Míg a magyar lakosság internetező része leginkább vásárol a világhálón - de fizetni nem on-line fizet -, és csak 43 százalékuk vesz igénybe elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat, a vállalkozások döntően már on-line intézik bankügyeiket.
Kétharmados növekedés egy év alatt
Igaz, némi bizalmatlanság a cégeket és a vállalkozókat is jellemzi. A K&H Bank kommunikációs osztályvezetője, Lesti Mónika azt mondja, hogy bár kutatásaik szerint az üzleti ügyfelek több mint 80 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal, az ügyfélkörnek mégis némi nehézségébe telt átállni az elektronikus banki szolgáltatásokra. A fejlesztések eredményeképpen azonban mára több mint 40 ezer ilyen ügyfelük van, vagyis majdnem minden második vállalkozói kliensük rendelkezik internetes banki lehetőséggel.
Bővülésről számolt be a Piac és Profitnak a Budapest Bank (BB) is. A pénzintézet PR-vezetője, Cs. Tóth Marianna szerint az elektronikus csatornák használata folyamatosan növekvő népszerűségnek örvend a vállalati - vállalkozói és kkv- - ügyfélkörben is. Mind az ügyfélszám, mind pedig a lebonyolított banki tranzakciók volumene éves szinten 40 százalékot meghaladó ütemben nő.
A GKI Gazdaságkutató Zrt., a T-Mobile és a Sun Microsystems Kft. által 2007 áprilisában felvett és június végén publikált legfrissebb felmérés szerint az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma 2006 negyedik negyedévében 192 ezer volt, ami a korábbi 3, illetve 12 hónap számaihoz képest 14, illetve 69 százalékos növekedést jelent. A becslések szerint 2007 első félévének végére több mint 222 ezer vállalat használta az internetes banki csatornákat.
Akciók és kedvezményekA pénzintézeteknek - ahogyan az ügyfeleknek is - megéri áttérni az internetes bankolásra már a jelentős költség- és időmegtakarítás miatt is. Ráadásul a szolgáltatások sokkal gördülékenyebben és panaszmentesebben működnek, mint a papír alapú rendszernél. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) jelentése szerint alig éri kritika emiatt a pénzintézeteket: a szervezet adatai szerint a rendszerek fejlesztése vagy időleges túlterheltsége miatti leállások, ügyintézői tévedések adják az egyébként meglehetősen ritka ügyfélpanaszok többségét. A panaszok aránya nem jelentős, de a szolgáltatóknak jobban oda kell figyelniük ügyfeleikre.
Az általános banki költségeket messze alulmúló szolgáltatási díjat a pénzintézetek igyekeznek további kedvezményekkel vonzóbbá tenni, így például a K&H Banknál az on-line banki alkalmazások alapfunkciói közé tartoznak a termékekkel kapcsolatos információk, igénylések és a tranzakciók indítására szóló kezdeményezések lehetősége. Rendkívül népszerűek a havonta 5-10-20 ingyenes elektronikus átutalást lehetővé tevő számlacsomagok, amelyek kedvező számlavezetési díj mellett tartalmazzák az elektronikus bankolás havi és a bankkártya éves díját is. Vállalkozói e-bankon keresztül nemcsak a betétikártya-ügyeket lehet elintézni, hanem a vállalkozói hitelkártyával kapcsolatos leggyakoribb tranzakciókat is. A Budapest Bank szakértője szerint a bankműveletek jelentős részét az átutalások és a hasonló pénzforgalmi műveletek adják: az elektronikus csatornákon bonyolított forgalom ebben a körben meghaladja a 70 százalékot, és ez az arány is folyamatosan nő.
#page#
A magyarországi bankok gyorsan reagáltak a csalók trükkjeire, hivatalos honlapjukon közölték, hogy soha nem kérnek levélben titkos adatokat, és figyelmeztették ügyfeleiket, hogy figyeljenek arra, hogy a csaló honlapok címe is gyanús (mint például "raiffeissen.hu" helyett "raiffeisenbankhu.com" volt).
Az ügyfelek tájékoztatása mellett a pénzintézetek saját biztonsági eszközeik fejlesztését sem hanyagolták el. Azok, amelyek korábban csak jelszóval védték internetes felületeiket, másodlagos védelmet építettek ki: aláírási jelszót vezettek be a tranzakciók végrehajtásához, vagy SMS-ben küldött egyedi és egyéni jelszóval lehet csak a netbankjukba belépni. Egyes pénzintézetek ügyfeleiknek a számítógéphez csatlakoztatható saját kulcsot (tokent) adtak, így a csalók lehetőségei nagymértékben beszűkültek, bár az iparági szakértők szerint a hamisítás és az adathalászat még tartogathat meglepetéseket.
Ami pedig jó hír a vállalkozások pénzügyeseinek: az adathalászatban érintett ügyfelek szinte kivétel nélkül magánemberek voltak, a vállalati ügyfelek sokkal elővigyázatosabbak.
Inkább a nagyok
Ahogyan a magyar lakosság, úgy a vállalati szféra egy része is bizalmatlan a nem személyes kapcsolattal szemben. Vannak cégek, amelyek kifejezetten nem kívánják banki ügyeiket a világhálón intézni, így nem véletlen, hogy az internet térnyerésével párhuzamosan banki fiókok is nyílnak. A legjellemzőbb különbség a vállalat méretéből, valamint a pénzügyi döntéshozó személyéből és az ő internethez való affinitásából adódik.
A nagyobb cégek már nem aggódnak: a vállalat méretével egyenes arányban nő az e-tranzakciók nagysága és darabszáma is. A bankok szolgáltatásai is igazodnak ehhez. Van olyan, a nagy cégek nagyobb rugalmasságot igénylő műveleteihez kínált megoldás, amely például a vállalatirányítási (ERP) rendszerekből származó információk feldolgozására is alkalmas, támogatja a nagy elemszámú, csoportos átutalási megbízásokat, és osztott jogosultsági rendszere illeszkedik egy közepes-nagyobb vállalat pénzügyi döntéshozatali folyamatához, míg a kisebb vállalkozások számára létezik a mindennapi igényeiket kielégítő csomag.
A vállalkozás kultúrája, üzleti aktivitásának szintje és a hatékonyságra való törekvése is befolyásolja az elektronikus szolgáltatások iránti igényét. Azok, amelyek rendszeresen igénybe veszik a banki szolgáltatásokat, hamarabb állnak át az elektronikus csatornákra, és sokkal intenzívebben használják is azokat. A BB szakértője szerint az ügyfelek 15-25 százaléka számít kiemelkedően aktívnak, ők bonyolítják le a tranzakciók 70-80 százalékát.
A K&H szerint az ügyfél által az on-line csatornákon elért megtakarítás igen jelentős, mert a számlacsomag részeként kínált szolgáltatásokból is komoly árelőny adódhat, nem beszélve az ingyenes átutalásokról, hiszen az ezekkel kapcsolatos költségmegtakarítás is igen jelentős lehet. A BB is kínál ingyenes tranzakciókat tartalmazó csomagot, ezenkívül arra is törekszik, hogy az elektronikus csatornákon elért költségmegtakarításait az ügyfelekkel megossza, így egy átlagos tranzakció esetén a fióki műveletekkel szemben akár 50 százalékos is lehet a megtakarítás.