeket vállalt, mint hogy 2020-ig a kiinduló év - ez a legtöbb esetben 1990 - referenciaértékéhez viszonyítva legalább 20 százalékkal csökkenti a kereskedelmi egységek négyzetméterenkénti energiafelhasználását, és a megújuló energiák felhasználása is meghaladja addigra a 20 százalékot arányaiban, ahogyan azt az Európai Bizottság célul tűzte 2020-ig.

A nagy kiskereskedelmi láncok körében született megállapodás jelentősége azonban messze túlmutat a cégek konkrét vállalásain, hiszen a tapasztalatokból a beszállítók és a kisebb partnercégek is okulhatnak a közzétett legjobb gyakorlatok révén, és hasznos példa lehet a fogyasztók számára is. Ezek a jól ismert, összességében hetente akár 250 millió vásárlót kiszolgáló kiskereskedelmi üzletek ugyanis potenciális véleményformálóként vannak jelen a társadalomban. Komoly segítséget nyújthatnak tehát a kormányoknak abban, hogy a lakosság környezettudatos, átgondolt fogyasztóvá váljék.

- A fogyasztói hűség elnyeréséért folytatott küzdelemben egyre gyakrabban már nem csupán az értékek, a választék és a kényelem a döntő szempont, hanem a jó szomszédság, a közösségben való aktív részvétel és a környezetvédelmi problémák kezelése is. A cég és a fogyasztóink energiahatékonyságának javítása a 21. századi sikeres üzlet egyik fontos ismérve - mutatott rá Sir Terry Leahy, a Tesco vezérigazgatója és az ERRT elnöke a szövetség megalakulása kapcsán.

Nevelő szövetségek

De nem csupán a vevőt közvetlenül kiszolgáló kiskereskedelmi cégeknek van hatásuk a fogyasztókra, a gyártók együttműködései legalább ilyen fontosak a vásárlók környezettudatos szemléletének kialakításában. Az információtechnológiai cégek körében létrejött ágazati együttműködések például szinte egytől egyig célul tűzték ki a fogyasztó tanítását.

Alig egy éve alakult például a világ legjelentősebb IT-gyártóit tömörítő Climate Savers Computing. A ma már több mint száz tagot számláló kezdeményezés a szén-dioxid-kibocsátás, valamint a számítógépek energiafogyasztásának csökkentését szeretné elérni; 2010-re a jelenlegi adatok 50 százalékára. Az ágazati kooperáció élén a Dell, az EDS, a Google, a HP, az Intel, a Lenovo, a Microsoft és WWF (World Wildlife Fund) áll, míg a támogatói közé tartozik például az AMD, a Delta Electronics, az eBay, a Fujitsu, a Hitachi, a Marvell Semiconductor, a NEC, a Sun vagy a Supermicro.

Amellett, hogy a piac vezető vállalatai úgy vélik, a tömörülés hatékonyabb alkatrész-felhasználáshoz és a számítógépek és szerverek energiagazdálkodási képességének javításához vezet, az sem mellékes számukra, hogy közösen agilisabban tudják a zöld termékek irányába terelni az egyéni fogyasztókat, valamint a vállalati beszerzéseket. Becsléseik szerint így akár évi 54 millió tonnával is csökkenteni tudják a számítógépek működése által a légkörbe került szén-dioxid mennyiségét; ez körülbelül 11 millió autó vagy 10-20 széntüzelésű erőmű szennyezésével egyenértékű.

Egyre több önkéntes szövetség alakul az unióban és az Egyesült Államokban is az ipar és a kormányzati szféra között (Magyarországon hasonló, a környezetvédelem érdekében hozott megállapodásra még nem volt példa). Az üzleti élet szereplői számára ezek az együttműködések a kiszámítható környezetet jelentik, míg a kormányok a nemzetközi vállalásaik teljesülésének zálogaként tekintenek az együttműködésekre.

Hollandiában például a kormány már 1999-ben együttműködést kezdeményezett az ország energiaintenzív iparvállalataival az energiafelhasználás hatékonyságának javítása érdekében. Ennek eredményeképpen ezek a cégek ma a világ élvonalához tartoznak, ami az energiahatékonysági szempontokat illeti. Konkrét számokban pedig az együttműködés 2012-ig mintegy 4,6 millió tonna megtakarítást jelent szén-dioxid-kibocsátás terén, miközben a kormány, ígéretéhez híven, 1999 óta nem hozott semmilyen intézkedést, amely a szén-dioxid-kibocsátás mértékét vagy az energiafelhasználás hatékonyságát érintette volna.

Közösen zöldülünk

A fogyasztók, a kormányzatok és egyre növekvő mértékben az üzleti szféra is zöldül tehát, méghozzá közösen. A globális környezettudatosság hulláma ugyanis rákényszeríti a gazdasági élet szereplőit, hogy felülkerekedjenek bizonyos érdekeken vagy ellenérdekeken. Zilahy Gyula szerint ezek az együttműködések - a beszállítói vagy iparági szövetségek, a kereskedelemi hálózatok között létrejövő megállapodások vagy a hatóságokkal és a civil szférával való kooperációk - fél évszázaddal ezelőtt még ismeretlenek és szükségtelenek voltak, ma pedig egy átalakulási folyamat első lépcsőfokai, amelyeket nagy valószínűséggel számos új együttműködési forma fog követni az elkövetkező években.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo