Aggasztó késésben

Az Európai Unió politikájában nem új keletű az energiaügy, ám az elmúlt néhány évtizedben viszonylag háttérbe szorult. A 21. század kihívásai azonban ismét megkövetelik, hogy az unió egységesen lépjen fel a lakosság biztonságos és fenntartható energiaellátása érdekében. A kérdésben a politikai konszenzus, úgy tűnik, megszületett, de az egységes energiapolitika létrejöttéhez ennél sokkal többre lenne szükség.

1950-ben, a második világháború után az európai béke megszilárdítása és újabb háború megakadályozása érdekében a szén- és acéltermelés feletti együttes ellenőrzés igénye hívta életre a közösséget, és hat állam 1951 áprilisában, Párizsban aláírta a megállapodást az Európai Szén- és Acélközösség (ESZAK, ismertebb nevén Montánunió) létrehozásáról. Bár az ESZAK már régen felbomlott, Európában ma újból előtérbe került a közösségi energiapolitika kérdése, igaz már nem a háborús veszély, hanem a globális klímaváltozás okán. Az EU jövője szempontjából most az a kérdés, hogy sikerül-e a közösség energiafüggőségét csökkenteni, és a lisszaboni szerződésben is megfogalmazott növekedési igényhez szükséges energiatöbbletet fenntartható módon előállítani.

Csökkenteni kell!
Az EU szilárd meggyőződése, hogy a globális felmelegedés nem haladhatja meg az ipari forradalom előtti hőmérsékleti szinthez képest a 2 Celsius-fokot, hiszen a tudomány meggyőző módon bizonyította, hogy e határérték fölött a visszafordíthatatlan és valószínűleg katasztrofális környezeti változások bekövetkezésének veszélye óriási mértékben megnő. A célkitűzés megvalósításához a globális kibocsátásoknak 2020-ig tetőzniük kell, majd 2050-ig legalább a felére kell csökkenniük az 1990-es szinthez képest. Ennek érdekében 2020-ig a fejlett országoknak együttesen 30 százalékkal csökkenteniük kell kibocsátásaikat az 1990. évi szinthez képest, míg a fejlődő országoknak, különösen a nagyobb felemelkedő gazdaságoknak, fékezniük kell kibocsátásaik növekedését, a "minden marad a régiben" forgatókönyvhöz viszonyítva 15-30 százalékkal alacsonyabb szinten tartva azokat 2020-ban.
Gát a tagállami hatáskör

Bár 2004-ben, a Barroso-bizottság felállásakor még úgy tűnt, az energetika továbbra is súlytalan kérdés marad, két év elteltével a helyzet változott. A globális felmelegedés, az egyre növekvő energiaigény és a jövőbeli utánpótlási nehézségek tudatában az unió döntéshozói rájöttek: együttes fellépésre van szükség ahhoz, hogy a közösség számára versenyképes és tiszta energiát biztosítsanak.

Az energia, akárcsak az éghajlatváltozás nem ismer határokat. Ha valamely ország nem ad megfelelő választ a kihívásra, az érint mindenki mást, ha pedig az Európai Unión kívül merülnek fel problémák, azok kedvezőtlenül érinthetik az EU egészét. A közös gondolkodás és fellépés tehát elengedhetetlen. Az EU energetikai biztosa, Andris Piebalgs az elmúlt két és fél évben intenzíven elindult ebbe az irányba, s talán az ő ambiciózus fellépésének és az unió soros elnöki tisztét betöltő Németország sikeres kezdeményezéseinek is köszönhető, hogy 2007. március 9-én az állam- és kormányfők konferenciáján az államfők kimondták: az uniónak egységes energiapolitikára van szüksége.

- Az EU-csúcson a tagállamok vezetői kötelezettséget vállaltak arra, hogy 2020-ig húsz százalékkal az 1990-es szint alá csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását. A klímacsomag elfogadása nagy előrelépés, különösen azért, mert jogszabályi kötelezettség nélkül, önkéntes alapon jött létre. Ez azt mutatja, van politikai akarat a közös európai energiapolitika kialakítására. Az ehhez szükséges jogi hátteret azonban csak a lisszaboni szerződés ratifikálása és életbe lépése teremtheti meg. Addig a vállalások "becsületbeli ügyek" maradnak, a végrehajtás mikéntje pedig a tagállamoktól függ - mondja Tóth János, az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság Energia Szekciójának elnöke, aki úgy véli, mindenképpen egységes energiapolitikára van szükség ahhoz, hogy a század kihívásaira az unió országai megfelelő és összehangolt választ tudjanak adni.

Az Európai Bizottság ugyanis ebben a kérdésben - miután az energiapolitika tagállami hatáskörben van - európai alkotmányt kiváltó szerződés ratifikálása és hatálybalépése előtt nehézkesen kezdeményezhet jogszabályt. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tagállamoknak nincs lehetőségük közös akciókra, mint ahogyan 2007 szeptemberében például megszületett a harmadik energiacsomag, amelynek célja, hogy az energiaszektor végérvényesen átlépjen a monopóliumok korszakából a valódi és fenntartható verseny szakaszába. A csomag értelmében azonban továbbra is tagállami hatáskör az energiatermelés és -elosztás versenypiaci szabályozása.

Atomenergia-aggályok

Szintén közös álláspontra lenne szükség az atomenergiával kapcsolatosan egyre gyakrabban felmerülő kérdésekben. Bár az országok véleménye megoszlik a kérdésben, a nukleáris források jelenleg nem hagyhatók figyelmen kívül. Atomenergia nélkül ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vállalt kötelezettségek teljesíthetősége is kérdésessé válhat.

Európában ma 152 reaktorral az atomenergia adja az áramtermelés egyharmadát, ez a részarány azonban - különösen, ha egyes tagállamokban folytatódik az atomenergia visszaszorítása - jelentősen csökkenni fog.

- Annak ellenére, hogy az Európai Parlamentben nő a támogató képviselők száma, és a napirendre tűzött kérdések jelentősége is, a tagállamok eltérő álláspontot képviselnek az "építéstől a leépítésig" - vázolta a helyzetet Herczog Edit a Foratom (European Atomic Forum, az európai atomenergia-ipar érdekében létrehozott brüsszeli központú társaság) új tagállamokat tömörítő szervezetének szeptember 31-én tartott budapesti konferenciáján. Szerinte a kérdésben előrelépést hozna, ha az unió államaiban újraindulna a társadalmi vita az atomenergiáról, és megfontolandó lenne egy európai szintű nukleáris program elindítása is. Az olyan alternatív források, mint például a szélenergia, ugyanis aligha lesznek képesek belátható időn belül 20 százaléknál nagyobb arányban jelen lenni az energiaportfólióban.

A Nemzetközi Energiahivatal adatai szerint a világnak minden évben 32 új reaktort kellene építenie egészen 2050-ig ahhoz, hogy 50 százalékkal mérsékelje az üvegházhatás fokozásáért felelős károsanyag-kibocsátást. Herczog Edit az unió versenyképességére is utalt, amikor rámutatott arra, hogy több mint 20 ország tervezi a nukleáris energia bővebb felhasználását, ám 2035-ben Kína és India fogja birtokolni a világ nukleáris erőműveinek 40 százalékát. A versenyben Oroszország és az USA sem kíván lemaradni.

Amíg azonban a közösségnek nincs minden tagállamra érvényes atombiztonsági direktívája, nehéz az embereket meggyőzni. Talán változást hozhat e téren a bizottság november végi döntése arról, hogy hamarosan a parlament elé terjeszti a nukleáris biztonságról szóló új irányelvet. Ez nem csupán azt segítené, hogy minden állampolgár azonos biztonságot élvezzen, hanem azt is, hogy az atomenergia előállítása és elosztása költséghatékonyabb legyen. Ez pedig a biztonságos európai energiaellátás egyik alapfeltétele. Nem véletlen, hogy az unió alapító atyái egykoron úgy képzelték, a közösség energiaszükségletét atomenergiából fogják fedezni. Pedig akkor még szó sem volt a fenntartható fejlődés dilemmáiról.

Érdekek és ellenérdekek

A gazdaság szereplői ambivalens módon viszonyulnak az energia kérdéséhez, az érdekhatárok áttekinthetetlenek, az energiaszektor és a politika pedig gyakran összefonódik (mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Gerhard Schröder egykori német kancellár jelenleg a Gazprom tanácsadója), és esetenként bizony háttérbe szorul az, hogy most a Föld jövője a tét.

Ebben a játékban az újonnan csatlakozott kisebb országok nehezen tudják érdekeiket érvényesíteni. Ugyanakkor Herczog Edit pozitívan látja Magyarország helyzetét. Szerinte az a legfontosabb, hogy kivegyük a szerepünket a bilaterális és multilaterális szabályozásban, és erősítsük a határokon átívelő szolgáltatás jelentőségét a teljes energiaszektorban. Előtérbe kell kerülnie hazánk tranzitország-szerepének, de emellett fontos az erőműépítés és a beszállítói szerepre való felkészülés is, hangsúlyozta a képviselő az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület "Vitassuk meg a jövőnket" címmel rendezett konferenciáján. Középtávon a nettó energiatermelő pozíció elérését és az ország regionális vezető szerepének megteremtését kell megcélozni. Rámutatott arra is, hogy ehhez sürgős szemléletváltás szükséges.

- Hibás megközelítés, ha az Európai Unió tagjaként továbbra is nemzeti piacban gondolkodunk. A horizont tágasabb, és a megoldást is a regionális piac megteremtésében kell keresni - hangsúlyozta a konferencián.

És ha a kérdés elsikkad?

Az elmúlt néhány évben az Európai Bizottság számos indítványt nyújtott be a megújuló energiák, a tisztaszén-technológiák és a kőolajszármazékok ügyében, idén januárban pedig előterjesztette ambiciózus éghajlat-változási és energiacsomagját. Az elkövetkező hónapokban azonban további lépésekre nem lehet számítani. Késlelteti a döntéseket, hogy a regnáló európai testületek mandátuma 2009-ben lejár, így várhatóan számos kérdés nyitva marad. A közelmúltban az Európai Parlament például elhalasztotta az energia- és klímacsomag vitáját, mondván, megvárja a soron következő EU-csúcsot. A december 10-11-i brüsszeli esemény témái között ugyan szerepel a lisszaboni szerződés, de az uniót ma alighanem a pénzügyi válság, annak várható következményei és a negatív hatások kivédésének lehetséges módjai foglalkoztatják.

- A legnagyobb veszély, hogy a klímaváltozásból eredő hosszú távú hatásokról is megoszlanak a vélemények. A lisszaboni szerződés elfogadásának hiányában akár az is előfordulhat, hogy az energiakérdés előbb-utóbb háttérbe szorul, vagy az aktuális ügyek egy időre elnyomják - véli Tóth János.

Az viszont biztató, hogy az unió nemrég sajtóközleményt adott ki arról, hogy a decemberi poznani ENSZ éghajlat-változási konferencián a bizottság és a tagállamok számos kérdésben sürgetni fogják az előrelépést, hogy gyorsítsák az új globális éghajlat-változási szerződésről szóló tárgyalásokat. Az egyezmény mindenki által osztott jövőképe szerint a fejlett országoknak drasztikusan le kell csökkenteniük 2020-ig az üvegházhatást okozó gázok globális kibocsátását. Ráadásul a januárban javasolt éghajlat-változási és energiacsomaggal kapcsolatos tárgyalások az utolsó szakaszban vannak, és az szerepel az Európai Tanács december 11-12-i ülésének napirendjén.

Tóth János mégis úgy gondolja, energiaügyben formálisan a legközelebbi nagy dátum a lisszaboni szerződés életbelépése lesz. És bár egyre több tagállam - legutóbb Svédország - szavazta meg, a pénzügyi válság révén kialakult bizalmatlanság kedvezőtlenül hat a reformszerződés jövőjére is. A kormányok a krízis miatt egyre népszerűtlenebbek egész Európában, ezért egyes vélemények szerint nagyon veszélyes lenne jelenleg népszavazást tartani az európai szerződésről, olvasható például az EurActiv portálon.

Mindenki spórolhat
November végén zárult le az Európai Energiabajnokság, amelyen 17 országból összesen 150 cég vett részt. A verseny célja az volt, hogy a vállalatok vagy intézmények egy év alatt minél több energiát takarítsanak meg. A magyarországi első helyezett Fővárosi Vízművek Zrt. budapesti központi irodája átfogó kommunikációs kampány keretében tájékoztatta a dolgozókat a számítógépek, az italautomaták és a világítás használata során alkalmazható energiatakarékossági intézkedésekről. Az elért eredményekről az ügyfeleiket is informálták a székház épületében elhelyezett hatalmas táblán. A hazai második helyezett K&H Bank Vigadó téri irodaházának üzemeltetési csoportja jelentős erőfeszítéseket tett az épület-felügyeleti rendszer optimalizálása, az energiapazarlások kiszűrése érdekében. A vállalat belső újságában és intraneten tett közzé energiahatékonysági tippeket. Az IBM sokszínű, jól felépített és szakmailag rendkívül átgondolt kampányával méltán nyerte el a "Legjobb belső motivációs kampány" különdíjat hazánkban. A Tatabányai Önkormányzat "Helyi közösségért" különdíjat kapott. Ők az irodai dolgozók tudatformálása mellett a helyi televízió képújságján keresztül, valamint iskolai energiatakarékossági versenyek rendezésével a helyi lakosság körében is népszerűsítették az energiatudatos magatartást. Az egy év alatt több mint 52 gigawattóra energiát sikerült megtakarítani a 17 európai országban, aminek köszönhetően több mint 26 ezer tonna szén-dioxid nem került a levegőbe. A magyarországi résztvevők átlag 8,65 százalékos energiamegtakarítást értek el a korábbi évekhez képest a több mint 2500 irodai dolgozó tudatformálásával és a kisebb energiahatékonysági beruházásokkal.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo