Döntések a bevezetés előtt
A dokumentumkezelő rendszer bevezetését mindenképpen közép- vagy hosszú távú befektetésnek kell tekinteni. Ebből adódóan ez elsősorban nem informatikai vagy iratkezelési, hanem stratégiai döntés egy vállalat életében - véli Varga László, a netTeam-Magyarország Zrt. operatív igazgatója. Mielőtt a konkrét megoldás és a szállító kiválasztása megtörténne, a vállalatirányítási rendszerhez hasonlóan a cégnek át kell világítania magát: elemeznie kell a szervezet aktuális dokumentumkezelési gyakorlatát, a támogatni kívánt szervezeti folyamat részfunkcióit, céljait, igényeit és a kapcsolódó folyamatokat. Érdemes azt is mérlegelni, milyen új, eddig nem használt lehetőséggel élhet majd az új rendszer bevezetésekor.
- Nagyon fontos adat a szoftverválasztáskor a dokumentumforgalom mennyisége, keletkezési helye, akár szezonalitása és végül a hardver és a kapcsolódó elemek adottságai - sorolja a feladatokat a netTeam szakértője.
- A bevezetés és a dokumentumkezelési rendszer sikere a megfelelő termék és a megfelelő beszállító mellett azon is múlik, hogy a vállalati folyamatokat megfelelően gondolták-e végig, és a munkatársak kellőképpen motiváltak-e a változásra, van-e elkötelezettségük a kevesebb papír használatára. A célok elérése érdekében a megfelelő tájékoztatásuk, képzésük, a folyamatos kommunikáció elengedhetetlen - egészíti ki a "cégelemzés" kihagyhatatlan részeit Horváth Szilvia, az ELO Digital Office ügyvezetője, aki a költségkímélő "train the trainer" megoldást javasolja, amely esetén a szállító csak a "kulcsfelhasználókat" képezi ki a vállalatnál, azok pedig az összes felhasználót. - Az oktatás az egyik legfontosabb eleme a DMS - dokumentummenedzsment-rendszer - bevezetésének, hiszen ha a felhasználók bizonytalanul ülnek a képernyő előtt, akkor a hatékonyság biztosan nem fog emelkedni - mutat rá az oktatás elkerülhetetlenségére az ügyvezető, majd kiemeli az átállás egyéb következményeit is. - Egy környezetbarát vállalatnak a dokumentumkezelő rendszer bevezetése mellett számos, a környezet terhelését jelentő tételt is ismernie kell: ilyen a nyomtatók, faxok számának drasztikus csökkentése, az újrahasznosított papír felhasználása, a kétoldalas nyomtatás és az elektronikus archiválás szkennerek segítségével.
Számít a méret
Mikro- és kisvállalatok esetében elképzelhető, hogy a dokumentumkezelő rendszerrel támogatnak minden (front és back office) feladatot. Ezek a cégek rendszerint statikus, a papír iktatókönyvet kiváltó megoldásban gondolkodnak.
- A fő szempont, hogy a dokumentumok adatait egyszer kelljen rögzíteni, majd ezek mind könnyen visszakereshetők legyenek, esetleg digitalizálni tudják a papírt. A rendszert általában egy-két munkatárs használja, nincs is szükségük folyamattámogató funkciókra - összegzi tapasztalatait Varga László. Horváth Szilvia hasonló, egyszerű megoldást említ: a mikrovállalkozások esetében lehetőség van "dobozos termékek" megvásárlására is, amelyek olcsók, könnyen telepíthetők, és azonnal használatba is vehetők. Ugyanakkor a dokumentumkezelő használatával az iratok és adatok ugyanúgy azonnal hozzáférhetővé válnak, és természetesen a kevesebb papír felhasználásával költséghatékonyabb lesz a működésük.
A dokumentumok természetesen a cégen kívülről érkező illetéktelenek elől is védettek: az adatokat titkosítva rögzíti az adatbázisban, és a rendszer forráskódja vissza nem fejthető formában utazik a hálózaton. A legtöbb cégnél a legelemibb részleteket is a központi szerver tárolja, a munkatársak gépei pusztán megjelenítésre szolgálnak.
Közép- és nagyvállalatoknál a dokumentumkezelésre fordított licencköltségek "elszállhatnak", ha nem a megfelelő megoldást választják.
- Tapasztalataink alapján egy közepes vállalatnál a munkavállalók maximum 60 százaléka dolgozik valóban a dokumentumkezelő rendszerben, a fennmaradó 40 százalék csak olvassa az abban elhelyezett dokumentumokat, így mindenképpen javasolt olyan rendszert választani, ahol egyes, például az olvasó jogosultsággal rendelkező felhasználók licence ingyenes - említ egy költségcsökkentési trükköt Horváth Szilvia.
A szervezet nagyságából következő pluszfeladatokat Varga László is fontosnak tartja, szerinte ezeknél a cégeknél feltétlenül szükséges az egyéb - munkafolyamat-támogató, számlázó, ügyfélnyilvántartó - rendszerekkel való együttműködés. Egy 50-100 irodai munkatársat foglalkoztató cégnél rendszerint kiterjesztik a dokumentumkezelő rendszert ügyintézői szintre is. A nagyjából 500 főt foglalkoztató vállalatnál pedig már elkerülhetetlen, hogy a munkafolyamatok automatikusan kövessék egymást, mert itt már nemcsak egyszerű dokumentumkezelésről van szó, hanem a folyamatok irányításáról is, melyekhez a dokumentumok szorosan kapcsolódnak. Az ügyintézőknek tehát elegendő a "feladatok" mappáját figyelniük, és elvégezni az oda befutó feladatlépéseket. Mindezzel hatékonyabbá válik a munkavégzés, mivel a feladatok prioritását is a rendszer figyeli, és annak megfelelően osztja ki a következőt, és nem lesz elfelejtett feladat.
- Fejlettebb rendszerek kezelik a helyettesítéseket is. Helyettesítésmenedzsment funkcióval már nem kell többé azon gondolkozni, hogy a szabadság alatt ki fogja elvégezni a feladatokat, és a munkavállalónak nem kell törnie a fejét a szabadsága előtt, hogy "ugye, szóltam mindenkinek arról, hogy szabadságra megyek?" - említi egy gyakori probléma egyszerű megoldását az ügyvezető.
Megtérülés
Egy dokumentumkezelő rendszer használatának általános megtérülését nehéz előre forintosítani. A Piac & Profit által megkérdezett szakértők inkább a rendszer által megtakarított munkaidőt és a hatékonyság erőteljes növekedését emelték ki. Számos cégnél ez nem feltétlenül jelenik meg megtakarításként. Kevésbé körültekintő vezető számára néha egyhavi munkabér is soknak tűnik a dokumentumkezelőért, hiszen a cégvezetés szerint anélkül is létezik, sőt fejlődik a cég - említ egy gyakori hozzáállást Varga László.
Horváth Szilvia szerint a nemzetközi tapasztalatok alapján egy irat iktatása a beépített automatizmusoknak köszönhetően akár 80 százalékkal kevesebb időt vehet igénybe, és akár 95 százalékkal kevesebb dokumentumtárolásra használt helyre van szükség, ráadásul nagyjából kétharmaddal gyorsabb az átfutási ideje az egyes bizonylatoknak. Az ügyvezető általános szabályként azt mondja, hogy a papírmennyiség csökkenésével egyenesen arányosan csökken az irodai készülékek festékhasználata és az iratgyűjtő dossziékra fordított kiadás. A keresésre fordított idő minimalizálásával pedig a beruházások maximum két év alatt megtérülnek.
Átállni csak körültekintően
A dokumentumkezelő rendszer bevezetéskor a legnagyobb hangsúlyt a minél nagyobb integráció elérésére kell helyezni. Egy vállalatirányítási rendszer és egy dokumentumkezelő rendszer együttes megléte csak akkor fog hatékonyságot eredményezni, ha azokat integrálni tudjuk. Ehhez pontosan specifikálni kell, hogy a meglévő informatikai rendszerek mely pontokon csatlakoznak a dokumentumkezelőhöz, és a kommunikáció milyen irányú. A cégvezetésnek külön kell választania a technikai megvalósítást és a mindennapi munka hatékonyságnövekedésének szempontjai szerinti vizsgálatot.
A szövegszerkesztőkkel, táblázatkezelőkkel, azaz az általános, Microsoft Office termékekkel való szoros kapcsolat szintén elősegítheti a hatékonyabb munkavégzést, hiszen a dokumentumainkat már rögtön projektekhez soroljuk be, mindenki számára elérhetővé válnak a jogosultság függvényében, és ez egy tudásbázis kialakításához vezet, ezzel pedig észrevétlenül is kreatívabban, innovatívabban fog működni a vállalat. Fontos szempont az integrációnál, hogy a rendszer platformfüggetlen megoldást is nyújtson, tehát ne csak a ma általános Windows-környezetben fusson.
Hol és hogyan, milyen formátumban legyenek tárolva, elmentve, archiválva a dokumentumok?
2. Rendszerezés, szervezés, indexelés
Milyen eljárások léteznek, amelyek lehetővé teszik a rendszerbe bevitt dokumentumok rendszerezését, szervezését? Milyen indexelés van a rendszerben, milyen adatokat rögzít az indexelés folyamán, amelyek később segítik a visszakeresést?
3. Visszakeresés
Hogyan találhatók meg a rendszerben a dokumentumok? Elég az indexek alapján történő keresés, vagy szükség van/lenne a teljes szövegben való keresésre?
4. Dokumentum- és rendszerbiztonság
Hogyan lehet hozzáférni a dokumentumokhoz, hogyan van védve a jogosulatlan hozzáférésektől, illetéktelenek által történő olvasástól, nyomtatástól vagy éppen a törléstől?
5. Üzletmenet-folytonosság támogatása, katasztrófavédelem
Hogyan lehet elérni kisebb-nagyobb problémák esetén a dokumentumok helyreállítását, az újbóli elérést, és mennyi időn belül?
6. Selejtezés, tárolási idők
Mennyi ideig kell őrizni, tárolni a dokumentumkezelőben elektronikus dokumentumainkat? Mikor lehet selejtezni? Mikor és mely dokumentumokat, iratokat kell átadni levéltárba?
7. Archiválás
Hogyan biztosítható a lementett, archivált, tárolt dokumentumok későbbi olvashatósága?
8. Megosztás, elosztás, csoportmunka
Hogyan oldható meg, hogy a dokumentumok elérhetők legyenek mindazon munkatársak számára, akiknek a munkájukhoz ez szükséges? Hogyan lehet ezeken közös munkát végezni, jóváhagyni?
9. Munkafolyamatok, munkafolyamat-támogatás
A dokumentumkezelő rendszer milyen támogatást ad a különböző folyamatokban történő ügyintézéshez, a feladatok kezeléséhez?
10. Dokumentumok előállítása
A legtöbb dokumentumkezelő rendszer önmagában nem állít elő dokumentumokat, tehát kérdés, hogy integrálni kell-e ezt a funkciót is, vagy más funkciók segítségével (csatolás, linkelés) megoldható-e az elektronikus dokumentumkezelés?
11. Jogosultság, jogosultsági rendszer
Hogyan, mi módon lehet "belépni" a rendszerbe, hogyan lehet a felhasználókat kezelni, csoportokba sorolni? Hogyan lehet nyomon követni a rendszerben végzett tevékenységüket a biztonság és a teljesítmény szempontjából?
Forrás: Dokumentumkezelési Portál - www.docuworld.hu