Dinamikus fejlődésre vágyóknak

Sokan ma is azt gondolják, hogy vállalati integrált rendszerekre csak a multinacionális cégeknek telik, és csak ők tudják igazán kihasználni. Pedig ez egyre kevésbé igaz. A legnagyobb integrált rendszereket gyártó cégek és a honi forgalmazók – valamint magyar társaságok – a piaci igényekre reagálva a kis- és középvállalkozások számára is fejlesztettek integrált rendszereket, amelyek jól működnek, könnyen testre szabhatók, vételáruk és bevezetésük költsége pedig jóval alacsonyabb, mint nagyvállalatokra igazítottak.

Az integrált vállalatirányítási rendszerrel (ERP) azonnali, valós, naprakész adatokat lehet kapni a cég állapotáról, tevékenységének minden területéről. Az így nyert információk megkönnyítik, felgyorsítják és valóságosabbá teszik a mindennapi elemző munkát, a hosszú távú stratégiai döntéseket és azok megvalósítását egyaránt. Az ERP-rendszerrel (Enterprise Resource Planning – vállalatierőforrás-tervezés) a működési hatékonyság jelentősen megnő, és akár 5–30 százalékos megtakarítás is elérhető évente.

Jól leképezhető vállalati folyamatok

A multinacionális szoftvergyártó vállalatok körülbelül három éve fejlesztenek integrált vállalatirányítási rendszereket a kis- és középvállalati szegmensnek is, tehát a lefelé nyitás nem új keletű náluk. Hogy mi számít kis- és közepes vállalatnak, az tőlünk nyugatra és hazánkban igen eltérő. Általában elmondható, Magyarországon a közepes vállalatok éves forgalma 1–8 milliárd forint között van, a kisvállalatoké 1 milliárdnál kisebb.

Annak, hogy a szoftvergyártók feléjük fordulnak, többféle oka van – az indokok cégenként is eltérők –, az azonban kétségtelen, hogy a nagyvállalati szektor az utóbbi években telítődött, az üzleti folyamatok standardizálódtak, és elindult egy szoftverpiaci konszolidáció is.

A kicsiknek és közepeseknek kedvezett tehát, hogy jól leképezhetővé váltak a vállalati folyamatok, a rendszerek már egyre kevésbé igénylik a testreszabást. Emellett a projektek átfutási ideje is csökkent, kompaktabbá váltak a szoftverek, amelyek a kis- és középvállalatok munkafolyamataihoz is illeszkedni tudnak. Lényeges továbbá, hogy a pár évvel ezelőtti állapothoz képest a hardver- és adatbázisplatformok száma is jelentősen csökkent.

– A piaci konszolidáció eredményeként öt–nyolc év múlva meglátásom szerint három-négy domináns ERP-rendszerszállító marad a világon, amiben szerepet játszanak a magas fejlesztési költségek is – mondja Ambrus Zsolt, az Oracle Hungary Kft. megoldásértékesítési vezetője.

Az SAP megoldása

Az SAP mySAP.com e-business verziójára épülő Kulcsr@kész megoldás a kis- és közepes méretű szolgáltató vagy kereskedelmi vállalkozások számára készült, és template/sablon alapú. Ez a nagyvállalati mySAP.com rendszer előre paraméterezett verziója, a tipikus magyar kis- és középvállalat alapfunkcióit támogatja. A Kulcsr@kész SAP-ban megtalálható a pénzügyi számvitel, a controlling, az eszköz- és anyaggazdálkodás, a szervizmenedzsment (ügyfélszolgálat), a raktárgazdálkodás és az értékesítési modul, továbbá az internetes áruház. Az előre konfigurálással jelentősen csökkennek a bevezetés költségei: az oktatási és tanácsadói napok száma, ami megtakarítással jár.

A Kulcsr@kész SAP a kis- és közepes vállalatok igényeire szabott modulokat és opciókat tartalmazza, de ezzel nem korlátozza a felhasználó lehetőségeit, kérésre a mySAP.com rendszer összes komponense aktivizálható. Oktatása mintegy 30, a teljes bevezetése átlagosan 60-70 tanácsadói napot vesz igénybe.

A bevezetést nem az SAP Hungary Kft. végzi, hanem a szerződött partnerei. A hardverrel együtt – a vállalatra van bízva, milyen szervert választ – a komplett Kulcsr@kész vállalatirányítási rendszer 25–40 millió forintból bevezethető – amennyiben a megoldás megfelel a vállalatnak –, amelyben benne foglaltatik a mintavállalatra szabott megoldáscsomag, a funkcionális leírás, az oktatás és a tanácsadás. A 2000. augusztusi megjelenés óta több mint 35 cég döntött a rendszer mellett.

– A kis- és középvállalati szoftver oktatását már a bevezetés harmadik napján el lehet kezdeni. A bevezetés precíz folyamatokat igényel, problémákat általában a szigetalkalmazások okozhatnak, amelyek az SAP-val ellentétben nem valós időben dolgozzák fel az adatokat – mondja Pálfalvi György, az SAP Hungary Kft. kis- és középvállalati üzletágvezetője.

Dinamikus Baan-modellezés

A német SAP-hez hasonlóan a holland Baan sem mostanában fordult először a kis- és középvállalati szegmens felé, már három évvel ezelőtt is létezett alacsony felhasználószámra kialakított csomagos megoldása.

A cég vállalatirányítási rendszere minden vállalatméretre könnyen rászabható, nincs butított verzió, különbségek csak a bevezetett modulok számában és kapcsolatában jelentkeznek. Az alaprendszerhez és az integrálható, „feláras” add-on csomagokhoz, illetve modulokhoz – például az E-Enterprise/E-Collaboration, amely interneten elosztott rendszert valósít meg, a házi pénztár, a Data Navigator vagy az üzleti intelligencia (BaanBIS) – még további három, kisebb egységre osztott nagy terület kapcsolódhat: az SCM (Supply Chain Management – szállítóilánc-kezelés), a CRM (Customer Relationship Management – ügyfélkapcsolat-kezelés) és a még újnak számító PLM (Product Lifecycle Management – termékéletciklus-menedzsment).

A Baan szoftvereket forgalmazó Datorg Team Kft.-nek a magyarországi kis- és középvállalatokra kialakított csomagmegoldása a standard Baan IV vállalatirányítási rendszerre épül, amelyben a szokásos ERP modulokon kívül – mint a pénzügy-számvitel, kontrolling, beszerzés, értékesítés, raktárgazdálkodás, gyártás- és termelésirányítás – megtalálható a projektkezelés, a szolgáltatás-karbantartás (például alkatrészek nyilvántartása, gépjavítás), a szállítmányozás-fuvarozás és a minőségbiztosítás is. Az alaprendszer magában foglalja a dinamikus vállalatmodellező eszközt is. A csomagmegoldásban ezt 12 darab, megvásárolható referenciamodell egészíti ki, amelyek tartalmazzák az iparág-specifikus megoldásokat, illetve az üzleti funkciókat, folyamatokat, azok leírását és kapcsolatát, továbbá a vállalaton belüli feladatköröket. Ezért a legtöbb vállalattípusra szinte azonnal, minimális testreszabással alkalmazható a rendszer, ami jelentősen lerövidíti a bevezetési időt. A magyarországi csomagban természetesen a magyar nyelvi modul és lokalizáció is megtalálható.

A csomag a Baan IV alkalmazói szoftveren és referenciamodelleken kívül a szükséges hardver- és egyéb szoftverkomponenseket (például adatbázis-kezelő), valamint minimális tanácsadási szolgáltatást is tartalmaz. Egy ilyen rendszer 16 felhasználóra 20-25 millió forintból alakítható ki, amely már csak a bevezetéshez szükséges – a vevői és testreszabási igényektől függő – szakmai szolgáltatásokkal (oktatás, konzultáció) egészítendő ki.

– A referenciamodellek több száz hasonló cég feltérképezése és bevezetési tapasztalata alapján készültek el, ezért a bennük rejlő vállalatműködési know-how-t kihasználva érdemes kevés testreszabást kérni a bevezetésnél. A cégek meglehetősen sokat spórolhatnak a szakmai szolgáltatásokon és a bevezetési időn, ez amúgy is alapvető törekvésük – mondja Botos Attila, a Datorg Team Kft. kereskedelmi igazgatója.

Középvállalatoknál az ERP rendszer bevezetése átlagosan 6-8 hónapot vesz igénybe, a kicsiknél átlagosan 3-4-et, amely előre konfigurált megoldással – testreszabás nélkül – akár 2 hónapra is csökkenthető.

Előre paraméterezett Oracle-rendszer

Az Oracle koncepciója hasonló a Baanéhoz. Az kis- és középvállalatok is ugyanazt az alaprendszert – az Oracle E-Business Suite 11i-t – kapják, de a vállalati igényekhez idomulva limitálják a funkciókat.

– Mi modulok helyett üzleti folyamatokban gondolkodunk. Az üzleti folyamatok a kisvállalatoknál is éppoly bonyolultak, mint a nagy cégeknél, ezért még a bevezetés előtt tisztázzuk, melyek legyenek ezek, és milyen módosítások szükségesek. A paraméterezés nagy részét egyébként előre elvégzik – mondja Ambrus Zsolt megoldásértékesítési igazgató.

Egy 120 munkaállomásos, közepes ERP rendszer bevezetése körülbelül 3-4 hónapot vesz igénybe, ám egy pénzügyi rendszer már 60 „embernapon” belül működhet (az idő a döntéshozók számától is függ a cégnél). Középvállalati (minimum évi 1,5–2 milliárd forintos éves forgalom) projektekből évi 15–20 darabot tart számon az Oracle.

Egy 10–20 felhasználós pénzügyi rendszer körülbelül 12 millió forinttal terheli meg a cég kasszáját, ha a tágabb E-Business Suite-et vesszük (beszerzés, disztribúció, termelésirányítás, értékesítés), az összeg 40 millió forintra rúghat. Ehhez további funkciókat lehet kapcsolni, olyanokat, mint az emberierőforrás-kezelés, a marketing, a szállítóilánc-kezelés, a projektmenedzsment vagy a CRM. A bevezetést egyébként itt is az Oracle szerződéses partnerei végzik.

Svéd modell magyarrá szabva

A svéd Intentia szoftverház terméke a Movex közép- és nagyvállalati integrált vállalatirányítási rendszer, amelynek hazai forgalmazója az aPLUS Consulting Kft. Azonban a magyar szakemberek kifejezetten a kisvállalati rétegnek – a hazai piac igényeinek figyelembevételével – kifejlesztették az Instant Movexet. Az Instant Movex az átlagos magyar vállalkozásra szabott, előre paraméterezett, indulásra kész integrált vállalatirányítási rendszer, amely alapvetően kereskedelmi, disztribúciós, készletezési és könyvelési folyamatokat kezel.

– Az Instant Movex az első lépcsőfokot jelenti a dinamikus fejlődésre vágyó vállalkozásoknak, amelyek üzletmenete már szükségessé teszi egy integrált rendszer bevezetését, de kis befektetéssel és rövid idő alatt. A rendszer a vállalat méretével összhangban növekedhet – mondja Rabe Ágnes, az aPLUS Consulting Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója.

A standard Movex bevezetési ideje 100–300 embernap között változik, a kisvállalatok azonban a 10–50 felhasználóra és minimum 500 millió forint éves forgalomra tervezett Instant Movexet akár már 25 nap alatt bevezethetik. Ideális esetben ez 20 nap oktatást és 5 nap konzultációt jelent. 15 millió forintért a kisvállalkozás csomagban kap egy IBM iSeries szervert, négy előre konfigurált modult – beszerzés, raktárkezelés, értékesítés, pénzügy –, megkapja magát a szoftvert, az oktatást és konzultációt, valamint egyéves szoftverkövetési díjat is jóváírnak számára. Később lehetőség van arra is, hogy a rendszert más területeken használják, azaz például a gyártás, a karbantartás és az e-business modulok bevezetésére.

Az ERP árnyékos oldala


Melyek a ma ismert ERP rendszerek főbb hibái? Először is az elnevezésük. A rövidítés jelentése: vállalatierőforrás-tervező, ám a valóságban szó sincs forrásokról s még kevésbé tervezésről. Az ERP kifejezést azokra a rendszerekre szokás használni, amelyek egyetlen számítógépes adatbázisra építve igyekeznek átfogni egy vállalat irányításának összes főbb tudnivalóit; a pénzügyi, az anyag- és eszközgazdálkodási, a humán erőforrások, a dokumentációs, a könyvelési és a kereskedelmi tranzakciók információit. A fókusz tehát a vállalaton van, illetve az integrált adatbázison. Ezért valamivel jobb elnevezés a magyar VIR (vállalatirányítási rendszer), vagy – a sokak által javasolt, de révbe nem ért – BPM (Business Process Management), azaz: üzleti folyamatok kezelése.

Az üzleti alkalmazási modulokat valamely nagy adatbázisgyártó alapjaira építve fejlesztették ki. A fejlesztői eszközök tehát különböző platformokról és generációkból származnak, az egyes rendszerek így nehezékként cipelik magukkal a zárt, gyakran erkölcsileg elavult, a korszerűsítést nehezen vagy költségesen engedő eszközöket.

A rendszerek nettó ára magas, és különösen az az úgynevezett teljes élettartamra eső költség (TCO – Total Cost of Ownership). Ez utóbbiba a beszerzési ár mellett beleértendő a felhasználók betanításától kezdve a rendszernek megfelelő hardverigényen át a konzultációig, a garanciális és szervizszolgáltatásokig, jogszabály- és programverzió-követésig sok minden.

A mai, bonyolult rendszerek bevezetési ideje rendkívül hosszú, különösen nagyvállalatnál, a szokásos időtartama – beleértve a dolgozók munkamenetének átszervezését, szemléletének átalakítását is – inkább 1–3 évre tehető.

És általában ez utóbbi az ERP rendszerek legnagyobb buktatója. Soha nem igazodnak ugyanis a megrendelő bevált vagy csak megszokott munkamenetéhez. Mi több, amit lehet, felborítanak azzal, hogy a megvásárolandó szoftverrendszerhez igazítják a vállalat összes munkafolyamatát, s a működés során jelentkező a legkisebb hiba is jelentős mértékben fokozza az amúgy is meglévő ellenérzéseket. Ebből a szempontból jobb az előre elkészített, igazodást követelő szabványszoftver; a fejlesztők pedig készen állnak a testreszabásra. Mert gyakran könnyebb a szoftvert a felhasználók igényeihez szabni, mint az utóbbiak hozzáállását gyorsan megváltoztatni.



Magyar megoldás

A megrendelő gyakran joggal érzi magát kiszolgáltatottnak: ha változnak a jogszabályok, ha új üzleti folyamatot akar bekapcsolni vagy szeretne korszerűbb rendszerre átállni, jobb esetben ismét a zsebébe kell nyúlnia, rosszabban pedig kénytelen megalkudni kissé elöregedett, lelassult rendszerével. Talán ez az a szempont, ahol a legtöbbet mutathatja fel az új, magyar fejlesztésű ERP rendszer. Az Ecobit Informatikai Kft. Talentum Harmonizált Vállalati Információs Rendszerét a közepes méretűek, illetve LITE formájában a kisebbek is elérhetik. Nyitottságát, azt, hogy kisebb méretekben is használható, elsősorban a Microsoft új platformjának, a Microsoft .NET rendszernek köszönheti.

A rendszer nyitottságánál fogva csökken a felhasználók kiszolgáltatottsága, bármily nagy rendszer esetében sincsenek végzetes módon a szállítóhoz kötve. Ebbe beleérthetők a vállalati igényekre szabott módosítások is, vagyis hogy a felhasználók a lehetőségek adta keretek között megtarthassák a megszokott üzleti feldolgozási szokásaikat. Más kérdés persze az, ha az üzletmenet korszerűsítésre szorul. A fejlesztőeszközök rugalmasságának köszönhetően a javítások, bővítések ára kedvező, vagyis könnyebb az áhított arany középutat megtalálni.

Fejlesztői szempontból a rendszert logikailag és fizikailag három jól elkülöníthető részre osztották: a megjelenítési szolgáltatásokra, az üzleti logikára és az adatszolgáltatásokra. A komponensek szétválasztásából eredően az alapvetően objektumorientált rendszer megbízható, könnyebben karbantartható és kezelhető lett. A felhasználók az Excel és a Word esetében a már megszokott környezettel találkoznak.

Mind a beszerzési árat, mind a teljes élettartamra eső költséget a szokottnál legalább egy nagyságrenddel kisebbre tartják az Ecobit szakemberei, a bevezetés ígért időtartama pedig néhány hónap. Tény, hogy az első alkalmazást a Dunaferr Energiaszolgáltató Kft.-nél három hónapos próbaüzem után sikeresen adták át.

Demcsák Gergely és Kolossa Tamás

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo