Két és fél pillér

Sikerül-e visszacsalogatnia a kormánynak a társadalombiztosítóhoz azokat, akik 1998 után a magánnyugdíjpénztárakat választották? Sikerül-e lebeszélnie az újonnan munkába állókat, hogy magánpénztárt is válasszanak? S mivel jár mindez az immár állami garancia nélkül működő nyugdíjpénztárak számára? S nem utolsósorban: mit hoz mindez a jövő nyugdíjasainak?

Nemhogy a befizetett nyugdíjjárulék megosztásának százaléka nem növekszik a magánpénztárak javára az állami pénztárral szemben, a 2001 végi, kis többséggel megszavazott törvénymódosítás tovább nehezíti a magánnyugdíjpénztárak helyzetét. Ugyanis a bizonytalanoknak – elbizonytalanítottaknak? –, a pályakezdőknek 2002 végéig alkalmuk van arra, hogy újra teljes egészében a társadalombiztosítási nyugdíjrendszert válasszák. A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény ez év január elsejétől hatályba lépett módosítása szerint a pályakezdőknek nem kötelező belépniük magánnyugdíjpénztárba, és megszűnt a magánpénztárakra vállalt állami garancia is.

Az első és a második

A vegyes finanszírozású rendszerbeli leendő nyugdíjas nyugdíjának háromnegyed részét a társadalombiztosítási „pillér” állja, egynegyed részét pedig a magán-nyugdíjpénztári egyéni számláján felhalmozott vagyonból kapja. Az első pillérből adódó nyugdíj egyrészt a kapott bér függvényében alakul, de attól is függ, hogy ki mennyi ideig dolgozik. Az egyén által befizetett tényleges hozzájárulás összege korlátozottabb mértékben számít. A második pillérből, a magánnyugdíjpénztárból származó nyugdíjrészt alapvetően a kapott bér határozza meg (mert annak meghatározott százaléka a tagdíj), és emellett a magánnyugdíjpénztár befektetéseinek hozama.
A parlament – még a Horn-kormány alatt – úgy döntött, hogy a munkavállalók által fizetett, a bér 11 százalékát kitevő nyugdíjjárulékot oly módon osztja ketté, hogy abból 6 százalékot a dolgozó, egyéni döntés alapján, valamelyik magánnyugdíjpénztárhoz utalhat. Az elképzelések szerint ez a rész évről évre növekedve elérte volna a 8 százalékot. „Cserébe” a magánnyugdíjpénztárak vállalták, hogy a majdani nyugdíj 25 százalékát fedezni fogja az általuk fizetett járandóság.
Miután a magánnyugdíjpénztárak a tagok befizetéseit egyéni számlára helyezik, és az általuk fizetendő nyugdíjat a tényleges befizetések hozammal növelt értéke adja, az Orbán-kormány által változatlanul hagyott és befagyasztott 6 százalék veszélyeztetheti a vállalt 25 százalékos értékrész kifizetését, elsősorban az idősebb korosztály számára. Igaz, a problémát tompítja, hogy 2013-ig a pénztárak csak tőkét gyűjtenek, kifizetéseket még nem kell teljesíteniük; ezért egy jól gazdálkodó pénztár képes lehet arra, hogy a hozamokkal addig pótolja a kieső bevételt, vagy még többet is.

Kevés a tébébefizetés

Emlékezetes: az aktív lakosság 1998. január 1. és 1999. augusztus 31. között dönthette el, hogy belép-e valamelyik magánnyugdíjpénztárba, és 2000 végén arra is volt lehetősége, hogy a visszalépjen. A pályakezdők számára a törvény kötelezően írta elő a pénztári tagságot. Jelzésértékű, hogy a visszarendeződés nem volt jelentős.
S hogy miért nem örült ennek a mostani kormány, s miért merült fel újra a vegyes rendszer alternatívájaként a kizárólagos társadalombiztosítási nyugdíjrendszer? Természetesen többről van szó, mint hogy azért nem örül, mert nem ő találta ki a vegyes finanszírozású rendszert. A valódi ok: az állami költségvetés a magánpénztárak belépésével jelentős bevételektől esik el. Az államháztartás részeként működő társadalombiztosítási pénztár ugyanis az aktív dolgozók mindenkori befizetéseiből finanszírozza a nyugdíjkifizetéseket. Ha azonban a befizetések nem érik el a nyugdíjakra kifizetendő összeget, akkor a hiányt az állami költségvetésből kell kiegészíteni.
Az aktuális gond a társadalombiztosítás és ezen keresztül a kormány számára az, hogy kevesli a nyugdíjkifizetésekre befolyó összeget. Egyrészt a vártnál többen lépek ki a mostani nyugdíjasokat finanszírozók köréből. Jelenleg ugyanis 2,2 millió magán-nyugdíjpénztári tag van, s ez az aktív népesség több mint 52 százaléka! Másrészt az is csökkenti a tébébefizetéseket, hogy egyre többeket „alkalmaznak” vállalkozóként, akiket jellemzően minimálbérrel jelentenek be.

Lehetséges lépések

2002-től a pályakezdőknek nem kötelező belépniük magánnyugdíjpénztárba, így lehet, közülük sokan pusztán azért is az állami rendszerben maradnak, mert azzal nem jár külön adminisztráció. A pályakezdőnek egyébként a biztosítottá válását (munkakezdését) követő 15 napon belül nyilatkoznia kell arról, hogy kíván-e pénztártagságot létesíteni, s ha igen, a választott pénztárt munkáltatójának bejelenteni. Ha nem lett pénztártag, akkor ezt a döntését a következő év december 31-éig még megváltoztathatja; ezt követően kizárólagosan a társadalombiztosítási nyugellátási rendszer tagjává válik. A korábban pályakezdőként kötelezően pénztártaggá váltak 2002. december 31-éig egy alkalommal visszaléphetnek az állami nyugdíjrendszerbe. A már pénztártagok egy évet kapnak arra, hogy a visszalépésről döntsenek. A pénztártaggá válást követő év december 31-éig a döntés még megváltoztatható.
Visszalépni vagy maradni? Mérlegelés tárgya lehet, hogy az állami nyugdíj mindenkori mértéke a gazdaság helyzetétől és az aktív dolgozók számától függ, míg a pénztári az ehhez adódó pénzpiaci hozamoktól. Fontos szempont az is, hogy míg az állami kasszába befizetett összeg a befizető halálával lényegében elvész – a megígért „egyéni tébészámla” ellenére –, a nyugdíjpénztárak egyéni számláin vezetett befizetések hozammal növelt értéke öröklődik. A visszalépés ellen szólhat, hogy az a befizetés, amit valaki a törvényben előírt minimumösszeg felett teljesített a nyugdíjpénztárba, azt nem lehet átvinni a tébérendszerbe. S bár a pluszbefizetések 30 százaléka után adókedvezmény is igénybe vehető, a fennmaradó 70 százalék mint nyugdíj mindenképpen elúszik: hiába akar valaki többletbefizetés ellenében több nyugdíjat, erre nem lesz lehetősége.

Pénztári hozamok

A magánpénztárak hozamáról hallott aktuális hírek még azokat is elbizonytalaníthatják, akik az átlagosnál tájékozottabbak. Pedig a pénztárak befektetési tevékenységének eredményességét – hosszú távú intézményi befektetők lévén – félrevezető rövid távon megítélni. Az állampapírok és részvények árfolyamcsökkenése esetén például a pénztáraknak értékvesztést kell elszámolniuk az adott évre – számviteli értelemben; de ez nem realizált veszteség, hiszen az értékpapírok nem kerülnek ki a portfólióból, és később újra felfuthatnak.
Az eddigi tények: a hazai magánpénztárak működésük első két évében a fedezeti tartalékon pozitív reálhozamot értek el. 2000 volt az első év, amikor negatív reálhozam keletkezett a szektor szintjén, sőt hozamuk többségében alatta maradt a befektetési tevékenységet végző más pénzügyi szervezetekének. Ha viszont az egész 1998 és 2000 közötti időszakot nézzük, a pénztári fedezeti tartalékra jóváírt befizetések őrzik az értéküket, és a három év alatt 10,1 százalékos reálhozamot teljesített a szektor; ez pedig az éves átlagos reálhozamot tekintve 0,73 százalékkal meghaladta az éves átlagos reálbér-növekedést.
A pénztárak hozamai 2000-ben jelentősen szóródtak, a legjobb és a legrosszabb érték közötti különbség meghaladta a 10 százalékot. Miközben a magán-nyugdíjpénztári piac rendkívül koncentrált, alapvetően öt nagy pénztár – ÁB-Aegon Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár, Hungária Biztosító Rt. Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár, Nationale-Nederlanden Országos Magánnyugdíjpénztár, OTP Bank Rt. Magánnyugdíjpénztár és a Winterthurt Nyugdíjpénztár – fedi le a szektor közel 80 százalékát (forrás: Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének jelentése).

A harmadik pillér

A nyugdíjrendszer harmadik pillére: az önkéntes pénztárak. Ez az első két pillértől függetlenül arra ösztönzi a dolgozót, hogy az aktív időszakban takarékoskodjék. Ezt különböző állami kedvezmények is segítik, bár az érintettek 1999-ben még az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések 50 százalékával csökkenthették személyi jövedelemadó-alapjukat, 2000-ben viszont már csak 30 százalékával.
Az adókedvezmény mérséklése nem változtatott az önkéntes pénztári megtakarítási hajlandóságon, annak ellenére, hogy az elmúlt két évben a magyar makrogazdasági környezet nem kedvezett a hosszú távú megtakarításoknak. Igaz: a nyugdíjpénztári megtakarításokból nehezebb kimenekülni, mint mondjuk a kötvényekből, részvényekből, hiszen a tagságot ténylegesen megszüntetni csak a nyugdíjra való jogosultság elérésekor lehet, vagy tíz év elteltével, ami az elsők között belépőknek is csak 2004-ben jöhet szóba. Ha ekkor a pénztártag még nem érte el a nyugdíjkorhatárt, akkor – a jelenlegi törvényi szabályozás szerint – a teljes felvett összeg szja-köteles.
A harmadik pillér stabilitása szempontjából nem a taglétszám a meghatározó, állítják egyes szakértők. A hozamok terén azonban itt is komoly különbségek mutatkozhatnak, ami a jövőben felerősíti a koncentrációs folyamatot. S ha valaki át szeretne lépni egy másik pénztárba, ez a legtöbb esetben csak egy formanyomtatvány kitöltését és minimális díj kifizetését jelenti, nem többet.

Kívánatos stabilitás

A magyarországi pénztárak egyébként európai összehasonlításban is megállják a helyüket, szervezeti és infrastrukturális szempontból egyaránt, gazdálkodásuk átlátható. Semmi jel nem mutat arra, hogy hosszú távon ne tudnának infláció feletti hozamot elérni, és ha az összbefektetések értéke követi az inflációt, a pénztárak által folyósított nyugdíjhányad el fogja érni a kívánt 25 százalékot.
Azt persze, hogy ténylegesen mennyi hozamot fognak produkálni, és ennek függvényében hogyan alakul a pénztártagok számláján jóváírt összeg, nem lehet megjósolni, mint ahogyan a társadalombiztosító sem tudja megmondani, hogy a most aktív dolgozó a hátralévő években pontosan mennyit fog keresni.
Egy ország nyugdíjrendszerének működése persze elsősorban nem gazdasági, hanem társadalompolitikai kérdés, így mind a nyugdíjpénztáraknak, mind a kormányzatnak az lenne az érdeke, hogy a rendszer stabil legyen. A leendő nyugdíjasokról nem is beszélve.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo