Kiszervezési kényszer

Az IT-szektor az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág, ahol a kiszervezés - az outsourcing -széles körben elfogadott és egyre növekvő népszerűségű üzleti feladatnak számít. A kiszervezés elsődleges célja hagyományosan a költségcsökkentés, de egyre inkább előtérbe kerül az üzemeltetési hatékonyság és a szolgáltatási színvonal növelésének az igénye.

A kiszervezéssel együtt járó kockázatok és kihívások ellenére a vállalatok nagy többsége pozitívan értékeli kiszervezett tevékenységei eredményességét - derül ki a KPMG Magyarországon és a világ további 31 országában 2007 végén végzett felméréséből. A kutatás rámutatott, hogy a kiszervezés modellje jól működik, és az ilyen megbízások általában sikeresek. A médiában előszeretettel idézett állítások, mint például "a kiszervezési projektek legalább fele elbukik", a megkérdezettek 86 százaléka (a magyarországi felmérésben a résztvevők 75 százaléka) szerint nem felel meg a valóságnak. Bár a megkérdezettek jellemzően egyetértenek azzal, hogy a kiszervezés kihívásokkal jár a szervezet számára, azt is kiemelik, hogy a szolgáltatók pozitívan járultak hozzá a vállalat sikeréhez.

Nem a nagyok kiváltsága

A kiszervezés nem csupán a nagyvállalatok kiváltsága, bár előszeretettel aknázzák ki ezen "best practice" megoldásokat.

- Az outsourcing alapvetően a 250 PC-felhasználó feletti cégeknél jellemző, ahol egy-két rendszergazda tudása már nem elégséges. A másik eset a kis- és középvállalatok, általában 50 PC alatt, ahol nem éri meg egy főállású rendszergazdát fenntartani - közölte a Piac és Profit kérdésére Vadász Pál, a Montana Zrt. elnök-vezérigazgatója. - Az outsourcing eszközével leginkább a magánszférában tevékenykedő cégek, ezek közül is általában a külföldi tulajdonúak élnek. Ezek jellemzően termelő és szolgáltató cégek. Az állami szférában jellemzően csak a nagyobb szervezetek, minisztériumok esetében tapasztalható hasonló jelenség - mutatott rá Vadász.

Általában azok a vállalatok helyezik ki informatikai tevékenységüket, ahol fontos a folyamatos, magas szintű rendelkezésre állás, és mindig figyelnek a biztonságos működésre, illetve a költségek szinten tartására - ez a Navigator Informatika Zrt. tapasztalata. Továbbá azok a vállalatok döntenek a kiszervezés mellett, amelyeknél már korábban volt jelentős adatveszteséggel vagy költséggel járó informatikai rendszerösszeomlás.

A kiszervezés költségei nagymértékben függenek a vállalat tevékenységétől és gépparkjának korától, de általában már egy 10 PC-s modell esetén is akár 30 százalékos költségmegtakarítás realizálható. Egyébként a három évnél nem régebbi számítógépekkel és szerverrel rendelkező vállalatok pluszköltségek nélkül helyezhetik ki informatikai rendszereik üzemeltetését.

Számos előny

A KPMG által készített felmérés fontos következtetése, hogy a vállalatok 79 százaléka nem ismeri pontosan az outsourcingszolgáltató kiválasztási folyamatának költségeit (ez alól csak a tanácsadói díjak jelentik a szabályt erősítő kivételt). Ezenfelül a válaszadó cégek több mint fele esetében a kiválasztási folyamat ajánlatkérési szakaszának (RFP-szakasz - Request for Proposal) hossza meghaladta a maximálisan ajánlott 6 hónapot.

- A megfelelő outsourcingszolgáltató kiválasztásával spórolás és hatékonyságnövelés is elérhető, mivel költségként jelenik meg a szolgáltatás, nincsenek az élőmunkával kapcsolatos terhek, adminisztrációk, a munkaerőképzéssel kapcsolatos terhekre sem kell költeni, no és az adott feladatra mindig a legmegfelelőbb ember áll rendelkezésre, rövidebb idő, kevesebb költség mellett oldhatóak meg a feladatok - summázta Vadász Pál.

Az informatikai infrastruktúra kihelyezése csökkenti a vállalat beruházási költségeit, és leegyszerűsíti annak adminisztrációját, ráadásul a jogtiszta szoftverhasználat problematikájának megoldásában is segít. A Navigator Informatika Zrt.-nél kérdésünkre Juhász Lajos vezérigazgató elmondta, hogy az informatikai rendszer kihelyezése, IT-outsourcing-partner általi üzemeltetése szerződésben garantált nagyobb biztonsági szintet eredményez a vállalatot fenyegető külső és belső támadások ellen. A személyfüggőségtől sem kell tartani, hiszen az IT-outsourcingot nyújtó cégnél a pontos dokumentálásnak köszönhetően bármelyik szakmailag magasan kvalifikált munkatárs el tudja hárítani a hibát.

Trendek

Napjainkra igaz: egyre több vállalat dönt amellett, hogy informatikai rendszerének üzemeltetésével szakembereket, erre specializálódott szolgáltatókat bíz meg, hogy napi tevékenységük során a core businessre koncentrálhassanak. Míg még egy évvel ezelőtt is az volt tapasztalható, hogy a vállalatok az IT-outsourcing-szolgáltatókkal szemben bizalmatlanok, addig mára elmondható, hogy ez egyre kevésbé jellemző. Pozitív változás pedig még abban is megfigyelhető, hogy míg korábban inkább a közepes, illetve nagyvállalatok választották az informatikaierőforrás-kihelyezést, addig most egyre több kisebb, akár 5-15 fős cég is ezt a megoldást választja.

Az IT területein belül a nagyobb bonyolultságú rendszerek, biztonságtechnikai és hálózati megoldások, kiszolgálói infrastruktúra kiszervezése dívik leginkább. Például a magyar szerverhosztingpiacon a szerverelhelyezés, -bérlet és teljes üzemeltetés a legnépszerűbb szolgáltatások.

- Úgy látjuk, hogy hazánkban még kevesen látják a szerveroutsourcing igazi előnyeit, így komoly potenciál van még az itthoni piacban. Egy új trend kezd lassan begyűrűzni Magyarországra, ez a szervervirtualizáció, ami valójában a szerverbérlet továbbgondolt változata. Előnye, hogy az ügyfelek egy akár automatikusan, a mindenkori igényeknek megfelelően bővülő virtuális gépet kapnak, és ténylegesen csak a valós igénybevételért fizetnek, mivel nincsen felesleges memória, processzoridő vagy merevlemezterület, a költségek tehát ezáltal is csökkennek - mutatott rá Vashegyi Zoltán, a Proserver ügyvezető igazgatója.

Egyre inkább az outsourcing irányába tolódik el a tendencia, hiszen minden cég a költségcsökkentésre és a színvonal növelésére törekszik. Ez talán annak köszönhető, hogy idővel megnőtt a bizalom az outsourcingmegoldások, illetve -szolgáltatók iránt.

- Az a mi feladatunk, hogy egyre inkább tudatosítsuk a leendő ügyfelekben az outsourcing előnyeit, és természetesen tájékoztassuk őket a lehetséges hátrányokról is. Mindezekkel együtt meggyőződésünk, hogy az outsourcing lesz a jövő útja - közölte az ügyvezető igazgató.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo