A sárkány éve

Magyarország az Európa meghódítására készülő kínai cégek kereskedelemi központja lehet, ha a kínai vállalatok is úgy akarják. A megszokott, külvárosi piacokon található, zömmel textiltermékek és a háztartásban használatos cikkek után Kína a csúcstechnológiában erősít. Ami húsz évvel ezelőtt Japán, tíz éve pedig Dél-Korea, Tajvan vagy Szingapúr cégeinek sikerült, azt Kína vállalatai minden bizonnyal még gyorsabban el fogják érni. Egy Magyarország nagyságú kis ország két dolgot tehet: együttműködik az egyre növekvő étvágyú "sárkánnyal", és - lehetőségeihez képest - megpróbálja valami jóval megkínálni...

Tizenöt évvel ezelőtt arról szóltak a sajtóhírek, hogy a kormányzat hongkongi üzletemberekkel és kormányzati tisztségviselőkkel tárgyal arról, hogy a városállam Csepel szigetén új üzleti központot épít, ahová a Kínához való csatlakozás miatt aggódó hongkongiak költöznének. A sokmilliárd dolláros beruházásból és a budapesti "Chinatown"-ból végül nem lett semmi. A Medgyessy Péter miniszterelnöksége óta javuló magyar-kínai kapcsolatok további jobbításán munkálkodó kormányzati és üzleti körök mára Magyarországról mint Kína európai hídfőállásáról beszélnek.

A keleti kapu

Az elképzelések szerint a nagy kínai cégek az unió keleti kapuját, azaz Magyarországot használhatnák kereskedelmi központként. Ez - függetlenül a magyar tervektől - részben már meg is valósult, hiszen a majdnem 4 milliárd eurós kínai import több mint 70 százaléka el is hagyja Magyarországot.

A koncepció, hogy Magyarország legyen a kínai cégek európai központja, kifejezetten jó alapokon nyugszik. Kovácsics Iván, a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara elnöke szerint minden adottsága megvan az országnak ahhoz, hogy az évi sok százmilliárdos kínai exportot megvalósító cégek Budapestről figyeljenek Európára. A helyi lakosság által megszokott és elfogadott nagyszámú kínai kolónia, az egyre szorosabb magyar-kínai diplomáciai és gazdasági kapcsolatok mind-mind azt bizonyítják, hogy Magyarország lenne a legjobb megoldás.

Természetesen ebben az esetben arról szó sincs, hogy a sok millió konténer ezentúl Rotterdam és Hamburg helyett a Dunán fog kikötni, ám a kereskedelmi központok és kirendeltségek, sőt gyártóbázisok is Magyarországon működhetnének. Ebben a kiváló földrajzi elhelyezkedés is Magyarország mellett szól, hiszen Budapestről Moszkva éppen úgy két és fél órányi repülőtávolságra van, mint London - hozza fel a kínaiak számára szinte egyformán fontos két piacközpontot a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara elnöke.

 Made in China

Európa befolyásolhatja Kínát
Nem tudjuk, hogy Kína jelenlegi "Nagy Ugrása" hová vezet. Ma még csak az elrugaszkodás utáni sebességet látjuk. Akármi is történik, az biztos, hogy Kína a huszonegyedik században megkerülhetetlen globális szereplő lesz, mint ahogyan már ma is az. E szuperhatalom nemzetközi karaktere azonban az interakciókban alakul majd ki. Magatartásával és kezdeményezéseivel a Nyugat maga is befolyásolja, hogy Kína milyen utat fog követni a világpolitikában és a globális gazdaságban. Ma még nyitott kérdés, hogy a Nyugat viszonyulásában melyik elem válik meghatározóvá, a méltányos, tiszteletteljes és következetes magatartás, vagy egy olyan politika, amely elősegítheti a bezárkózó, nacionalista, arrogáns reakciókat.
Nem túlzás azt állítani, hogy Kína óriási változáson megy keresztül: az elmúlt tíz évben a világ gyárává váló ország az olcsó tömegáru helyett egyre inkább a nagyobb hozzáadott értékű termékek gyártására helyezi a hangsúlyt. Kovácsics Iván felhívja a figyelmet arra: megfigyelhető tendencia, hogy az olcsó textiljéről ismert Kína Vietnamba és Indiába helyezi ki gyártókapacitásait.

A kamara elnöke szerint látható, hogy Magyarországon - és így az unóban is - is megjelentek azok a szórakoztatóipari és informatikai berendezések, amelyek minőségüket tekintve nem maradnak le a tajvani vagy dél-koreai versenytársak termékeitől. Ha Kína ebbe az irányba lép tovább, tehát saját márkanév alatt futó és saját tervezésű termékekkel akar megjelenni a világpiacon és így Európában, akkor mindenképpen szüksége lesz egy olyan hálózat kiépítésére, amely nélkülözhetetlen a kereskedelemhez - magyarázza a hídfőállás ötletének megalapozottságát Kovácsics Iván. Szerinte Magyarországnak a sajtóban újra és újra felbukkanó "logisztikai központ" szerepe csak abban az értelemben működhet, hogy a kínai termékek a környező kelet-közép-európai országokba Magyarországon át menjenek tovább.

A kínai piacok magyarországi térhódítása után tíz évvel megszületett az a bevásárlóközpont is, amely európai színvonalon szolgálja ki a magyar vevőket. Az Asia Center tőszomszédságában felépített China Mart pedig nagykereskedelmi és bemutatótermi központja lehet a betelepülő kínai cégeknek. Kovácsics Iván szerint a szándék mindkét félben megvan, most már csak az a kérdés, hogy elegendő kínai vállalat áll-e az ötlet mögé.

#page#

 Kínában eladni nehéz

A kínai importhoz képest csekély magyar export természetesen nem egyedülálló probléma: a világ legtöbb országa is ebben a helyzetben van, Kína pedig már több esztendeje évi több százmilliárd eurós aktívumot halmoz fel kereskedelmi partnereivel szemben. Vannak azért kivételek: a Nemzetközi Valutaalap 2006-os adatai szerint Dél-Korea és Japán több tízmilliárd dollárral nagyobb értékben ad el Kínának, mint vesz tőle, és a nyersanyag-exportőr Szaúd-Arábia, Malajzia, Brazília, Chile és Angola minden évben jelentős, 4-8 milliárdos többlettel zár vele szemben.

A rohamosan fejlődő kínai középosztály - egyes becslések szerint mára nagyjából 200 milliós lehet - viszont megmentheti a nyugat-európai és amerikai vállalatokat. És nem csak a középosztály vásárol: ma Kínában 500 millió mobil- és 150 millió internet-előfizető van. A piacon viszont erős verseny folyik a vásárlók megszerzésére, és ebben nemcsak a fejlett világ, hanem a kínai cégek is egyre inkább részt vesznek.

El lehet adni magyar bort Kínában - ért egyet Kovácsics Iván - csak nem mindegy, hogyan fogunk bele. Felesleges ugyanis az egész országot megcélozni, inkább ki kell választani egy várost, esetleg egy tartományt. A mennyiség is kérdés, hiszen a kínai partner képes akkora mintakollekciót rendelni, amit esetleg a magyar partner csak nehezen tud teljesíteni.

A nagy cégeknek sincs könnyebb dolguk: a verseny mellett magával a kormányzattal is meg kell "küzdeni" - ahogyan arra Dessewffy Tibor és Szajp Szabolcs A kínai kapcsolat című tanulmányában rámutat. Kína erejét mutatja az is, hogy a világ országai közül szinte egyedül képes a nagy külföldi multinacionális vállalatokkal úgy tárgyalni, hogy ő diktál. A piac nagysága és az ebből következő hatalmas és hosszú távú lehetőségek miatt olyan cégek hajlandók engedni elveikből és elképzeléseikből, mint a Google, a Microsoft, a Boeing, az Airbus vagy a nagy amerikai és európai autógyárak.

Technológia

Májusban fontos kínai delegáció járt Magyarországon: Wu Bang Guo, a Kínai Országos Népi Gyűlés Állandó Bizottságának elnöke által vezetett küldöttséget Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke is fogadta. A tanácskozáson felszólaló Huszty András, a Miniszterelnöki Hivatal magyar-kínai kapcsolatokért felelős kormánymegbízottja szerint Magyarország szeretné csökkenteni a két ország közötti kereskedelmi egyensúlytalanságot, ám ez pusztán az áruszállítás növelésével nem lehetséges. Kínában egyelőre mindössze 61 millió dollárnyi magyar beruházás valósult meg, ez a harmadát vagy negyedét jelenti egyetlen évben a Romániába vagy Szlovákiába kivitt magyar befektetéseknek.

Kínában a megoldást a célzott technológiai vagy speciális szaktudást jelentő befektetések jelenthetik. Kovácsics Iván például a Hortobágyi Lúdtenyésztő Zrt.-t említi, amely háromévi piackutatás után hozta létre vegyesvállalatát az elmaradottabb régiónak számító Belső-Mongol Autonóm területen. Az ötmilliárd forintos beruházás után, a sikereken és a jelentős adókedvezményen felbuzdulva, a cég jövőre újabb beruházást tervez, így néhány éven belül 100 millió szárnyast lesznek képesek tenyészteni.

Lehetőség és veszély
A Kína okozta kihívásokra adandó válaszokat kereste a Demos Magyarország májusi konferenciája, amelyen az előadók idézték a 2004-es európai versenyképességi jelentést. A dokumentum egy egész fejezetet szentel a kínai gazdaság elemzésének, valamint a kínai gazdaság jelentette kihívások bemutatásának. Hangsúlyozza, hogy az Európai Unió új tagországai kiemelten veszélyeztetettek a kínai termékek tömeges európai piaci megjelenése miatt, hiszen az unió régi tagországai irányába mutató exportszerkezetük hasonló.
Különösen igaz ez Magyarországra és Csehországra, ugyanis e két országnak éppen azon termékei számára növeli a versenyképességi nyomást, amelyekkel az utóbbi években jól szerepeltek az európai piacokon. Dessewffy Tibor és Szajp Szabolcs konferencián bemutatott A kínai kapcsolat című tanulmánya is azt prognosztizálja, hogy a kínai termékek által támasztott verseny egyre inkább növekedni fog a magasabb technológiájú, szofisztikáltabb termékek esetében is, amelyek fontos húzóerői lehetnének a kelet-közép-európai országok gazdaságainak.
A tanulmány szerint a tudás- és innovációintenzív ágazatok, illetve termékek törnek az élre. Ebből következően a kutatás-fejlesztésre koncentráló új iparágak, a környezetvédelemhez, az oktatáshoz kapcsolódó ipari szegmensek, a biotechnológia, az információs és kommunikációs technológia megnyitja azokat az új utakat, amelyeket kreativitással és nyitottsággal kezelve új, sokkal gyümölcsözőbb kapcsolatokat alakíthatunk ki kínai-magyar viszonylatban.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo