Már nem az olcsó másolatok országa Kína

Makacsul él a hiedelem, miszerint Kínában nincs kultúrája az innovációnak, másolnak csak. Valójában azonban az ázsiai ország lépést tart a legmodernebb globális üzleti trendekkel, leginkább a közösségi oldalak háza táján. Íme, Kína 7 leginnovatívabb vállalata a Fast Company válogatása alapján.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rég túl vannak az olcsó termékeken
Kép:PP archív

Xiaomi

Olcsó, minőségi okostévéivel és okostelefonjaival jelentős piaci részesedést szerzett magának megelőzve az iparág számos nagyágyúját. Az alig hároméves vállalatot már nem mondhatjuk kezdőnek. A fogyasztói elektronikai cikkeket gyártó cég tavaly négy új okostelefon-modellt dobott piacra, és közel 19 milliót adott el, ami 2012-höz képest 150 százalékos bővülés. A Xiaomi alapítója, Lei Jun, egészen más aspektusból közelíti meg az okostelefonok üzleti modelljét: nem drága, luxusmárkát épít, hanem kis haszonnal tömegesen adja el a készüléket, és a szoftver generálta bevételre épít. A múlt évben a Xiaomi bevétele meghaladta az 5,2 milliárd dollárt, amely főleg a felhasználók által letöltött több mint egymilliárd alkalmazásból származott.

BGI

Ázsia vezető biotechnológiai kutatóintézete, a shenzeni székhelyű BGI többek között az emberi intelligencia – emellett a növényi és állati DNS – titkát kutatja. A vállalat rendelkezik európai, amerikai és hongkongi irodával, és 2011-ben még úgy volt, hogy közép-európai központja Budapestre jön. Kína rendkívüli léptekben halad előre a genetikai kutatások terén, a BGI pedig jelentősen növelte a DNS-szekvenálási kapacitását. Rengeteget fordítottak a genomszekvenálási kutatási hardverekre és az elemzők képzésére, hogy a világ valamennyi kutatóintézeténél és egyeteménél nagyobb esélyük legyen adatokat kinyerésére. Ma ez az intézet a világ legtermelékenyebb szekvenálója. Élve a technológiai lehetőségekkel, jelentősen lecsökkentette az eljárás költségeit: a 2003-ban még hárommilliárd dolláros tétel ma csupán néhány százezerre rúg. Az intézet célja, hogy a világ biológiai információszolgáltatójává, vagyis biológiai Google-lé váljon.

Kínai luxusmárkák

Az egyre szélesebb közép- és felsőosztály kiszolgálására mind több helyi ajánlat születik. A kínai luxusmárkák is igyekeznek kihasználni a kereslet eltolódását. Az ősi kínai kereskedelmi utak újrajárásának egyedi élményét kínálja a Wild China utazási iroda, luxuslábbeliket a Mary Ching, divatruházatot a Nisiss. Utóbbi élen jár a kínai „másodosztályú” városok felparcellázásában is, a McKinsey becslése szerint ugyanis az ország közép- és felsőrétegének 45 százaléka költözik ezekre a területekre 2022-ig.

Egymás hátát vakarni – ez a siker titka
Míg az elmúlt évtizedet egyértelműen a kínai import dominanciája jellemezte Magyarországon, az utóbbi időben Kína is egyre inkább felfedezte magának az európai – és köztük a magyar – termékeket, illetve egyre több hazai vállalkozás lát fantáziát abban, hogy a hagyományos, uniós, illetve regionális piac mellett szerencsét próbáljon a Távol-Keleten is.A nyugati üzleti hagyományok nem működnek Kínában. Nem lehet néhány levélváltás után egyből belecsapni az üzletbe, hosszú évekig tartó munkára is szükség lehet, mire megszületik egy szerződés. Fontos a kapcsolat, az ismeretség, ha valaki valakit ajánl, annak már könnyű a dolga. Különösen fontos a guanxi, amelyet viszonylag nehéz lefordítani az európai ember számára: a szó nem egyszerűen kapcsolatépítést jelent, inkább valami olyasmit, amit az angol mondás így fejez ki: ha te megvakarod a hátam, talán egyszer én is megvakarom a tiédet.
Haier

A háztartási elektronikai cikkeket gyártó innovatív cég 80 ezer alkalmazottja önszerveződő formában hoz létre csoportokat, és dolgozik a maguk által kitalált projekten, kiküszöbölve a nem hatékony főnököket. A vezetőket maguk közül választják az emberek által elért eredmények alapján. A forradalmi menedzsmentstruktúrát az a Zhang Ruimin honosította meg, aki harminc évvel ezelőtt kőtörő kalapácsot adott a munkások kezébe, és arra buzdította őket, hogy törjék darabokra a hibás egységeket. Úgy tűnik, megérte a kockázatos újítás: a cég bevétele megközelítette a 30 milliárd dollárt 2013-ban.

Tencent

A kínai internetes cégnek januárban több mint 400 millió regisztrált felhasználója volt. Az üzenetkezelő alkalmazás persze abból is profitál, hogy Kínában még a mai napig blokkolják a Facebookot, így a fotók megosztására, politikai beszélgetésekre és a virtuális marketing-kampányokra marad a hazai. A 2013 augusztusában a világ ötödik legtöbbet használt okostelefon-alkalmazása, a szöveges és hangüzenet küldését lehetővé tevő WeChat – Weixin névre hallgat Kínában – is a Tencent tulajdona. A vállalat legutóbb 10 terrabyte ingyenes felhő tárhelyet ajánlott fel a külföldi felhasználóknak, ami valószínűleg tovább növeli a nemzetközi felhasználók számát.

Szárnyal a szükségtelen élvezetek piaca
Nem csak eladnak, vesznek is! A luxusipart a válságban is egyre magasabbra emelő titok a BRIC országok – Brazília, Oroszország, India, Kína – növekvő vásárlóereje. Egy 2013-as elemzés szerint a kínai fogyasztás teszi ki a globális luxusipar teljesítményének közel 40 százalékát, mintegy 27 milliárd dollár értékben. A legnagyobb fogyasztók egyelőre a férfiak, kínai üzletemberek ugyanis sokszor ajándékoznak luxuscikkeket a tárgyalások során. Azonban a női fogyasztók tömeges megjelenésére sem kell valószínűleg sokat várni.
Pedig a luxus ma mindennél drágább. És nem csak a hétköznapi emberek „alacsony perspektívájából” tűnik így. Nemrég a rapper világsztár, Kanye West is a „túl drága” kritikával illette a luxuspiac emblematikus márkáját, a Louis Vuittont, holott korábban közös – és nem épp filléres – cipőkollekciót dobott vele a piacra.
Geak

A hordható kütyük úttörő cége, a Geak a múlt nyáron dobta piacra az androidos okosóráját és az NFC (kis hatótávolságú kommunikáció) technológiát használó gyűrűt, amelyet még Bilbo Baggins (Zsákos Bilbó) J. R. R. Tolkien A hobbit című regényének főhőse, A Gyűrűk Ura gyűrűhordozója is megirigyelhet. A trendi ujjravaló tárolja és rendszerezi a személyes információkat, amelyeket aztán akár képes megosztani egy másik gyűrűviselővel. Nem kell többé tehát begépelni a jelszót, elegendő a telefonunkat a gyűrűs kezünkben tartani, és a névjegycserére sincs szükség, csupán a gyűrűk kommunikációját kell lehetővé tenni. Mindehhez pedig már potom 30 dollárért hozzájutunk.

Phantom

Akárcsak a kaliforniai Nest, a pekingi Phantom is az M2M kommunikációban látja a jövőt, vagyis hogy az emberek a mobiljukról vezérlik az otthonaik elektronikus berendezéseit. A Tsinghua Egyetemen végzett fiatalok által alapított startup kifejezetten a kínaiak problémáira és pénztárcájára fókuszál: a két fő termékük az alkalmazás által vezérelhető energiahatékony izzó (21 dollár), és az okos EcoTowers (43 dollár). Az utóbbi az otthoni levegő minőségéről gyűjt információkat: nézi a hőmérsékletet, a páratartalmat és a szennyezettség fokát.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo