Partnerségben az Atlassiannal

Szokatlan üzleti modellel működik, de világszerte közel százezer ügyféllel büszkélkedhet az Ausztráliában alapított Atlassian. Legnépszerűbb termékeiket, a Jira-t és a Confluence-t eredetileg szoftverfejlesztő cégek számára fejlesztették, de rugalmasságuk miatt rengeteg más területen is alkalmazzák a csapatok hatékonyságának javításra, például projektmenedzsmentre, feladatok és folyamatok követésére, helpdeskek, tudásbázis, dokumentumkezelés működtetésére. Az Atlassian szoftvereit olyan cégek és szervezetek is használják, mint a Twitter, a NASA és az amerikai honvédelmi minisztérium.

Az ausztrál anyacég, szemben más szoftvercégekkel, kizárólag a fejlesztésre koncentrál – a termékeikkel kapcsolatos szolgáltatói tevékenységeket, például a bevezetést, oktatást, felhasználói kapcsolattartást partnercégeikre (Atlassian Solution Partnerekre) bízzák. Magyarországon legfőbb partnerük a META-INF Kft. A cég 2005-ben lett az Atlassian hazai partnere és a szoftvereik értékesítője. Napjainkban sokat foglalkoznak Atlassian termékeket használó közösség megszervezésével és a szoftverekhez szánt kiegészítők fejlesztésével. A META-INF Kft. vezetőivel beszélgettünk.

Az Atlassian jellegzetessége, hogy nincs hagyományos Sales-csapatuk. Hogy találtak rá a cégre, és hogyan ismerkedtek meg a megoldásaikkal, szoftvereikkel?

Hegyi Tibor: 2002-ben találkoztam először a Jira-val, akkor egy német szoftvercégnél dolgoztam, akik az elsők között kezdték el használni a szoftvert. Az Atlassian 2004-ben hirdette meg a globális partnerprogramot, nekem időközben elindult Magyarországon az egyéni vállalkozásom META-INF Kft néven, ami hamarosan megkötötte a partnerséget az Atlassiannal.  Ez eredetileg egyéni fejlesztőcég volt, de 2005-től kizárólag az Atlassian-os megoldásokkal foglalkozunk.

Mi volt az, ami megtetszett a Jira-ban, miben különbözött akkor elérhető projektkezelő szoftverektől?

Hegyi Tibor: Az akkori piac más termékeihez képest sokkal felhasználóbarátabb volt, de ami talán ennél is szimpatikusabb volt, az az Atlassian céges kultúrája. Szerettünk volna egy ilyen innovatív atmoszférában dolgozni, egy ilyen kreatív közösségnek a tagjává válni.

Gáspár Attila: Az Atlassian üzletpolitikájára jó példa, hogy a legkisebb, akár 1-10 fős szervezetek számára is teljes funkcionalitásban elérhetővé tette enterprise szintű termékeit. Ráadásul, ezen 10 fős szoftverek már 10 dollártól elérhetőek. Az így befolyt összegeket jótékony célra fordítják, a Room to Read alapítványhoz juttatják el, amely Afrikában építenek belőle iskolákat.

Szintén az Atlassian az egyik kezdeményezője a Pledge 1% nevű akciónak, amihez a META-INF is csatlakozott. Ennek a lényege, hogy a munkaidő, a tőke, a termékek és profit egy százalékát jótékony célra ajánljuk fel. Idén még nem dőlt el, melyik nonprofit szervezetet támogatjuk, a cég email-címére ([email protected]) várjuk a jelentkezőket.

Hegyi Tibor, Gáspár Attila és Marczisovszky Dániel, a META-INF Kft. vezetői

Milyen előnyei vannak az Atlassian-partnerségnek?

Hegyi Tibor: Az Atlassian a termékeinek fejlesztésére fókuszál. Bevezetési szolgáltatást, tanácsadást nem nyújtanak, azaz minden hasonló feladatot elsősorban partnerekre bíznak. Partnerként a szoftvereikkel kapcsolatos tanácsadást, oktatást, bevezetést, terméktámogatást, licencértékesítét nyújtunk azoknak, akik bevezetnék a Jira-t vagy más Atlassian szoftvereket. Emellett az Atlassian Marketplace egy olyan alkalmazás áruház (mint pl. a Google Play Store vagy az Apple App Store) amelybe a partnerek is feltölthetik saját fejlesztésű alkalmazásaikat, kiegészítőiket. Ma nekünk is ez az egyik fő tevékenységünk.

Gáspár Attila: Egyszerre vagyunk tanácsadó és szoftverfejlesztő cég. A tanácsadó rész főleg Magyarországra fókuszál, a fejlesztő részleg a nemzetközi piacra. A META-INF Kft jópár kiegészítőt fejlesztett az Atlassian-szoftverekhez, ezeket többek között a Google, a Boeing és a NASA, valamint érdekesség, hogy maga az Atlassian is használja.

Az Atlassian 2002-es indulása óta sokat fejlődött az informatika. Miben változtak a termékeik, hogy továbbra is versenyképesek maradhassanak?

Hegyi Tibor: Az Atlassian-szoftverek folyamatosan okosodtak, fejlődtek. A közelmúlt egyik fontos változása volt, hogy felhőben is elérhetővé tették az alkalmazásokat a cégek számára. Vagyis már nem muszáj a saját szervereikre telepíteni a Jira-t és társait, hanem az interneten keresztül szolgáltatásként is elérhetőek. Ezzel párhuzamosan elkezdték a nagyvállalatok igényeihez igazítani a fejlesztéseket. Egy multicég számára már az is hatalmas károkat okoz, ha az üzleti szoftver akár csak egy-két órára leáll. Ezért bevezették a szoftvereik úgynevezett Data Center (párhuzamosan több kiszolgálón futó) változatát. Ezzel a technológiával az alkalmazások skálázhatóvá és hibatűrővé válnak, azaz akkor is folyamatosan biztosítható a működés, ha meghibásodik vagy túlterhelődik egy-egy szerver.

Marczisovszky Dániel: A Jira-t eredetileg szoftvercégek munkafolyamatainak rendszerezésére szánták, de a cégek hamar rájöttek, hogy másféle feladatokra is alkalmas. Azóta három változat készült: a Jira Software főleg szoftverfejlesztőknek ajánlott, a Jira Core: kifejezetten üzleti területek használják, mint a jog, a pénzügy és a marketing. A harmadik, a Jira Service Desk szolgáltatásmenedzsmentre és ügyfélszolgáltatások szervezésére használható.

Az Atlassian Marketplace szintén nagy előny, mert erről számos alkalmazást (appot) le lehet tölteni, amit speciálisabb feladatokra használhatnak. Például ha egy cégnek PDF-ben kell jelentéseket készíteni, akkor az ember csak letölt egy PDF exportot lehetővé tevő kiegészítőt. Jelenleg mintegy 3000 egyedi kiegészítő érhető el az Atlassian Marketplace-en.

Gáspár Attila: A Jira alapvetően feladatokat tart nyilván, folyamatokat kezel. Ez meglehetősen rugalmassá teszi, hiszen feladatai mindenkinek vannak, akár szoftverfejlesztőkről, akár sales-esekről van szó. A gyorsasága, felhasználóbarátsága szintén előny: volt olyan vállalat, ahol a feltelepítéssel, beállításokkal és a betanítással is végeztünk egy nap alatt. Persze ez azon is múlik, mennyire bonyolult struktúrát választ az ember – nagyobb cégeknél összetettebb folyamatokra van szükség, ilyenkor a Jira bevezetése értelemszerűen több időt vesz igénybe.

Egy magyar kisvállalkozónak melyik Atlassian-terméket tudnák leginkább ajánlani?

Gáspár Attila: A Jira három változata közül bármelyiket, attól függően, hogy milyen területen dolgoznak. Kkv-k számára például, ahol jellemző az erőforráshiány, a nagy mennyiségű feladat elvégzést teszi sokkal hatékonyabbá. Egy másik rendkívül hasznos szoftver a Confluence: ezzel szerződések, ajánlatok, dokumentumok kezelése válik könnyebbé. A Jira és a Confluence együttes használatával pedig önkiszolgáló ügyfélszolgálatot lehet könnyedén létrehozni.

Az Atlassian-szoftverek esetenként felhasználói adatokat is kezelnek. A GDPR életbe lépése után mire kell figyelnie annak, aki ilyen terméket használ?

Gáspár Attila: Az attól függ, mire használják a szoftvert. Az Atlassian-termékek adatkezelése nem rizikósabb önmagában, mint bármilyen hasonló szoftveré. Az Atlassian az adatvédelmet nagyon komolyan veszi.

A META-INF a jövőben milyen fejlesztéseket tervez?

Hegyi Tibor: Atlassian víziója, hogy szoftverei segítségével támogassa a csapatokban rejlő potenciál kiaknázását. Legfőbb célunknak tekintjük, hogy Magyarországon minél több szervezettel megismertessük a gyakorlatban is ezeket a megoldásokat. Létrehoztunk erre egy közösséget, ez a rendszeres Atlassian Meetup, aminek már több, mint 500 tagja van. Egyelőre főleg Budapesten vagyunk jelen, de rövidtávú céljaink között szerepel több vidéki nagyvárosban megjelenni.

A következő, kétnapos nemzetközi konferenciánk, az Atlassian Day, június 6-7-én kerül megrendezésre, melyre kiállítók és előadók számos országból (például Egyesült Királyság, Kanada, Lengyelország) érkeznek. Ez az esemény kiváló lehetőség arra, hogy azok is megismerjék az Atlassian megoldásait, akik eddig még nem találkoztak vele.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo