A kiszervezéssel együtt járó kockázatok és kihívások ellenére a vállalatok nagy többsége pozitívan értékeli kiszervezett tevékenységei eredményességét - derül ki a KPMG Magyarországon és a világ további 31 országában 2007 végén végzett felméréséből. A kutatás rámutatott, hogy a kiszervezés modellje jól működik, és az ilyen megbízások általában sikeresek. A médiában előszeretettel idézett állítások, mint például "a kiszervezési projektek legalább fele elbukik", a megkérdezettek 86 százaléka (a magyarországi felmérésben a résztvevők 75 százaléka) szerint nem felel meg a valóságnak. Bár a megkérdezettek jellemzően egyetértenek azzal, hogy a kiszervezés kihívásokkal jár a szervezet számára, azt is kiemelik, hogy a szolgáltatók pozitívan járultak hozzá a vállalat sikeréhez.
Nem a nagyok kiváltsága
A kiszervezés nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága, bár előszeretettel aknázzák ki ezen "best practice" megoldásokat.
- Az outsourcing alapvetően a 250 PC-felhasználó feletti cégeknél jellemző, ahol egy-két rendszergazda tudása már nem elégséges. A másik eset a kis- és középvállalatok, általában 50 PC alatt, ahol nem éri meg egy főállású rendszergazdát fenntartani - közölte a Piac és Profit kérdésére Vadász Pál, a Montana Zrt. elnök-vezérigazgatója. - Az outsourcing eszközével leginkább a magánszférában tevékenykedő cégek, ezek közül is általában a külföldi tulajdonúak élnek. Ezek jellemzően termelő és szolgáltató cégek. Az állami szférában jellemzően csak a nagyobb szervezetek, minisztériumok esetében tapasztalható hasonló jelenség - mutatott rá Vadász.
Általában azok a vállalatok helyezik ki informatikai tevékenységüket, ahol fontos a folyamatos, magas szintű rendelkezésre állás, és mindig figyelnek a biztonságos működésre, illetve a költségek szinten tartására - ez a Navigator Informatika Zrt. tapasztalata. Továbbá azok a vállalatok döntenek a kiszervezés mellett, amelyeknél már korábban volt jelentős adatveszteséggel vagy költséggel járó informatikai rendszerösszeomlás.
A kiszervezés költségei nagymértékben függenek a vállalat tevékenységétől és gépparkjának korától, de általában már egy 10 PC-s modell esetén is akár 30 százalékos költségmegtakarítás realizálható. Egyébként a három évnél nem régebbi számítógépekkel és szerverrel rendelkező vállalatok pluszköltségek nélkül helyezhetik ki informatikai rendszereik üzemeltetését.
Számos előny
A KPMG által készített felmérés fontos következtetése, hogy a vállalatok 79 százaléka nem ismeri pontosan az outsourcingszolgáltató kiválasztási folyamatának költségeit (ez alól csak a tanácsadói díjak jelentik a szabályt erősítő kivételt). Ezenfelül a válaszadó cégek több mint fele esetében a kiválasztási folyamat ajánlatkérési szakaszának (RFP-szakasz - Request for Proposal) hossza meghaladta a maximálisan ajánlott 6 hónapot.
- A megfelelő outsourcingszolgáltató kiválasztásával spórolás és hatékonyságnövelés is elérhető, mivel költségként jelenik meg a szolgáltatás, nincsenek az élőmunkával kapcsolatos terhek, adminisztrációk, a munkaerőképzéssel kapcsolatos terhekre sem kell költeni, no és az adott feladatra mindig a legmegfelelőbb ember áll rendelkezésre, rövidebb idő, kevesebb költség mellett oldhatóak meg a feladatok - summázta Vadász Pál.
Az informatikai infrastruktúra kihelyezése csökkenti a vállalat beruházási költségeit, és leegyszerűsíti annak adminisztrációját, ráadásul a jogtiszta szoftverhasználat problematikájának megoldásában is segít. A Navigator Informatika Zrt.-nél kérdésünkre Juhász Lajos vezérigazgató elmondta, hogy az informatikai rendszer kihelyezése, IT-outsourcing-partner általi üzemeltetése szerződésben garantált nagyobb biztonsági szintet eredményez a vállalatot fenyegető külső és belső támadások ellen. A személyfüggőségtől sem kell tartani, hiszen az IT-outsourcingot nyújtó cégnél a pontos dokumentálásnak köszönhetően bármelyik szakmailag magasan kvalifikált munkatárs el tudja hárítani a hibát.
Trendek
Napjainkra igaz: egyre több vállalat dönt amellett, hogy informatikai rendszerének üzemeltetésével szakembereket, erre specializálódott szolgáltatókat bíz meg, hogy napi tevékenységük során a core businessre koncentrálhassanak. Míg még egy évvel ezelőtt is az volt tapasztalható, hogy a vállalatok az IT-outsourcing-szolgáltatókkal szemben bizalmatlanok, addig mára elmondható, hogy ez egyre kevésbé jellemző. Pozitív változás pedig még abban is megfigyelhető, hogy míg korábban inkább a közepes, illetve nagyvállalatok választották az informatikaierőforrás-kihelyezést, addig most egyre több kisebb, akár 5-15 fős cég is ezt a megoldást választja.
Az IT területein belül a nagyobb bonyolultságú rendszerek, biztonságtechnikai és hálózati megoldások, kiszolgálói infrastruktúra kiszervezése dívik leginkább. Például a magyar szerverhosztingpiacon a szerverelhelyezés, -bérlet és teljes üzemeltetés a legnépszerűbb szolgáltatások.
- Úgy látjuk, hogy hazánkban még kevesen látják a szerveroutsourcing igazi előnyeit, így komoly potenciál van még az itthoni piacban. Egy új trend kezd lassan begyűrűzni Magyarországra, ez a szervervirtualizáció, ami valójában a szerverbérlet továbbgondolt változata. Előnye, hogy az ügyfelek egy akár automatikusan, a mindenkori igényeknek megfelelően bővülő virtuális gépet kapnak, és ténylegesen csak a valós igénybevételért fizetnek, mivel nincsen felesleges memória, processzoridő vagy merevlemezterület, a költségek tehát ezáltal is csökkennek - mutatott rá Vashegyi Zoltán, a Proserver ügyvezető igazgatója.
Egyre inkább az outsourcing irányába tolódik el a tendencia, hiszen minden cég a költségcsökkentésre és a színvonal növelésére törekszik. Ez talán annak köszönhető, hogy idővel megnőtt a bizalom az outsourcingmegoldások, illetve -szolgáltatók iránt.
- Az a mi feladatunk, hogy egyre inkább tudatosítsuk a leendő ügyfelekben az outsourcing előnyeit, és természetesen tájékoztassuk őket a lehetséges hátrányokról is. Mindezekkel együtt meggyőződésünk, hogy az outsourcing lesz a jövő útja - közölte az ügyvezető igazgató.