- Mikor is volt az első igazi üzleti sikerélménye?
- Természetesen Oroszországban kezdődött az üzleti életem, akkor, amikor lehetővé vált önállóan is repülésügyi tevékenységet végezni, azaz 1995-ben. Abban az esztendőben nyitottuk meg az első privát társaságot, s nem sokkal később már láttam: a projekt sikeres, érdemes folytatni.
- Ekkor még "csak" üzletember volt, avagy a repülés elkötelezettje is egyben?
- Fordítva igaz, előbb voltam repüléssel foglalkozó szakember, vagyis éppen huszonnégy éve űzöm a "légi" mesterséget. A vállalkozás tehát utóbb jött, amikor először teremtődtek meg hozzá a jogi feltételek Oroszországban. Esetemben a repülőmérnökből lett tehát az üzletember.
- Az ön számára a "kezdés" időben nagyon közel volt ahhoz az időszakhoz, hogy hatalomba jutott, illetve megerősödött Jelcin. Az első orosz elnököt ön szerint is amolyan kollektív üzleti öröm övezte, amikor szakított a régi társadalmi és gazdasági berendezkedéssel?
- Amikor Jelcin politikája kezdett kiteljesedni, az üzleti élet szereplői ráéreztek, van, azaz lehet jövőjük. Sokak számára öröm volt a nyitány, még akkor is, ha valamivel később többüknek át kellett értékelniük a saját helyzetüket.
- Már belülről láthatta az orosz üzleti viszonyokat 1998-ban, hogyan élte meg a súlyos pénzügyi krach időszakát?
- Mindenki másként élte meg, vagy éppen vészelte át. Ahogy ez lenni szokott, sokaknak a véget jelentette a válság, jó páran pedig éppen ekkor erősödtek meg, stabilizálták a vállalkozásukat. Nekem az is a szerencsém lehetett, hogy akkoriban is távol tartottam magam a politikától, csak a céggel, a vállalkozással, az üzleti lehetőségek kiaknázásával foglalkoztam, s erre azon a nyárvégen is mód volt.
- Az első száz egység befektethető pénzét látva nyomban a légi társaságokra gondolt, és nem az Oroszországban elég természetesnek tűnő gáz- és olajüzletre?
- Én sosem foglalkoztam mással, mint a repüléssel, és soha nem is gondoltam arra, hogy máshol lenne kedvem tevékenykedni, üzletelni.
- A repülőmérnök felülről is látja hazáját, bizonyosan észre is veheti: bőven van helye a befektetésnek a közlekedési infrastruktúrában. Ön lát-e madártávlatból elkészült autópályát Oroszországban?
- Nem, de tanácsokat sem szeretnék adni, bármennyire is nyilvánvaló, hogy be lehet fektetni a szó szoros értelemben vett szűzföldekbe, azok átalakításába, infrastruktúrával való ellátásába is. Csak egy fontos van ma Oroszországban a szabad forrásokat befektetni akarók számára, az, hogy a fejükben ne legyen szűzföld. Legyenek tisztában azzal, hová, mit és miért invesztálnak, legyenek képesek átlátni a folyamatokat. Ha ezt rendezni tudja magában az üzletember, akkor valóban elindulhat a szűz területekre éppen úgy, mint a már nagyon is telítettnek tűnő, másmilyen közlekedési infrastruktúra üzletágaiba, amelyek szintén lehetnek jó terepek a befektetéséhez.
- Az AirBridge-nek, illetve az Abramovics fivéreknek köszönhetően a Malév jó pénzügyi pozícióba kerül, hiszen nyomban ötmilliárd forintos feltőkésítéssel és hatvankétmillió eurós, kitűnő hátterű, szintén friss tőkét jelentő oroszországi bankgaranciával kezdte új életét. Ezzel milyen jövőt építhet a magyar cég?
- Sikeres jövőt, erről szól a friss tőke is. Az első helyen azt a célt fogalmaztuk meg a vállalatnak, hogy nyereségessé váljon. Ez nem is a jövő, hanem a jelen.
- Most még komoly veszteség szerepel a mérlegében.
- Tény, de relatív mértékekről van szó, s a lényeg inkább az, hogy a Malév rendelkezik azzal a potenciállal, hogy pénzügyi helyzetét gyorsan és tartósan javítsa, nyereségessé váljék.
- Ebben a programban szerepe van, avagy lesz az oroszországi cégüket is felölelő AiRUnionnak?
- Az egyesülésben - az AiRUnion ugyanis nem egy cég - öt légitársaság működik, az viszont cél, hogy ebből az ötből a nem túl távoli jövőben valóban egy nagy vállalkozás alakuljon ki. Putyin elnök május elején már alá is írt egy idevonatkozó okmányt, s valóban megszerveződik az öt társaság egybeolvasztása. A fúziónak az év végéig be kell fejeződnie. Akkor pedig az AiRUnion lesz Oroszország második legnagyobb légi forgalmi társasága.
- Ebben a folyamatban hol a helye a Malévnak?
- Az AiRUnion egy társasággá alakulása a Malév számára csak jót jelent, azt, hogy üzleti értelemben is egészséges együttműködést folytathat majd a leendő orosz vállalattal. Ez komoly kereskedelmi előnyöket jelent, persze kölcsönösen. Az AiRUnion számára fontosakká válnak a Malév európai járatai, míg a Malévnak kinyílik egész Oroszország.
- A Malévban a munkanyelv lehetne a magyar, az orosz mellett még néhány: különösen, hogy a cég új vezetőit számos országból verbuválták.
- Valóban, s mivel szakembereket kerestünk, a lehetséges legjobbakra akartunk szert tenni a menedzsmentben. Sikerült.
- A véletlen az oka, vagy valamilyen társadalmi háttere van annak, hogy az orosz üzleti életet csak kívülről látó véletlenül sem találkozott orosz üzletasszonnyal?
- Az országon belül már vannak szép számban, de inkább lesznek: a mostani nemzedék "kitermeli" az üzletasszonyokat is, kikerülnek az iskolákból, egyetemekről, ambícióik komolyak, s törekvők.
- Most több döntési lehetősége kínálkozik arra, hogy hová is repüljön nyaralni, ha ugyan szokott ilyet tenni. Kiveszi a szabadságát?
- Elárulom, az idén már fogok nyaralni, mégpedig Magyarországon. A Balatonnál, augusztusban, egy egész hetet.
- Kikapcsolja a telefonját, a számítógépét?
- Ahogy ismerem magam, nem.
- Ha kifekszik a napra, s elhúz egy repülő a feje fölött, az agya, a gondolatai nyomban szolgálatba állnak?
- Félek, hogy igen, bár megpróbálom a lehetetlent, és a repülőgépek ellenére is pihenek.