Kinyílik Oroszország

A Malév orosz-magyar érdekeltségű új tulajdonosának első célja, hogy nyereségessé váljon a vállalata, a második, hogy jelentős piacon - az AiRUnion természetes szövetségeseként - erősödjön tovább Európában és Oroszországban.

Alekszandr Mihajlovics Abramovics
A Krasznojarszkije Avialinyii (Krasiar) Nyrt. vezérigazgató-helyettese 2002 áprilisától, 2004-től az AiRUnion Zrt. elnöke. A Rigai Polgári Repülési Főiskolán diplomázott 1983-ban. Nős, két lánya van. Műszakozó szerelőmérnökként kezdte pályafutását, majd főmérnök, légügyi-technikai bázis vezetője, utána a krasznojarszki légügyi-technikai bázis légügyi részlegének vezetője lett. Dolgozott a TU-154-es fedélzeti mérnökeként, és légügyi-technikai bázisvezetőként. 1995-1998-ig kereskedelmi igazgató, a Szibaviatransz Nyrt. légitársaság vezérigazgató-helyettese, majd 1998-2002-ig a vezérigazgatója volt. Az Informatizálás Nemzetközi Akadémiájának levelező tagja.
Nemcsak csatát, háborút is nyert Alexander Abramovics, aki ikertestvérével, Borisszal jelentős oroszországi légi közlekedési cégbirodalmat épített fel. Nem azonnal, nem könnyen ugyan, de lehetőséget kapott terve valóra váltására, hogy részt vehessen a Malév megvásárlásában. Voltaképpen vissza is igazolhatja korábbi korokban élt urak legfőbb katonai megállapítását, azt, hogy a háborúhoz pénz, pénz és pénz kell. A nyár kellős közepén, amikor a laikus polgár semmit nem lát abból, hogy nem sokkal korábban lezajlott a tulajdonoscsere a légi közlekedési cégnél - a gépek ugyanúgy indulnak és landolnak, az utaskísérők változatlanul kedvesek, a korábbi célállomások most is gond nélkül elérhetők -, az új első emberekkel sem túl szerencsés napi üzleti történésekről beszélni.

- Mikor is volt az első igazi üzleti sikerélménye?

- Természetesen Oroszországban kezdődött az üzleti életem, akkor, amikor lehetővé vált önállóan is repülésügyi tevékenységet végezni, azaz 1995-ben. Abban az esztendőben nyitottuk meg az első privát társaságot, s nem sokkal később már láttam: a projekt sikeres, érdemes folytatni.

- Ekkor még "csak" üzletember volt, avagy a repülés elkötelezettje is egyben?

- Fordítva igaz, előbb voltam repüléssel foglalkozó szakember, vagyis éppen huszonnégy éve űzöm a "légi" mesterséget. A vállalkozás tehát utóbb jött, amikor először teremtődtek meg hozzá a jogi feltételek Oroszországban. Esetemben a repülőmérnökből lett tehát az üzletember.

- Az ön számára a "kezdés" időben nagyon közel volt ahhoz az időszakhoz, hogy hatalomba jutott, illetve megerősödött Jelcin. Az első orosz elnököt ön szerint is amolyan kollektív üzleti öröm övezte, amikor szakított a régi társadalmi és gazdasági berendezkedéssel?

- Amikor Jelcin politikája kezdett kiteljesedni, az üzleti élet szereplői ráéreztek, van, azaz lehet jövőjük. Sokak számára öröm volt a nyitány, még akkor is, ha valamivel később többüknek át kellett értékelniük a saját helyzetüket.

- Már belülről láthatta az orosz üzleti viszonyokat 1998-ban, hogyan élte meg a súlyos pénzügyi krach időszakát?

- Mindenki másként élte meg, vagy éppen vészelte át. Ahogy ez lenni szokott, sokaknak a véget jelentette a válság, jó páran pedig éppen ekkor erősödtek meg, stabilizálták a vállalkozásukat. Nekem az is a szerencsém lehetett, hogy akkoriban is távol tartottam magam a politikától, csak a céggel, a vállalkozással, az üzleti lehetőségek kiaknázásával foglalkoztam, s erre azon a nyárvégen is mód volt.

- Az első száz egység befektethető pénzét látva nyomban a légi társaságokra gondolt, és nem az Oroszországban elég természetesnek tűnő gáz- és olajüzletre?

- Én sosem foglalkoztam mással, mint a repüléssel, és soha nem is gondoltam arra, hogy máshol lenne kedvem tevékenykedni, üzletelni.

- A repülőmérnök felülről is látja hazáját, bizonyosan észre is veheti: bőven van helye a befektetésnek a közlekedési infrastruktúrában. Ön lát-e madártávlatból elkészült autópályát Oroszországban?

- Nem, de tanácsokat sem szeretnék adni, bármennyire is nyilvánvaló, hogy be lehet fektetni a szó szoros értelemben vett szűzföldekbe, azok átalakításába, infrastruktúrával való ellátásába is. Csak egy fontos van ma Oroszországban a szabad forrásokat befektetni akarók számára, az, hogy a fejükben ne legyen szűzföld. Legyenek tisztában azzal, hová, mit és miért invesztálnak, legyenek képesek átlátni a folyamatokat. Ha ezt rendezni tudja magában az üzletember, akkor valóban elindulhat a szűz területekre éppen úgy, mint a már nagyon is telítettnek tűnő, másmilyen közlekedési infrastruktúra üzletágaiba, amelyek szintén lehetnek jó terepek a befektetéséhez.

- Az AirBridge-nek, illetve az Abramovics fivéreknek köszönhetően a Malév jó pénzügyi pozícióba kerül, hiszen nyomban ötmilliárd forintos feltőkésítéssel és hatvankétmillió eurós, kitűnő hátterű, szintén friss tőkét jelentő oroszországi bankgaranciával kezdte új életét. Ezzel milyen jövőt építhet a magyar cég?

- Sikeres jövőt, erről szól a friss tőke is. Az első helyen azt a célt fogalmaztuk meg a vállalatnak, hogy nyereségessé váljon. Ez nem is a jövő, hanem a jelen.

- Most még komoly veszteség szerepel a mérlegében.

- Tény, de relatív mértékekről van szó, s a lényeg inkább az, hogy a Malév rendelkezik azzal a potenciállal, hogy pénzügyi helyzetét gyorsan és tartósan javítsa, nyereségessé váljék.

- Ebben a programban szerepe van, avagy lesz az oroszországi cégüket is felölelő AiRUnionnak?

- Az egyesülésben - az AiRUnion ugyanis nem egy cég - öt légitársaság működik, az viszont cél, hogy ebből az ötből a nem túl távoli jövőben valóban egy nagy vállalkozás alakuljon ki. Putyin elnök május elején már alá is írt egy idevonatkozó okmányt, s valóban megszerveződik az öt társaság egybeolvasztása. A fúziónak az év végéig be kell fejeződnie. Akkor pedig az AiRUnion lesz Oroszország második legnagyobb légi forgalmi társasága.

- Ebben a folyamatban hol a helye a Malévnak?

- Az AiRUnion egy társasággá alakulása a Malév számára csak jót jelent, azt, hogy üzleti értelemben is egészséges együttműködést folytathat majd a leendő orosz vállalattal. Ez komoly kereskedelmi előnyöket jelent, persze kölcsönösen. Az AiRUnion számára fontosakká válnak a Malév európai járatai, míg a Malévnak kinyílik egész Oroszország.

- A Malévban a munkanyelv lehetne a magyar, az orosz mellett még néhány: különösen, hogy a cég új vezetőit számos országból verbuválták.

- Valóban, s mivel szakembereket kerestünk, a lehetséges legjobbakra akartunk szert tenni a menedzsmentben. Sikerült.

- A véletlen az oka, vagy valamilyen társadalmi háttere van annak, hogy az orosz üzleti életet csak kívülről látó véletlenül sem találkozott orosz üzletasszonnyal?

- Az országon belül már vannak szép számban, de inkább lesznek: a mostani nemzedék "kitermeli" az üzletasszonyokat is, kikerülnek az iskolákból, egyetemekről, ambícióik komolyak, s törekvők.

- Most több döntési lehetősége kínálkozik arra, hogy hová is repüljön nyaralni, ha ugyan szokott ilyet tenni. Kiveszi a szabadságát?

- Elárulom, az idén már fogok nyaralni, mégpedig Magyarországon. A Balatonnál, augusztusban, egy egész hetet.

- Kikapcsolja a telefonját, a számítógépét?

- Ahogy ismerem magam, nem.

- Ha kifekszik a napra, s elhúz egy repülő a feje fölött, az agya, a gondolatai nyomban szolgálatba állnak?

- Félek, hogy igen, bár megpróbálom a lehetetlent, és a repülőgépek ellenére is pihenek.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo